Loading...
Turistické cíle • Technické zajímavosti • Most
Nejdek, město v západní části Krušných hor a hospodářské i kulturní centrum Porolaví, nabízí různé možnosti k výletům. Jednou z nich je například výšlap na Tisovský vrch (Pajndl), kde si lze za příznivého počasí užívat krásné pohledy ze zajímavé rozhledny. Nejkratší cestou v tomto případě je zeleně značená turistická trasa, na které je však potřeba počítat s převýšení 427 výškových metrů.
Výlet začíná ve středu města, na náměstí Karla IV., kde jsou dostatečné možnosti parkování. Do městečka lze také přijet vlakem či autobusem. Z náměstí je potřeba nejprve odbočit do ulice Karlovarská přes říčku Rolavu. Těsně za mostem si může člověk přečíst zajímavosti na informační tabuli a pokračovat stoupáním po úbočí Křížového vrchu. Začátek pěšího výletu vede souběžně s trasou křížové cesty. Alternativou tudíž může být její celé absolvování s výstupem na Křížový vrch (686 m.n.m.) a prohlídkou jednotlivých zastavení v nikách kapliček. Kdo však opustí serpentiny a drží se zelené (i žluté) turistické značky, přijde po jednom kilometru na místo zvané „Krásná vyhlídka“. Určitě je dobré se tady zastavit a rozhlédnout, případně doplnit tekutiny či zahnat hlad ve stejnojmenném restaurantu.
Zde se opouští žluté značení a následující cesta vede asi 500 metrů po místní komunikaci směrem na Tisovou. Kdysi to byla samostatná obec se školou a hostincem, dnes má charakter převážně rekreační oblasti. Na koho to je až z Nejdku daleko či vysoko, může přijet do těchto míst autem a výlet si tak zkrátit. Parkování sice žádná sláva, ale nějak se to nakonec dá vyřešit. V levotočivé zatáčce opouští zelená značka asfaltovou komunikaci a cesta stoupá březovou alejí po levém úbočí Limického vrchu (742 m.n.m.). Po chvíli polní cesta vchází do lesa a pokračuje ve stoupání k vrchu Pajndl. Pěšina se zužuje, dostává kamenitý charakter, pro běžná kola nevhodný. Kilometrážně ne dlouhý, ale terénně maličko náročný úsek cesty. Někdo by mohl hádat, že brzo skončí.
Když však člověk vytrvá a ujde od chvíle, kdy opustil silnici, jeden kilometr, otevře se před ním nečekaně nádherný pohled na zajímavou stavbu. Mohutný kamenný most se klene nad železniční tratí č. 142 vedoucí z Karlových Varů do Potůčků nebo až do Německa (Johanngeorgenstadt). Železnice tady na 29,5 kilometru své tratě v nadmořské výšce 798 metrů prochází náročným terénem, kvůli kterému musel být vyhlouben ve skále zářez v délce několika desítek metrů pro její vybudování. Kdekdo si může klást otázku, proč takový masivní most na lesní cestě? Ještě před vybudováním železniční tratě tudy vedla důležitá obchodní cesta, i když to tak dnes nevypadá. Tudíž i šířka mostu musela odpovídat tomu, že po něm nebudou chodit pouze lidé, nýbrž jezdit také povozy.
První úvahy o železnici přes Krušné hory pocházejí z 60. let 19. století. Se stavbou se započalo nakonec až v roce 1897, ale slavnostní zahájení provozu se konalo již 15. května 1899. Tudíž také z této doby pochází uvedený most. Jedná se o kouzelné místo, kde lze vysledovat existenci několika časových rovin. Každá z nich má svůj příběh. Stačí si jenom uvědomit nějakou osobu či věc, která reprezentuje danou dobu. Nejprve tudy jezdili kupci s povozy a tak pro ně nad budovanou železnicí postavili most. S rozvojem automobilismu postupně dopravní ruch na mostě ustal a dnes po cestě projde sem tam nějaký turista. V budoucnu, až most doslouží, tak možná i stezka zanikne a místo pohltí nekonečné ticho a samota, kterou několikrát za den přeruší motorový vláček.
