Zřízení vodovodu v Pardubicích v letech 1905-1907
První zásluhu o dodávku vody do města má Vilém z Pernštejna, který na přelomu 15. a 16. století vybudoval Počapelský kanál pro říční vodu a vodovod ze Srchu pro pitnou vodu, zřízený v roce 1515. Ze Srchu tekla voda borovým potrubím až do městských a zámeckých kašen a nádrží, z nichž nejvýznamnějšími byla fontána a sádka na ryby v klášterním rohu Pernštýnského náměstí. Kolem roku 1734 byl dosavadní vodovod zrušen a nahrazen novým, což znamenalo zánik některých nádrží. Od té doby byla používána voda z obecních nebo soukromých studní, přičemž ty veřejné byly spravovány obcí a udržovány v čistotě a chodu jejím nákladem. Později si vybudoval vlastní vodovod zdejší pivovar, jenž si nejprve v roce 1885 zřídil ve dvoře novou studnu a o rok později druhou studnu v "louce u rybníčku", což korunoval roku 1893 novým vodovodem z Labe, jímž proudilo denně na 6 000 hektolitrů vody.
Zvětšující se město a zpřísňující se hygienické podmínky vyvolaly potřebu zřízení vodovodu, kterým by byly Pardubice zásobovány pitnou vodou. Návrh na jeho vybudování se objevil na společné schůzi vedení města a jeho finančního odboru, k níž došlo 11. května 1891. Ale teprve 9. června 1897 došlo ke zvolení "komise pro předběžné práce kanalisace, vodovodu, osvětlení a dlažby města" a spolu s ní byl de facto odsouhlasen i spočtený náklad. V letech 1897-1898 proběhla první jednání o stavbě vodovodu s Ing. Karlem Kressem z Prahy, jenž se nakonec uvolil vyzkoušet mocnost pramenů budoucího vodovodu. Trvalo však dlouhý čas, než se našla vhodná lokalita, kde by byl vydatný zdroj vody a ta by byla zároveň tak kvalitní, aby mohla být určena k pití a nikoliv jen k užitku.
Nakonec byl objeven vhodný pozemek u Nemošic nedaleko řeky Chrudimky. Jako odborní rádci byli obcí pozváni řádní profesoři c. k. české vysoké školy technické MUDr. Alfred Slavík (pro obor geologie a mineralogie) a Ing. Jan Vladimír Hráský (pro obor zemědělská technika), naopak čerpací zkoušky byly prováděné známou vodohospodářskou firmou Kress a Bernard. 4. srpna 1905 byla vyhlášena veřejná soutěž na vybudování vodovodu s termínem odevzdání nabídek do 22. srpna 1905, což dokazuje oznámení, které vyšlo v "Architektonickém obzoru" 6. září 1905: "Pardubice. Vodovod. Na stavbu vodovodu podány následující nabídky: 1. Na celý projekt firmy: Nekvasil z Prahy, Kress z Prahy, Kunz z Hranice na Moravě. 2. Na stroje firmy: Märky, Bromovský a Sohr z Hradce Králové, Akc. společnost dříve Breitfeld, Daněk i spol. z Karlína, Langer a Wolf z Liberce. 3. Na vodojem firmy: Herzán a Uhlíř z Prahy, Hrůza a Rosenberg z Prahy, Streitzik a spol. z Liberce. 4. Na stavbu obytných budov, čerpací stanice atd. firmy: Kašpar, Krátký, Kratochvíl, Potůček, Novotný, všichni z Pardubic." 21. září 1905 městské zastupitelstvo zadalo stavbu vodovodu firmě Ant. Kunz v Hranicích na Moravě za 540 000 K. Se zřizováním nového vodovodu se začalo 21. května 1906 a vodovodní potrubí bylo položeno po Pardubicích známou speciální firmou pro zařizování vodovodů a stavby čerpadel Antonína Kunze z Hranic na Moravě.
