Úzkokolejka od Hamrů nad Sázavou k Velkému Dářku
Turistické cíle • Technické zajímavosti • Technická památka
Úzkorozchodná lesní železnice od Velkého Dářka do Hamrů nad Sázavou z r. 1931, zrušená po roce 1934. Dnes slouží jako dobře zpevněné lesní cesty s malým převýšením vhodné pro cykloturistiku a turistiku na běžkách.
Ve dnech 26.–27. října 1930 došlo k obrovské katastrofě. 26. října okolo čtvrté hodiny ráno začal padat sníh a foukat severozápadní vítr, který stále zesiloval, až do síly větrné smrště. Napadlo 75 cm sněhu. Sněhová kalamita a vítr porazily na Vysočině 3,5 mil. m³ dřeva, z toho přes 320 000 m³ v lesích velkostatku Zámek Žďár. (Původní odhad byl asi půl milionu kubíků.) Pro odvážení zpracovaného dřeva byly urychleně vybudovány dvě úzkorozchodné lesní železnice.
Jedna z nich vedla od Velkého Dářka na parní pilu vybudovanou u Hamrů nad Sázavou. Podle projektu měla rozchod 760 mm a délku 10,22 km. Jako tažná vozidla na železnici sloužily parní a benzínové lokomotivy. Železnice sloužila v letech 1931–34. Potom byla demontována a její těleso dodnes většinou slouží jako lesní cesty. Místy jsou dokonce asfaltované, tam kde nejsou využívány, je dodnes vidět náspy a zářezy v lesním terénu.
Protože byla železnice vedena po vrstevnicích mezi kopci, aby měla co nejmenší stoupání, je její trasa vhodná a využívaná pro cykloturistiku a pro běžecké lyžování. Z části po ní vede i udržovaná lyžařská trasa ze Žďáru nad Sázavou na Račín. Prochází také kolem památníku na počest docenta Švarce, který od roku 1939 pracoval v těchto lesích u „Lesního úřadu hraběte Radslava a Eleonory Kinských“ a patrně se svým přístupem k hospdaření v lesích zasloužil o to, že se podobná kalamita zatím nikdy u nás neopakovala.
Další podrobné informace o projektu lesní železnice jsou na:
http://www.vzpominky.net/zeleznice/Najdek-Racin/uvod.html
Detailní mapa trasy s výškovým profilem je v jiném článku turistika.cz, její průběh je ještě také dobře vidět na letecké mapě z roku 1953.
Druhá železnice vedla od hájenky Borky kolem Tisůvky za Cikháj a končila poblíž místa U panáka. (http://www.vojnuvmestec.cz/subregion-velke-darko/clanky-o-subregionu/lesni-zeleznice-na-borkach.html)
Třetí lesní železnice na Vysočině vedla od osady Lány u Kameniček k Herálci.
Informace o trati od Dářka k Hamrům v článku „Padrtiny - bývalá lesní železnice“ jsou chybně přiřazeny k obecní cestě z Polničky do Radostína, která je zanesena už v mapě z vojenského mapování z konce 19. století. Ta nemá s touto železnicí nic společného, nikdy po ní železnice nevedla. Ani by nemohla, protože vedla přes rašeliniště a byla zpevněna pouze dřevěnými stropnicemi. Železnice jio podle projektu překročila na km 9,57 a pokračovala dál.
Začátek trasy: 49°34'26.858"N, 15°54'19.698"E
Konec trasy: 49°37'47.078"N, 15°53'36.224"E
poslední aktualizace: 17.6.2014