Loading...
Turistické cíle • Technické zajímavosti • Most
Jelikož Zlínem neprotéká ta slavná řeka Vltava, ale jen "obyčejná" Dřevnice, dvojníka Karlova mostu zde rozhodně nenalezneme. K vidění tu není dokonce ani žádný most historický, neboť stavbám ve stylu "neo" v ryze funkcionalistickém městě pšenka příliš nekvetla. Přesto i ty ryze účelové městské mosty a lávky stojí za pozornost. Ten, kdo zná topografii Zlína, ví, že toto město je sevřeno hřebenem Vizovických a Mladcovských vrchů a tudíž se jako nejpříhodnější místo ke stavbě lidských obydlí (a průmyslových objektů) nabízela niva okolo Dřevnice. V době svého největšího rozmachu a po sloučení okolních obcí tak délka "velkého Zlína" dosáhla délky asi 12 km a tok řeky byl překlenut mnoha mosty a také lávkami pro pěší. Díky tomu dnes od jednoho konce města ve čtvrti Příluky až po ten druhý u malenovických továren ZPS (Tajmac) napočítáme deset velkých mostů a stejný počet lávek, přičemž ještě místy přes řeku vedou jistá potrubí. Mezi důležité mosty patří ty, umožňující z hlavní komunikace (procházející po délce celým Zlínem) spojení s přilehlými městskými částmi, jako je tomu v Příluku, Prštném, Loukách a z Malenovic do Tečovic. Mezi hlavní pak možno zařadit ty, které jsou součástí hlavních silničních tahů. Je tomu např. u hotelu a Saloonu U Máců, kudy prochází hlavní trasa ze Zlína do Holešova. Ten největší most celého kraje (a města Zlína) ale spojuje centrum města se sídlištěm Jižní Svahy. On je to vlastně i nadjezd, neboť jeho oblouk je zavěšen nejen nad řekou Dřevnicí, ale i nad železniční tratí Vizovice-Otrokovice. Most byl vystavěn r.1986 a dosahuje úctyhodné délky 171 metrů. Ani lávky přes řeku pro pěší nezdobí žádné načinčané kudrlinky a jsou jen ryze funkcionalistické. Ale protože se břehy řeky a upravená nábřeží staly oblíbeným cílem procházek (a vede tudy i cyklostezka), jejich prostý ráz místním nijak nevadí...