Původně bylo rozhodnuto, že bude vodovod zařízen jen na dvojici jímacích studní. Voda byla zvedána výtlačnými pumpami (2 soupravy Güldnerových motorů na nasávaný plyn s trojčitými Plungerovými čerpadly, každá na 30 HP a 1 670 litrů za minutu) litinovým potrubím o délce 1 925 m a o světlosti 300 mm vnitřního průměru do vodojemu na Vinici o obsahu 864 m3, jenž byl vybudován nákladem přes 100 000 K podle projektu Dr. Ing. Karla Skorkovského firmou Hrůza a Rosenberg. Teprve později bylo čerpání vody obstaráváno turbínovou pumpou s elektrickým pohonem, zřízeným roku 1917 spolu s dalšími 2 studnami. Ani to však nestačilo pardubickému stavebnímu boomu a s ním spojeným stále se zvyšujícím odběrem vody, a tak byla v letech 1921-1922 vybudována dvojice nových studní a roku 1930 došlo ke zřízení zářezu.
Onen zmíněný věžový vodojem na Vinici byl vybudován v roce 1906 a v té době se stal 1. velkým vodojemem ze ztuženého betonu v Čechách. Jeho obsah byl 1 200 m3 a vodní hloubka činila 5 m. Jako stavba byl opravdu zajímavý, protože spodní věžová stavba byla vysoká pouze 14 m a její základ spočíval na opukové skále a betonové desce. Výstupné zdivo sestávalo z vnějšího pláště a 3 středových pilířových věnců, vyztužených ve 3 patrech, přičemž ten vnitřní byl vytvořen jako šachta pro komunikaci nad vodojem a pro větrání. Ve 3. poschodí byla zřízena na výztuhách betonová podlaha tak, aby bylo dobře viditelné dno vodojemu kvůli případným problémům konstrukce s nepropustností. Odtud bylo také přístupné litinové potrubí, jež bylo do dna pečlivě zabetonováno a zaizolováno, aby nemohla žádná voda uniknout. Nahoře pak byla situována dvoudílná nádrž s přepažní diametrální zdí a s výztuhami ve 2 polohách, přičemž vzduchová izolace byla jak po obvodu, tak i pod stropem, jenž byl zároveň střechou. Tato plochá deska byla nahoře izolována asfaltovou vrstvou.
Z tohoto vodojemu o průměru 16,2 m a výšce 13,75 m (ke dnu vodojemu a k vrchní hladině 18,75 m a celý vodojem dosahoval 25,5 m) pak byla voda samospádem vedena do města a po něm rozváděna potrubím, propojeným tak, aby v případě závady nebo jinak vzniklého uzavření potrubí mohla voda téci druhou stranou. Vznikly tak 2 vodovodní sítě - na levém a na pravém břehu Chrudimky, k jejichž následnému propojení došlo potrubím pod Prokopovým mostem a tzv. mezimosteckým mostem na Bílém Předměstí.
Většina domů tak byla připojena na novou vodovodní síť, za což museli majitelé domů platit obci poplatek. Nejprve šlo o paušální platby, jež se změnily se zavedením vodoměrů na platby za odebrané množství vody, přičemž za 1 m3 bylo placeno 20 haléřů a od 1. ledna 1921 byl tento poplatek navýšen na 50 haléřů. V roce 1907, kdy byl vodovod uveden do provozu, na něj bylo připojeno 20 419 obyvatel, tj. celá obec, která navíc do roku 1921 vybudovala 118 pouličních hydrantů a 14 uličních výtokových stojanů, k jejichž zániku došlo v roce 1926, kdy byly všeobecně zavedeny vodoměry.
