Tunel ve Slavíči
Turistické cíle • Technické zajímavosti • Technická památka
Jedná se bývalý tunel Ferdinandovy severní dráhy. Tunel je 250 m dlouhý a 6 m vysoký a byl vystavěný v letech 1845-1846 v obci Slavíč. Původně měla trať vést ve 12 m hlubokém zářezu, ale při jeho stavbě bylo zjištěna nízká soudržnost půdy, která stavbu znemožnila. Jako alternativní řešení navrhl stavbyvedoucí tunel. Návrh byl projednán ředitelstvím drah a byly zjištěny další jeho výhody (nemusely se strhnout statky a domy v místě stavby trati, ani se nemusely, na náklady dráhy, pokládat nehořlavé krytiny střech okolních usedlostí). Tunel zabránil pohybům půdy a vyřešil nesouhlas obyvatel Slavíče s dráhou, která by rozdělovala obec na dvě části. Po dostavbě v roce 1846 byl využíván k železniční Dopravě do roku 1895. Provoz byl ukončen po dostavbě druhého viaduktu u Jezernice, na který byla převedena 2.kolej žel.tratě Lipník nad Bečvou-Bohumín. Tunel pak sloužil např. i jako sklad brambor. Vede přes něj i trasa jedné místní cyklistické akce. V současnosti jde o veřejnosti přístupnou, státem chráněnou, technickou památku. Oba portály byly nedávno opraveny, stejně jako vnitřní klenba. Tunel se dá celý pěšky projít. Legenda o tom, že se tunel stavěl na přání císaře Ferdinanda, jenom proto, aby na trati z Wídně do Krakowa byl nějaký tunel je opravdu pouze ústně šířenou fámou, kterou lze vyvrátit díky dokumentaci ke stavbě tunelu, uložené v brněnském archívu.
Informace v článku i v diskusi jsem čerpal z: http://www.zelpage.cz/clanky/posvitili-jsme-si-na-opusteny-tunel