Loading...
Turistické cíle • Technické zajímavosti • Přehrada
První rozhodnutí o stavbě Slapské přehrady pochází již z roku 1933, ale stavba byla odložena. V roce 1949 byla stavba znovu schválena, došlo k vypracování nového projektu. Koncem roku 1951 se začala budovat hráz v Třebenicích (91,7 ř. km.). Spotřebováno bylo 350 000 m 3 betonu, 40 000 vagónů kamene, 6 300 vagónů písku a 5 800 vagónů cementu. V dubnu 1954, po více jak 2 letech práce, se přehrada začala naplňovat. V říjnu pak byla spuštěna první ze třech turbín slapské elektrárny. V roce 1954 byl také zahájen provoz lodní Dopravy. Význam nádrže je mnohoúčelový. Především však ochrana před velkými vodami. První zatěžkávací zkoušku přehrada prodělala již v červenci 1954 a zachránila tak Prahu před povodní.
Plocha je 1392 ha a délka povodí je 12 900 km.
V okolí Slap se bez problému ubytujete i výborně najíte.
Další zajímavosti v nejbližším okolí či v místě Mapa 38 B5
přehrada
kaple Panny Marie nad přehradou
Ferdinandův sloup
První zmínka o objektu 1951
V roce 1954 byla dokončena stavba 360 m dlouhé a 70 m vysoké hráze, která zadržuje vodu do vzdálenosti 42 km. Průměrná hloubka nádrže dosahuje necelých 21 metrů. Nejhlubší místo však nalezneme celých 53 metrů pod hladinou. Při její stavbě byl využit, k odklonění toku Vltavy, 10 m široký a 12 m vysoký uměle tesaný tunel, který je patrný vedle dnešní stavby. Zajímavý barokní sloup stojí na nenápadném místě pod hrází a byl vystavěn u příležitosti splavnění nebezpečné oblasti Svatojánských proudů v roce 1642. Jedná se o tzv. Ferdinandův sloup u Nové Třebenice. Zaplavování nádrže zničilo celou řadu památek včetně tzv. Rákosníkovy hospody, která zde stávala již před bitvou na Bílé Hoře. Také řada osad zmizela v zapomnění a několik dalších budov se „utopilo“ v rámci veřejného blaha. Ruiny osad i osamělých stavení jsou dnes přístupné pouze potápěčům a vodním živočichům.