Tramvají do pískovcových skal
Turistické cíle • Technické zajímavosti • Technická památka
V druhé polovině 19. století se údolí říčky Křinice stává stále častějším a vyhledávanějším výletním cílem. Pro snadnější a pohodlnější přístup do údolí bylo navrženo zřízení koňské dráhy, zvítězil ale pozdější návrh na elektrickou dráhu. Ta byla postavena v roce 1896. Jednokolejná trať o rozchodu 1000mm, dlouhá 8 km vede po úzké silničce klikatící se podél říčky Křinice z Bad Schandau k Lichtenhainer Wasserfall. Při výstavbě se uvažovalo, že by se trať prodloužila a byla okružní. Pokračovala by přes Zadní Jetřichovice do Hřenska a podle Labe zpět do Bad Schandau. Škoda, že se to nerealizovalo.
Původní konečná stanice na nábřeží v Bad Schandau byla v roce 1963 zrušena a byla posunuta směrem do údolí do městského parku. Po povodni není ještě opravený poslední úsek a tak tramvaj končí v předposlední stanici Bauthenfall.
Trať tramvaje je jednokolejná a protijedoucí tramvaje se křižují na vystavěných vyhybkách. Není zde žádné signalizační a zabezpečovací zařízení a tak po srážce tramvají byl zaveden unikátní systém předávání barevných dřevěných kolíků. Tak na vyhybce řidiči vystoupí, předají si kolík pro daný úsek, informují se o stavu trati a teprve pak mohou tramvaje jet dál.
Nádherný zážitek drkotající starou tramvají úzkým skalnatým údolím.