Žádné označení most nemá, ani žádná směrovka k němu nevede, ale při chůzi po uvedené cestě se nedá minout. Nedaleko odtud se nachází železniční zastávka Tisová u Nejdku (765 m.n.m.). Jedná se tak o další možnost, jak si zkrátit cestu do těchto míst bez použití automobilu. Přímá cesta však k zastávce od mostu nevede.
Od této úžasné stavby jsou to ještě necelé dva kilometry skoro pořád do kopce k rozcestí „U Tisovského vrchu“, kde je potřeba odbočit na žlutou a vystoupat posledních zhruba 500 metrů k zajímavé rozhledně Pajndl. A poté ještě „pár“ schodů a rozhlížet se po kraji.
Když už jsem psal o železnice, tak ještě jedna zajímavost. V případě, že člověk sestupuje od rozhledny Pajndl a na rozcestí „U Tisovského vrchu“ zjistí, že nestíhá vlak (směr Karlovy Vary) odjíždějící ze zastávky Nové Hamry, tak se zas tolik neděje. Trať se zde totiž velice zajímavě kroutí a do Nejdku musí překonat vzdálenost přibližně deset kilometrů a čtyřikrát zastavit, kdežto člověka při pěší chůzi skoro pořád z kopce čekají necelé tři kilometry.
V Nejdku a okolí jsem navštívil další zajímavá místa:
- rozhledna Pajndl:https://www.turistika.cz/mista/rozhledna-pajndl-nad-mestem-nejdek
- Křížová cesta na Křížový vrch:https://www.turistika.cz/mista/krizova-cesta-nad-mestem-nejdek
- Rajmanova vyhlídka:https://www.turistika.cz/mista/rajmanova-vyhlidka-nad-mestem-nejdek
- naučná stezka nad Nejdkem:https://www.turistika.cz/mista/naucna-stezka-vysoka-pec-rudne
- hradní románsko-gotická věž:https://www.turistika.cz/mista/hrad-zricenina-cerna-vez-a-nejdecka-skala-v-meste-nejdek-u-karlovych-varu
- náměstí Karla IV:https://www.turistika.cz/mista/kasna-rolavka-na-namesti-karla-iv-v-nejdku-u-karlovych-varu
- rodný dům krále Miroslava:https://www.turistika.cz/mista/za-kralem-miroslavem-do-mesta-nejdek-u-karlovych-varu
- měšťanský dům (muzeum):https://www.turistika.cz/mista/mestansky-dum-dnes-muzeum-v-nejdku-u-karlovych-varu
- Evangelický chrám Vykupitele:https://www.turistika.cz/mista/evangelicky-chram-vykupitele-ve-meste-nejdek
- děkanský kostel sv. Martina:https://www.turistika.cz/mista/kostel-sv-martina-v-nejdku-u-karlovych-varu
- socha Jana Nepomuckého:https://www.turistika.cz/mista/socha-sv-jana-nepomuckeho-na-namesti-karla-iv-v-nejdku-u-karlovych-varu
Blog o dalších navštívených místech a cestách autora článku: http://bubinga.blog.cz/
Pokud se na svých toulkách v západních Krušných horách vydáte z Nejdku po zelené turistické značce k Tisovskému vrchu, zhruba po dvou kilometrech přijdete ke starému kamennému mostu. Most byl postavený v závěru 19. století v rámci stavby železnice z Nejdku do Horní Blatné. Jde o část tratě č. 142 z Karlových Varů do Johanngeorgenstadtu, která byla dokončena 28. listopadu 1898 a provoz na celé trati byl oficiálně zahájen 15. května 1899. Samotný most byl postavený z důvodu zachování staré povoznické cesty, která je ještě dnes dobře patrná. Pro železniční trať tu byl vyražen hluboký zářez ve skalním masivu, po kterém původně cesta pro povozy vedla. I když tu povozy dávno nejezdí, místo má stále svou zvláštní, téměř hmatatelnou romantickou příchuť starých časů.