Loading...
Turistické cíle • Technické zajímavosti • Technická památka
Uzavření silnice Bohdašín- Německé Vernéřovice závorou, zřízení příkopu
V době před začátkem 2. sv. války, kdy vzrostlo přímé ohrožení Československa především ze strany tehdejšího nacistického Německa se armádní velení rozhodlo mimo výstavby opevnění zajistit hranice také Zvláštními zařízeními na komunikaci. Šlo o několik typů staveb, které zamezovaly případnému motorizovanému útočníkovi v rychlém překonání hranic a postupu k obranným postavením armády. Použitý typ zvláštního zařízení se určoval dle využití komunikace. Málo používané polní a lesní cesty byly zataraseny kolejnicovou uzávěrou, deponií zeminy, překopáním atd. Důležitější cesty pak byly uzavřeny ocelovými závorami. Na silnicích pak byly použity ocelové závory doplněné ochrannými a výhybnými zídkami. Zařízení obsluhovaly jednotky Stráže obrany státu.
Zvláštní zařízení Broumov 8 se nacházelo na okresní silnici z Bohdašína do Vernéřovic asi 300m pod vlakovou zastávkou. Tvořila jej ocelová závora a příkop. Z obou směrů bylo ZZ označeno výstražnou tabulí. Stopadesát metrů od tohoto zařízení směrem k železniční trati se nacházela strážní chata č. XXVII, která sloužila jako zázemí pro obsluhu tohoto zařízení a pro osádky lehkých objektů budovaných v roce 1936 v okolí.
Stavbu všech objektů ZZ v bývalém okrese Broumov provedla stavební firma Ing. Josef Erber z Police nad Metují ve dvou etapách. Se stavbou 1. etapy, kam spadalo i ZZ Broumov 8 započala 11. listopadu 1936, do konce roku byly hotovy hrůbé práce. Kolaudace proběhla 8. července 1937. Samotné zařízení bylo zničeno krátce po odstoupení pohraničních oblastí Německu. Do dnešních dní se ze zvláštního zařízení nedochovalo nic. Strážní chata sloužila během války jako ubytování pro zajatce, brzy po válce zchátrala. Ze strážní chaty je videt vyrovnaný terén vedle železniční trati Choceň- Meziměstí- Broumov.