Celkový náklad na zřízení pardubického vodovodu, nad jehož stavbou, správou stavby a úpravou plánů měla dozor městská technická kancelář, vyšel na 711 518 K, ale bez domovních přípojek. V roce 1912 již vodovod dodal celkem 391 235 m3 vody (o rok dříve činila spotřeba vody 408 289 m3), přičemž první (velká) studna dodávala 13 litrů za sekundu, druhá studna 3 litry a ty další mezi 2-4 litry. Spotřeba vody však byla tak vysoká, že ve vodojemu na Vinici prakticky nic nezůstávalo a byl de facto stále prázdný. Navíc se rozrůstala rovněž vodovodní síť, neboť zatímco roku 1911 měla celkem 16 601 m, tak o rok později byla dlouhá již 16 734 m, v roce 1921 překonala již 23 500 m a roku 1937 dosáhla 40 000 m. To však byl jen pouhý počátek, když srovnáme výše zmíněná data se současným stavem, ale to je již jiný příběh a mnohem známější než samotné zavádění vodovodu do města.
Zvětšující se město a zpřísňující se hygienické podmínky vyvolaly potřebu zřízení vodovodu, kterým by byly Pardubice zásobovány pitnou vodou. Návrh na jeho vybudování se objevil na společné schůzi vedení města a jeho finančního odboru, k níž došlo 11. května 1891. Ale teprve 9. června 1897 došlo ke zvolení "komise pro předběžné práce kanalisace, vodovodu, osvětlení a dlažby města" a spolu s ní byl de facto odsouhlasen i spočtený náklad. V letech 1897-1898 proběhla první jednání o stavbě vodovodu s Ing. Karlem Kressem z Prahy, jenž se nakonec uvolil vyzkoušet mocnost pramenů budoucího vodovodu. Trvalo však dlouhý čas, než se našla vhodná lokalita, kde by byl vydatný zdroj vody a ta by byla zároveň tak kvalitní, aby mohla být určena k pití a nikoliv jen k užitku.
Nakonec byl objeven vhodný pozemek u Nemošic nedaleko řeky Chrudimky. Jako odborní rádci byli obcí pozváni řádní profesoři c. k. české vysoké školy technické MUDr. Alfred Slavík (pro obor geologie a mineralogie) a Ing. Jan Vladimír Hráský (pro obor zemědělská technika), naopak čerpací zkoušky byly prováděné známou vodohospodářskou firmou Kress a Bernard. 4. srpna 1905 byla vyhlášena veřejná soutěž na vybudování vodovodu s termínem odevzdání nabídek do 22. srpna 1905, což dokazuje oznámení, které vyšlo v "Architektonickém obzoru" 6. září 1905: "Pardubice. Vodovod. Na stavbu vodovodu podány následující nabídky: 1. Na celý projekt firmy: Nekvasil z Prahy, Kress z Prahy, Kunz z Hranice na Moravě. 2. Na stroje firmy: Märky, Bromovský a Sohr z Hradce Králové, Akc. společnost dříve Breitfeld, Daněk i spol. z Karlína, Langer a Wolf z Liberce. 3. Na vodojem firmy: Herzán a Uhlíř z Prahy, Hrůza a Rosenberg z Prahy, Streitzik a spol. z Liberce. 4. Na stavbu obytných budov, čerpací stanice atd. firmy: Kašpar, Krátký, Kratochvíl, Potůček, Novotný, všichni z Pardubic." 21. září 1905 městské zastupitelstvo zadalo stavbu vodovodu firmě Ant. Kunz v Hranicích na Moravě za 540 000 K. Se zřizováním nového vodovodu se začalo 21. května 1906 a vodovodní potrubí bylo položeno po Pardubicích známou speciální firmou pro zařizování vodovodů a stavby čerpadel Antonína Kunze z Hranic na Moravě.
