Cestování vlakem po Ukrajině
Jak snadné nebo nesnadné je cestovat vlakem po Ukrajině? Nadšení budou Ti, co chtějí cestovat co nejlevněji, spolehlivost a pohodlí také není na úplně nejhorší úrovni, zklamáni budou Ti, kteří preferují rychlost a četnost.
Železniční Dopravu na Ukrajině bych rozdělil na dálkovou a příměstskou (tedy „prigorodnu“) a to nejen proto, že jednou jsou rychlíky a druhé osobáky ale svých specifik mají oba druhy více. Dálkové vlaky protkávají celou Ukrajinu a vesměs (až na pár vlaků Intercity) ce jedná o vlaky noční. Vzhledem k tomu, že jejich doba cesty trvá třeba i 20 hodin, část své trasy suplují i vlaky denní. Jsou povinně místenkové a jedete-li na „blind“ tedy kupujete si jízdenku před odjezdem, doporučuji, vypusťte cestování z pátka na sobotu směrem z Kyjeva a z neděle na pondělí směrem do Kyjeva. Protože ukrajinští pracující hodně za prací cestují, bývají tyto vlaky vyprodané. Na ostatní dny se dá sehnat jízdenka i v den odjezdu. Na nádraží pozor, bývají tam až tři druhy pokladen – na vlaky příměstské, na vlaky dálkové, které odjížději ještě dnes a na vlaky dálkové, které odjíždějí v jiné dny. Pokladní Vám ochotně prodají i jízdenky z jiných měst. Dálkové vlaky mají tři třídy vozů a to „Plackartnyj“ asi 60 lehátek bez kupé, vhodné těm, kteří rádi navazují nové kontakty a taky těm, kterým nevadí sdílení vozu s dalšími 60-ti páry nohou, jinak jsou bezkonkurenčně nejlevnější, potom jsou tu vozy kategorie „kupějnyj“ (kupé, asi 2 x dražší než plackarta), mají 4 lehátka v kupé a vozy lůžkové, se dvěma lůžky v kupé, ty jsou už na ukrajinské poměry hodně drahé, ale bývají volné takřka na všechny vlaky.
Na velkých nádraží bývají i elektronické tabule, které ukazují, kolik ještě volných míst do kterého vlaku je. Když kupujete jízdenku, mějte připraveno i číslo vlaku, případně více variant, pokladní se řídí podle čísla. Častý je dotaz, jestli vám nevadí horní lehátko v chodbičce o okna. Toto lehátko je totiž ve výšce asi 1,5 metru, široké asi 90 cm, a bez jakékoli zábrany proti pádu z „letové hladiny“ na zem. Navíc pro osoby se sníženou pohyblivostí je lezení na lůžko systémem šlápni, kam umíš velmi obtížné. Dále doporučuji, aby minimálně jeden člen výpravy vládl azbukou. Jízdenky jsou totiž s popisy pouze ve 2 jazycích – ukrajinsky a rusky, takže bez azbuky ani nezjistíte číslo vozu – což při až 20ti vozových soupravách může být trochu problém. Ceny jízdenek bývají různé (dle vzdálenosti ale i podle data a čísla vlaku), celkovou cenu jízdenky pak předchází vzoreček hodný písemné práci žáka prvního stupně základní školy.
Před nástupem do vozu zkontroluje „děžurná“ jízdenku a doklady (cestovní pas) a jízdenku odebere. Před výstupem potom prochází vozem a na požádání jízdenky vrací, což jsem ze sběratelských důvodů také učinil. V každém voze je samovar, kde si lze zdarma načepovat horkou vodu třeba na instantní polévku a nebo koupit u průvdčího za 5 – 6 Kč čaj, případně i jiné občerstvení. Trochu problém může být používání WC, zatímco u nás staré typy WC nahrazují chemické záchody, tady si ještě užijete klasiku. A pozor, sem tam je WC zamčené, například ve stanicích. A jízdné? Plackartu ze Lvova do Kyjeva seženete od 110 Kč, kupé za dvojnásobek a lůžko za čtyřnásobek, plackartu ze Lvova do Dnipra od 230 Kč.
