Rychnov na Moravě – Nejsvětější Trojice
Drobnější památky typu různých křížů, božích muk, nebo nějakých sloupů je u nás celkem přehršel a řada z nich je chráněna pro svou památkovou hodnotu buď jako mimořádně hodnotné dílo, nebo pro věk, tedy dobu svého vzniku.
Nutno podotknout, že doba vzniku nemusí být nutně rozhodující, ale obecně platí čím starěí, tím líp. I přesto jsou mezi památkami už díla relativně nová (třeba takový vysílač na Ještědu).
U těch různých křížů nebo božích muk se ale ve velké většině přihlíží i k tomu letopočtu. Takže když na některém takovém díle objevíme letopočet 1858 a už je památkou, je to přeci jen méně časté. Lépe je stáří 200 a více let.
Ovšem při pohledu na sousoší Svaté Trojice (nebo rovnou Nejsvětější) v Rychnově na Moravě odhadne i laik, že se jedná o dílo vysoké kvality, takže si památkovou ochranu plně zaslouží přes svou relativní „mladost“.
Doba vzniku, tedy polovina 19. století řadí skulpturu do období, kterému říkáme klasicismus. Autor, kterého bohužel neznáme se „vyřádil“ v bohaté kompozici. Nízký dvojstupňová základ pokračuje nižším soklem s ustupujícími hranami. Na čelní straně podstavce je obtížně čitelný německý nápis s udaným letopočtem 1858. Navazující část tvoří tvarovaný dřík s postranními volutami s rostlinným dekorem. Na čelní straně je v obdélníkovém rámu reliéf Anděla strážce na oblaku s dítětem. Nad dvojicí hlav andělíčků je umístěná výrazná římsa. Dvě boční konzole tvoří podstavu pro dvě světice, Pannu Marii Immaculatu se sepjatýma rukama. Druhá svatá je pro jistotu popsaná jako sv. Filomena. Ta je ozdobena květinovým věncem na hlavě, pravou ruku má položenou na hrudi, druhou si přidržuje šat.
Centrální část pokračuje pylonem na hranolovém podstavci, dřík sloupu je v dolní části volutově prohnutý s rostlinnou ozdobou. Na zužujícím se hranolu je na čele reliéf sv. Floriana. Vrchol sloupu je opatřen korintskou hlavicí, která tvoří podstavu pro vrcholnou kompozici Boha Otce, Syna a Ducha svatého. Mezi postavou starce a Krista je zeměkoule s křížem, u paty kříže se vznáší holubice Ducha svatého. U nohou božských postav jsou hlavičky andělíčků a vše je zasazeno do oblaku, který je znázorně i ze zadní části kompozice. Sochařsky je dotvořena korintská hlavice, jinak je většina zadní strany skulptury bez větších ozdob, mimo ozdobných okrajů dříku, konzol a dolních volut.