Původně bylo rozhodnuto, že bude vodovod zařízen jen na dvojici jímacích studní. Voda byla zvedána výtlačnými pumpami (2 soupravy Güldnerových motorů na nasávaný plyn s trojčitými Plungerovými čerpadly, každá na 30 HP a 1 670 litrů za minutu) litinovým potrubím o délce 1 925 m a o světlosti 300 mm vnitřního průměru do vodojemu na Vinici o obsahu 864 m3, jenž byl vybudován nákladem přes 100 000 K podle projektu Dr. Ing. Karla Skorkovského firmou Hrůza a Rosenberg. Teprve později bylo čerpání vody obstaráváno turbínovou pumpou s elektrickým pohonem, zřízeným roku 1917 spolu s dalšími 2 studnami. Ani to však nestačilo pardubickému stavebnímu boomu a s ním spojeným stále se zvyšujícím odběrem vody, a tak byla v letech 1921-1922 vybudována dvojice nových studní a roku 1930 došlo ke zřízení zářezu.
Onen zmíněný věžový vodojem na Vinici byl vybudován v roce 1906 a v té době se stal 1. velkým vodojemem ze ztuženého betonu v Čechách. Jeho obsah byl 1 200 m3 a vodní hloubka činila 5 m. Jako stavba byl opravdu zajímavý, protože spodní věžová stavba byla vysoká pouze 14 m a její základ spočíval na opukové skále a betonové desce. Výstupné zdivo sestávalo z vnějšího pláště a 3 středových pilířových věnců, vyztužených ve 3 patrech, přičemž ten vnitřní byl vytvořen jako šachta pro komunikaci nad vodojem a pro větrání. Ve 3. poschodí byla zřízena na výztuhách betonová podlaha tak, aby bylo dobře viditelné dno vodojemu kvůli případným problémům konstrukce s nepropustností. Odtud bylo také přístupné litinové potrubí, jež bylo do dna pečlivě zabetonováno a zaizolováno, aby nemohla žádná voda uniknout. Nahoře pak byla situována dvoudílná nádrž s přepažní diametrální zdí a s výztuhami ve 2 polohách, přičemž vzduchová izolace byla jak po obvodu, tak i pod stropem, jenž byl zároveň střechou. Tato plochá deska byla nahoře izolována asfaltovou vrstvou.
Z tohoto vodojemu o průměru 16,2 m a výšce 13,75 m (ke dnu vodojemu a k vrchní hladině 18,75 m a celý vodojem dosahoval 25,5 m) pak byla voda samospádem vedena do města a po něm rozváděna potrubím, propojeným tak, aby v případě závady nebo jinak vzniklého uzavření potrubí mohla voda téci druhou stranou. Vznikly tak 2 vodovodní sítě - na levém a na pravém břehu Chrudimky, k jejichž následnému propojení došlo potrubím pod Prokopovým mostem a tzv. mezimosteckým mostem na Bílém Předměstí.
Většina domů tak byla připojena na novou vodovodní síť, za což museli majitelé domů platit obci poplatek. Nejprve šlo o paušální platby, jež se změnily se zavedením vodoměrů na platby za odebrané množství vody, přičemž za 1 m3 bylo placeno 20 haléřů a od 1. ledna 1921 byl tento poplatek navýšen na 50 haléřů. V roce 1907, kdy byl vodovod uveden do provozu, na něj bylo připojeno 20 419 obyvatel, tj. celá obec, která navíc do roku 1921 vybudovala 118 pouličních hydrantů a 14 uličních výtokových stojanů, k jejichž zániku došlo v roce 1926, kdy byly všeobecně zavedeny vodoměry.
Celkový náklad na zřízení pardubického vodovodu, nad jehož stavbou, správou stavby a úpravou plánů měla dozor městská technická kancelář, vyšel na 711 518 K, ale bez domovních přípojek. V roce 1912 již vodovod dodal celkem 391 235 m3 vody (o rok dříve činila spotřeba vody 408 289 m3), přičemž první (velká) studna dodávala 13 litrů za sekundu, druhá studna 3 litry a ty další mezi 2-4 litry. Spotřeba vody však byla tak vysoká, že ve vodojemu na Vinici prakticky nic nezůstávalo a byl de facto stále prázdný. Navíc se rozrůstala rovněž vodovodní síť, neboť zatímco roku 1911 měla celkem 16 601 m, tak o rok později byla dlouhá již 16 734 m, v roce 1921 překonala již 23 500 m a roku 1937 dosáhla 40 000 m. To však byl jen pouhý počátek, když srovnáme výše zmíněná data se současným stavem, ale to je již jiný příběh a mnohem známější než samotné zavádění vodovodu do města.
