Svatý Hostýn - Jurkovičova křížová cesta
Turistické cíle • Výletní místa a parky • Poutní místo
Jurkovičova křížová cesta na Svatém Hostýnu byla postavena v reakci na negativní kritiku první Křížové cesty, dnes nazývanou Stará křížová cesta. Dušan Jurkovič předložil v roce 1904 hotové plány na 13 kapliček křížové cesty nepravidelně umístěných severovýchodně od kostela po pravé straně jakoby vystupujících z lesa. Z vrcholu od chrámu osm jich klesá, XI. zastavení Ukřižování vystupuje na mohutné terase, na kterou se stoupá po řadě schodů a Křížová cesta končí u malebného hřbitůvku stávající rotundou XIV. zastavení Kladení do hrobu, která se stala pro obě křížové cesty společnou. Jurkovičem vypracovaný návrh XIV. zastavení zůstal nerealizován.
Základ kapliček tvarově obměňovaných trojího typu tvoří stěna z režných kamenných kvádrů s mozaikovým obrazem, jíž je představen lomenicový přístřešek, zpravidla spočívající na trámech. Zakončení stěny obloukové nebo trojúhelníkové, stříšky kryty zelenými bobrovkami, neseny dřevěnými sloupky v kamenném soklu (polychromie červená, žlutá, modrá, zelená).
Známý malíř Jožo Úprka navrhl obrazy všech zastavení. Při stavbě křížové cesty se postupovalo od konce (XIII. zastavením), Úprkovy obrazy prováděla firma B. Škardy z Brna novou technikou tzv. sklomalby, která byla neodzkoušená a drsným hostýnským podmínkám nevyhovovala. Důsledkem toho mezi sklo a azbestový podklad vnikala voda, která mozaiku ničila. Proto se z Úprkových obrazů zachoval pouze jeden (Ježíš své Matce na klín položen, XIII. zast.), zbylé dva (Ježíše umírajícího na kříži a Ukřižování) byly zavčas sejmuty a převezeny na Velehrad, aby se uchránily před úplným zničením.
Nové obrazy vytvořil další slavný malíř Jano Köhler , který na pašijových obrazech začal pracovat v roce 1912, ale křížová cesta byla ukončena I. zastavením až v roce 1933.
Na zadní stěně II. kaple je pamětní deska Omladiny obětem I. světové války v podobě bronzového reliéfu znázorňující moravský lid adorující hostýnské Madoně od Čendy Vosmíka (1919). Mezi VI. a VII. zastavením se nachází nejstarší přístupová cesta na Hostýn, tzv. Železná brána.
Jurkovičova schopnost propojit architekturu s krajinou, materiálem i barvami do přírodního rytmu je patrné ze všech jeho děl a proto je nesmírná škoda, že nemohlo dojít k realizaci dalších jím navrženým staveb pro Hostýn - velká shromažďovací síň, zvonice, Kaple sv. Cyrila a Metoděje a obchodní bazar, který měl nahradit stánky u schodiště.
http://www.hostyn.cz/pametihodnosti.htm