Loading...
Turistické cíle • Žel. stanice
Zdejší rychlíková stanice na trati z Brna do Břeclavi, nacházející se uprostřed polí, je turistické veřejnosti už po řadu let známa tím, že zde mimo jiné zastavuje linka IDS JMK 540 směřující z Hustopečí do Dolních Věstonic a dále úpatím Pálavy přes podpálavské obce až do Mikulova. Zde o víkendech v jarním období se velice často stává, že u mikulovského stanoviště, hlavně od ranního či dopoledního rychlíku, se vytvoří dlouhatánský had výletuchtivých turistů směřujících na hřeben Pálavy. Hlavně pak v době, když se pálavské stepní stráně odějí do nepřeberné barevné palety své jedinečné květeny. To pak se musí dát bleskem echo, aby z Hustopečí přijel alespoň jeden posilový spoj a odvezl zbytek do Dolních Věstonic, kde většina lidí vystupuje a pokračuje pak pěšmo na hlavní pálavský hřeben.
V nedávné době zde proběhla nákladná rekonstrukce celého kolejiště, jeho rozšíření o další kolej, rekonstruována a elektrifikována sedmikilometrová odbočka do Hustopečí a v neposlední řadě i nové bezbariérové přístupy k vlakům a zbudování podchodu pod celým kolejištěm a jeho vyústění na dlážděný chodník směřující do obce Šakvice. Zároveň došlo k přestavbě tratí osobní dopravy, kdy tudy z Brna začíná jezdit přímý osobní vlak linky S3 až do centra Hustopečí po pokračující lokální trati. A taky pak začíná nový osobní vlak linky S51 směřující odtud po hlavní trati do Břeclavi. Tím pak došlo ke zrušení přímého osobního vlaku z Brna do Břeclavi. Reorganizací se má docílit častějšího a rychlejšího spojení zdejších obcí a měst s jihomoravskou metropolí, kam velká část obyvatel dojíždí denně za prací, případně i do škol.
V době rekonstrukce se začalo znovu hovořit o případném novém názvu této stanice, která sice leží na samém okraji hustopečského katastru, ale do centra města je to odtud po silnici dobré čtyři kilometry, kdežto do blízkých Šakvic necelé dva. Z historických pramenů se dá vyčíst, že stanice získala svůj první název v roce 1876 a to Zastávka Hustopeče-Popice. V roce 1884 byla přejmenována na Hustopeče stanice, v roce 1925 pak na Hustopeče u Brna a poslední změna proběhla v roce 1948, kdy dostala dnešní název Šakvice. V současné době zde probíhá živá diskuse o novém názvu stanice. Vždyť se jedná o rychlíkovou stanici a významný přestupní uzel i v návaznosti na další autobusové spoje. Takže uvidíme, co nám nejbližší doba přinese. Jak vidno i zde se stále něco nového děje.
Turistické mapy: KČT 1:50 000 č.88 Pavlovské vrchy a dolní Podyjí/A4, GOL 1:25 000 Hustopečsko