GPS souřadnice:
uložit .gpx soubor
(50.028, 15.787)
Poslední aktualizace: 20.12.2025
Vyhledání vlakového spojení na výlet
Byl jsem zde!
Zapamatovat
Pardubice
Vyhledání vlakového spojení
Příspěvky z okolí Zřízení vodovodu v Pardubicích v letech 1905-1907
Secesní vodojem v pardubické nemocnici
Technická památka
Tento masivní vodojem, který je technickou památkou, byl postaven v letech 1906-1907 v části města nazývané „Na Vinici“. Dnes leží vodojem v areálu krajské nemocnice. Vodojem má hřibovitý tvar, je 25,5m vysoký a jeho objem činí 864 m3. Vnější průměr je pak 18,1 m a stavba byla provedena ze železobetonu (první železobetonový věžový vodojem u nás). Secesní fasáda je opatřena nápisem "Vodojem královského komorního města pardubice, LP 1907". Vodojem slouží i dnes a to jako …
0.3km
více »
Pilíř u Chrudimky
Most
Pilíř se nachází u řeky v části města nazývané jednak Pod Vinicí a nebo též Červeňák. Píliř je zde z dob působení železničního vojska v této oblasti ve 30. letech 20. století. Tehdy přes něj cvičně Ženisté sestavovali a rozebírali mosty tzv. Roth-Wagnerovy soustavy. Dnes už slouží jen jako lezecká stěna a jsou na něm umístěny fixní jistící body.
0.4km
více »
Park Vinice v Pardubicích
Park
Tyto opukové stráně, nejmírnější v místech dnešního parku a nejprudší pod kostelem sv. Jiljí, na pravém břehu Chrudimky obdržely svoje pojmenování podle toho, že zde Vojtěch z Pernštejna založil v roce 1523 vinici…
0.4km
více »
Torzo mostu na Červeňáku
Most
Stavba se nachází v Pardubicích u řeky Chrudimky, v místě, kterému se dnes říká Červeňák. Od roku 1919 zde sídlil tzv. železniční pluk, který zde cvičil i stavby mostů př…
0.5km
více »
Pomník příslušníků 8. dragounského pluku hraběte Montecuccoliho
Pomník
Pomník se nachází v Pardubičkách v malém parčíku, který se někdy nazývá „Revoluční parčík“ naproti Úřadu městského obvodu pardubice IV mezi ulicemi Revoluční a Národních hrdinů. Na tomto místě byl v letech 1850-51 zřízen vojenský hřbitov, kde byli pohřbíváni rakouští a pruští vojáci. Počet pochovaných rakouských vojáků se odhaduje na 250, těch pruských je pár desítek. Jsou zde mimo jiné i vojáci 8. dragounského jezdeckého pluku Montecuccoli z pardubic, kteří zemřeli na …
0.5km
více »
Pomník padlým ve světových válkách v Pardubičkách
Pomník
Pomník se nachází v Pardubičkách v malém parčíku, který se někdy nazývá „Revoluční parčík“ naproti Úřadu městského obvodu pardubice IV mezi ulicemi Revoluční a Národních …
0.5km
více »
Do Pardubic nejen za perníky
Město
Na soutoku řeky Labe a Chrudimky leží město Pardubice, v Česku proslulé výrobou perníků. Zdejší výroba perníkových velikostí s různými tvary, motivy chutěmi i polevami je ukázkou tradičního českého řemesla. Můžete…
0.6km
více »
Kostel sv. Jiljí v Pardubičkách
Kostel
Kostel, který stojí v místě původní kaple sv. Jiljí zmiňované již roku 1295 je chráněn jako kulturní památka České republiky. Kostel se nachází v jižní části pardubic, v …
0.6km
více »
Torzo mostu na Červeňáku II
Most
Stavba se nachází v Pardubicích u řeky Chrudimky (západně od řeky), v místě, kterému se dnes říká Červeňák. Od roku 1919 zde sídlil tzv. železniční pluk, který zde cvičil…
0.6km
více »
Torzo mostu technického cvičiště železničního pluku
Most
Od roku 1922 existovalo na území Pardubic tzv. technické cvičiště železničního pluku, jehož součástí bylo i několik mostů, na kterých byla prováděna cvičná výstavba. Čtyř…
0.6km
více »
Pozůstatky železnice technického cvičiště železničního pluku
Technická památka
Od roku 1922 existovalo na území Pardubic tzv. technické cvičiště železničního pluku, jehož součástí bylo i několik mostů, na kterých byla prováděna cvičná výstavba. Čtyři z těchto mostů vedly přes Chrudimku, odtud pak také vedl násep s železnicí až k dnešnímu podjezdu svaté Anny.
