Zvláštní zařízení Broumov 7- Uzavření okresní silnice Broumov- Pěkov
Turistické cíle • Technické zajímavosti • Technická památka
Uzavření okresní silnice Broumov- Pěkov u chaty XXVIII závorou a výhybnými zídkami
V době před začátkem 2. sv. války, kdy vzrostlo přímé ohrožení Československa především ze strany tehdejšího nacistického Německa se armádní velení rozhodlo mimo výstavby opevnění zajistit hranice také Zvláštními zařízeními na komunikaci. Šlo o několik typů staveb, které zamezovaly případnému motorizovanému útočníkovi v rychlém překonání hranic a postupu k obranným postavením armády. Použitý typ zvláštního zařízení se určoval dle využití komunikace. Málo používané polní a lesní cesty byly zataraseny kolejnicovou uzávěrou, deponií zeminy, překopáním atd. Důležitější cesty pak byly uzavřeny ocelovými závorami. Na silnicích pak byly použity ocelové závory doplněné ochrannými a výhybnými zídkami. Zařízení obsluhovaly jednotky Stráže obrany státu.
Zvláštní zařízení Broumov 7 se nacházelo v ohybu silnice z Broumova, pod vrcholem stoupání v místě odbočení polní cesty k lesním domkům. Tvořila jej ocelová závora s ochrannou zídkou a třemi výhybnými zídkami. Z obou směrů bylo ZZ označeno výstražnou tabulí. V těsném sousedství tohoto zařízení se nacházela strážní chata č. XXVIII, která sloužila jako zázemí pro obsluhu tohoto zařízení a pro osádky lehkých objektů budovaných v roce 1936 v okolí.
Stavbu všech objektů ZZ v bývalém okrese Broumov provedla stavební firma Ing. Josef Erber z Police nad Metují ve dvou etapách. Se stavbou 1. etapy, kam spadalo i ZZ Broumov 7 započala 11. listopadu 1936, do konce roku byly hotovy hrůbé práce. Kolaudace proběhla 8. července 1937. Samotné zařízení bylo zničeno krátce po odstoupení pohraničních oblastí Německu. Do dnešních dní se ze zvláštního zařízení nedochovalo nic. Strážní chata byla během války stržena, při klesání do Broumova v první levotočivé zatáčce je vidět pozůstatek základové desky.