Příměstská Doprava jsou osobní vlaky, které ovšem mívají i několik set km dlouhá vozební ramena. Tvoří je zejména električky tedy elektrické jednotky, nejstarší z nich pochází ze 60.let a mají ještě dřevěné lavice. Vozidla vzhledem k širokému rozchodu jsou i širší, takže v jedné řadě se může posadit až 5 lidí. Nízkopodlažnost je na Ukrajině skoro sprosté slovo a tak při nástupu natrénujete nohy až po 4 řech schůdcích a u některých WC vás nesmí překvapit turecké šlapky. Pozor, některá velká města mají nádraží pro dálkovou a příměstskou Dopravu oddělenu, takže např. ve Lvově je příměstské nádraží asi půl kilometru před tím hlavním, i když některé osobáky odjíždějí i z hlavního. Na větších nádražích projdete kontrolou jízdenky před vstupem na nástupiště, na zastávkách obvykle nakupujete cestovní doklady až ve vlaku. Vzhledem ke stáří a vybavení vozidel působí průvodčí s elektronickou přenosnou pokladnou a tiskárnou připnutou k pásku jako z jiné planety. I když jsou vyjímky a některé rekonstruované jednotky mají i digitální informační systém.
Trochu víc práce vám dá hledání na internetovém jízdním řádu. Ten se nachází na adrese www.uz.gov.ua. U dálkových vlaků je hledání jednodušší.Přepnete na angličtinu a v kolonce Passengers si buď najedete na Timetables, kde se dají vyhledat buď odjezdy ze stanic s cílovými stanicemi a nebo spojení mezi městy. Pokud se chcete dovědět obsazenost vlaků, případně koupit na určitý vlak jízdenku klepnete na Reservations a první klikací řádek. Zde napíšete v anglickém přepisu odkud kam chcete jet, takže např. Charkov je Kharkiv a doplníte pod tím datum a ukáží se vám všechny vlaky, které nejsou vyprodány s počtem míst do jednotlivých tříd, po kliknutí na třídu si můžete vybrat místo a ukáže se Vám cena a pak lze zaplatit kartou. (i když bez záruky, tuto variantu jsem nezkoušel osobně).
U vlaků příměstských je hledání trochu složitější. Najedete si na kolonku Comuter train schedule a objeví se mapka rozdělení Ukrajinských železnic na 6 oblastí, po kliknutí na oblast máte možnost výběru, buď najít vlak podle tratě, nebo spojení ze stanice do stanice a nebo podle čísla vlaku. Ale pozor, každá oblast má tabulku vyhledávání jinou a navíc, tady už musíte číst v azbuce. Rovněž se může stát (jako mě), že u vlaku je z nějakého důvodu změněný odjezd a dozvíte se to až na nádraží u pokladny, internet v tomto případě moc pružný není. Jěště připomínka některé zastávky nemají názvy slovní ale pouze číslo kilometru, takže například „zastávka 132 km“. Taktovou Dopravu nečekejte, na rušných tratích jezdí osobáky v průběhu celého dne, jsou ale i tratě, kam vlak zavítá pouze jednou denně, tak to při plánování své cesty zvažte. Pokud si zapomenete něco koupit, nezoufejte, vlaky sice nemají bufetové ani jídelní vozy, ale ty plně nahrazují místní bábušky, které často prochází vlakem a nabízí nejen občerstvení,ale třeba i křížovky, oblečení, nebo třeba zahradní semena. A dlužím Vám i ceny 35km v osobáku 10 Kč, 150 km – 25 Kč. Protože po celý loňský a zatím i letošní rok se kurz koruny ke hřivně nemění a drží se při nákupu 1:1, uvádím ceny rovnou v korunách.
Cestování vlakem po Ukrajině je rozhodně zajímavé, řadu z vás možná přenese o několik desetiletí zpět, kdy električka z 60 tých let vás poveze kolem přejezdu u kterého čeká řada žigulíků a moskvičů a sem tam i nějaký ten koník z povozem. Je se rozhodně na co těšit.