0.6km
více »
Kostel sv. Jiljí, opata v Pardubičkách
Kostel
Původně se v Pardubičkách nacházela kaple stejného zasvěcení, o níž se vyskytuje první zmínka v bule papeže Bonifáce VIII. z roku 1295. S určitostí víme, že se nejednalo o stávající stavbu. Ta byla vystavěna až po…
0.6km
více »
Matiční jezero v Pardubicích
Rybník
Tato vodní plocha, lidově přezdívaná jako Maťák, symbol v letech 1879-1880 založených Bubeníkových sadů, vlastně není žádným jezerem, nýbrž jde o původní tok řeky Chrudimky. Kvůli častým povodním, zejména těm v če…
0.6km
více »
Aquacentrum Pardubice, plavecký areál
Tipy na výlet
Do Pardubic se vyráží většinou za sportem, na hokej, na basket, na koníčky, nebo na plochou dráhu. Za sportem míříme i tentokrát, ale za sportem aktivním do aquacentra. Zrekonstruované pardubické aquacentrum nabíz…
0.7km
více »
Pardubice - Aquacentrum, koupaliště, plavecký areál
Aquapark
Zrekonstruované pardubické aguacentrum nabízí návštěvníkům nespočet atrakcí, sportovního vyžití, relaxu a odpočinku. Nejmodernější 50 bazén v Čechách splňuje všechna kritéria, jak pro závodní plavce, tak i pro rek…
0.7km
více »
Vyzkoušejte vodní atrakce v největším aquacentru ve Východních Čechách
Tipy a novinky
Aquacentrum Pardubice baví milovníky vody celoročně, v létě ovšem úplně nejvíc. Kdo zavítá do města perníku v parném dni, tomu se nabízí osvěžení přímo v těsném sousedství centra města.
