Loading...
Výstavba nové železniční estakády byla součástí modernizace železničního uzlu Ústí nad Orlicí. Soumostí tří stavebních objektů celkové délky 360 m překonává řeku Třebovku, silnici druhé třídy II/315, cyklostezku a tok Tiché Orlice. Nová přeložka trati umožňuje průjezd modernizovanou stanicí rychlostí až 140 km/h. Projekt estakády se musel vyrovnat nepříznivými prostorovými podmínkami. Trať v tomto místě prochází totiž stísněným územím v intravilánu města vklíněným mezi svahy Kubincova kopce (487 m) a Andrlova Chlumu (559 m) a limitovaným zejména souběžně vedenou pozemní komunikací II/315 a tokem řeky Třebovky a Tiché Orlice. Území se navíc nachází v zátopové oblasti výše uvedených řek.
Pro zvýšení traťové rychlosti bylo třeba v tomto prostoru realizovat přeložku železniční trati posunutou dovnitř směrového oblouku, tj. směrem ke komunikaci II/315, do svahu Andrlova Chlumu a k budově výletní restaurace Mendrik, podle které získalo celé přemostění svoje pojmenování. Záměr modernizace železniční stanice v Ústí nad Orlicí byl rozpracováván již v průběhu 90. let minulého století. Zásadním způsobem však byla projektová příprava ovlivněna katastrofálními povodněmi z roku 1997, které citelně zasáhly město a okolí. V přípravné dokumentaci stavby v letech 2003–04 byla proto správcem toku požadována detailní analýza vlivu stavby na povodňový režim dotčeného území. V srpnu 2014 pak byly na dokončených konstrukcích estakády provedeny zatěžovací zkoušky a celé „soumostí“ šestikomorových spojitých konstrukcí bylo uvedeno do provozu na jaře roku 2015.
Turistické mapy: KČT 1:50 000 č.49 Českomoravské mezihoří-Českotřebovsko, GOL 1:25 000 Orlicko-Třebovsko