…
0.7km
více »
Svatý Jan Nepomucký u kostela sv. Jana Křtitele v Pardubicích
Socha
Sv. Jan Nepomucký byl generální vikář pražského arcibiskupa, mučedník katolické církve a také jeden z českých zemských patronů. Datum jeho narození není přesně známo, ale úmrtí ano. Stalo se tak přesně před 623 le…
0.8km
více »
Návštěva Pardubic
Tipy na výlet
Pardubicím se říká perníkové srdce Čech a je to pravda.Perníky různých chutí nás zaujmou jak svou pestrobarevnou výzdobou,tak tvarem,mnohdy i pohádkovým motivem a nabízejí je již v obchůd…
0.9km
více »
Pardubice - město
Město
Pardubice leží ve Východních Čechách, jižním směrem od Hradce Králové. Pardubice jsou městem perníku, koňských dostihů Velká Pardubická a plochodrážních závodů Zlatá přilba. Město se rozkládá na soutoku Labe a C…
1.2km
více »
Pardubice - Zelená brána, Zelenobranská ulica a kaviareň Bajer pri bráne
Ulice
Za dominanty Perštýnskeho náměstí je považovaná radnica, ale aj Zelená brána, ktorá leží na Zelenobranskej ulici vedúcej na námestie. jej pomenovanie je nepresné, nakoľko ide vlastne o vežu s bránou, zelená je strecha veže. Zelená brána je neobyčajne cenný zbytok pardubického opevnenia.Trocha z histórie brány :V roku 1507 dal Vilím z Pernštejna obohnať mesto hradbami, valmi a h…
1.2km
více »
Pardubice - morový sloup
Socha
Nachází se uprostřed Pernštýnského náměstí. Nechal jej postavit roku 1695 pardubický děkan Valentin Kelčák jako poděkování za záchranu města před morem. Vrchol sloupu zdobí pozlacená socha Panny Marie. Kolem něho …
1.2km
více »
(Nejen) vánoční Pardubice
Tipy na výlet
Když jsme doma opakovaně debatovali na téma, kam bychom letos mohli vyrazit na výlet předvánoční, navrhoval jsem dlouhodobě Hradec Králové. S revoluční myšlenkou navštívit některý pracovní den týdenní vánoční trhy …
1.2km
více »
Pardubice - Zelená brána
Hradby
Vysoká věž Zelená brána při vstupu do historického jádra města byla postavena jako součást Městského opevnění po roce 1507. Zelená brána představuje dominantu městské památkové rezervace. Svou charakteristickou vě…
1.2km
více »
Pardubice - Pernštýnské náměstí
Náměstí
Měšťanské domy na malebném náměstí a v přilehlých uličkách nesou stopy honosné pozdně gotické výstavby z počátku 16. století v podobě Kamenných ostění a portálů a zvláště zbytků malovaných nik v atikových štítech …
1.2km
více »
Soutěž 1
bod
www.turistikaprozivot.cz
Kostel svatého Bartoloměje v Pardubicích
Kostel
Kostel svatého Bartoloměje se nachází v historickém jádru města a patří mezi nejcennější stavby města. Již od roku 1958 je zapsán jako nemovitá kulturní památka.
První zmínky o kostelu jsou již z roku 1295, kdy sl…
1.3km
více »
Pardubice
Tipy na výlet
Dnes pojedeme do krásného perníkového města Pardubice.
Lze cestovat vlakem nebo autem, podle toho co si vyberete.
Vítejte v Pardubicích, v sídelním městě…
1.3km
více »
Procházka Pardubicemi
Tipy na výlet
Po prohlídce hradu Kunětické hory odjíždíme busem z vesnice Ráby do Pardubic. Cestou přes několik menších obcí - všechny jsou tak jako krajské město roztroušeny v úrodné "lautr rovině" Polabí. Pak už projíždíme…
1.5km
více »
Kunětická hora z Pardubic
Trasa
S velkým překvapením jsem zjistil, že i přes mnoho let existence Turistiky.cz se ještě nenašel nikdo, kdo by popsal tuto hezkou trasu na nejznámější kopec Pardubicka a Hradecka. Tak jsem ji prošel znovu sám,…
1.5km
více »
Pardubice - zámek
Zámek
Pardubický zámek je nepřehlédnutelnou dominantou centra krajského města Pardubic ve východních Čechách. Zámek je ojedinělou architektonickou památkou ve středních Evropě. V zámeckých interiérech se zachovalo renesanční vybavení sálů, několik místností je vyzdobeno malbami a kazetovými stropy. Na zámku je umístěna Východočeská galerie a Východočeské muzeum, které návštěvníkům…
1.6km
více »
Pardubice-zámek
Tipy na výlet
Výlet začíná před hlavním vlakovém nádraží v Pardubicích..Jdeme pěšky. Máme namířeno do centra města, ale protože nikde není ukazatel, jakým směrem bychom se měli vydat, vycházíme z vlastního úsudku a jdeme vpravo…
1.6km
více »





