Jak se rodí tým pro africkou rallye Budapest-to-Bamako
Registrace
Na počátku účasti týmu "Spa Riders" v letošním ročníku B2B stály potíže jedné anglické posádky se vstupem do závodu. Vzhledem k osobním problémům byla dvojice závodníků nucena prodat své registrace v říjnu 2008. Nutno dodat, že oficiální start registrace a příprav pro nadcházející ročník začíná před startem závodu aktuálního. Počet účastníků (registrací na auto) je omezen, tudíž koncem února jsou všechna oficiální místa obsazena. Co je ale časté a co umožnilo našemu týmu vstoupit do závodu v relativně pozdním čase, je možnost s registracemi obchodovat - pokud je start původního týmu znemožněn z vážných důvodů.
Co pro anglickou dvojici znamenalo smutný konec, znamenalo začátek náročných příprav s omezeným rozpočtem a časovou tísní pro náš tým. Následující článek má za cíl přinést postřehy a zkušenosti s přípravou na závod samotný. Věříme, že může být cenný především pro čtenáře, kteří o účasti do budoucna sami uvažují.
Představa, stojící u počátečního rozhodnutí, je z dnešního pohledu úsměvná. "Koupíme Ladu Nivu za 30 tisíc, za dalších 10 tisíc ji dáme dohromady, něco na benzín a jedeme. Rozpočet by neměl přesáhnout 1000euro na osobu." Tato naivita je zřejmě nutným předpokladem každého úspěchu. Samozřejmou odpovědí na takovou výzvu bylo zběsilé kývání - "To dáme!".
Myšlenka na nákup Lady Nivy byla opuštěna ve chvíli, kdy se díky dalším volným registracím náš dvoučlenný tým rozšířil o další dva druhy. Vtu chvíli bylo jasné, že náš pátý, nejdůležitější člen, musí být pokud možno z Japonska. Naše oči se upřely k internetu a pátraly po zachovalém, nekouřícím, fyzicky zdatném, dobře vypadajícím a sympatickém Patrolu, Pajeru nebo LandCruiseru. Měla to být otázka několika dnů.
Auto
Podzimní dny truchlivě běžely, finanční stropy na nákup auta padaly a výsledek pořád v nedohlednu. Nákup auta měl být příjemnou záležitostí. Nákup staršího offroadu s čitelným VIN (identifikační číslo auta, nutno především kvůli Evropě), čitelným původem, adekvátním stavem a cenou byl noční můrou. Ve zpětném pohledu musím ocenit entuziasmus našeho kolegy, který měl nákup auta na starost a kterému se z této záležitosti vyklubal plnohodnotný full-time job. Ono uspět s nákupem auta na serveru mobile.de, který je atakován snad všemi středo-východo-evropskými "bazarovými mafiemi" je opravdu záležitost pro otrlé. Expozice zachovalého Patrolu se počítá v lepším případě na hodiny. VINko je problém. Koroze je problém. Technická je problém. Motor je problém - slýchávali jsme často na druhé straně telefonu v tom lepším případě, v tom horším jsme si pro tyto "jobovky" jeli třeba 400km. Situaci na trhu českém lze popsat jedním slovem: katastrofa. Míra "šméček" v tomto odvětví ekonomiky je pro běžného člověka iracionální. Rozumné nabídky šlo najít jen mezi offroadovými "insidery", u nich však často hrozilo riziko nepřiměřeného opotřebení způsobeného nepřiměřeným zatížením v důsledku "off-roadové zábavy".
Nakonec vše dobře dopadlo. Zakoupen byl Nissan Patrol GR 2.8 TD, rok výroby 1996. Auto spolehlivé, v Africe známé (náhradní díly), robustní a jednoduché (minimum elektroniky). Navíc v našem případě šlo o garážovaný (minimum koroze) a servisovaný kousek bavorského zemědělce. I přes vyšší cenu (5400 Euro) poměrně dobrá koupě, stvrzená po důkladné prohlídce jedním z našich partnerů - Nissanem Rotto DPML.
Koupě auta je samozřejmě důležitým aktem. Ještě důležitější je však příprava auta na cestu po afrických cestách, písečných dunách, pobřežích a dalších necestách. Řečeno pomocí parafráze slavné Svěrákovy postavy z filmu "Na samotě u lesa": "To potřebujete technickou, emise, vystavit techničák ve francouzštině, minimálně 3 rezervní kola, náhradní díly (vodní pumpa, alternátor, střiky, svíčky, hadičky, svorky, vzduchové, palivové a olejové filtry, tyč na páčení, palici, velký hever, kanistry na vodu a naftu, naviják, písečné žebříky atd.". Velmi vhodné jsou i další, pokročilé úpravy - "šnorchl", větší nádrž, vyšší podvozek, kola Ironmany. Jde o věci nanejvýš užitečné, avšak vzhledem k našemu rozpočtu postradatelné.
Komunikace
Důležité je vůz připravit pro interakci s okolím: CB vysílačka zůstává naprostým minimem (máme), satelitní telefon je naopak „vychytávkou" pro movitější týmy (nemáme) - ani propůjčení nebylo možné, neboť všechny satelitní telefony byly zamluvené účastníky Dakarské rallye. Nikdy totiž nevíte, kdy budete potřebovat asistenci jednoho ze dvou doprovodných vozů, popř. asistenci týmu jiného. Stejně tak GPS navigace - v dnešní době příjemný doplněk pro evropské řidiče se v prostředí Sahelu často stává nástrojem rozhodujícím o bytí či nebytí. Organizátoři B2B ve spolupráci s maďarskou firmou WorldGate uvolňují pro potřeby účastníků adekvátní africké mapy zdarma. Ale pozor, jen na zařízení zn. Garmin! Nejlépe ve vyšší verzi bez dotykového displeje a se samostatným zdrojem - pro případ nutnosti "pochodovat" od nepojízdného auta kdesi v poušti k "civilizaci".
Byrokracie
Zařízení víz pro Mauritánii a Mali probíhá v ideálním případě přes organizátory soutěže, výsledná cena je jen nepatrně vyšší. My však museli vzít tuto starost na sebe a to hned z několika důvodů. Protože naše výprava v Bamaku nekončí a pokračuje do sousedního Senegalu, nestihla by se naše víza vyřešit v již tak napjatém čase. Proto jsme zvolili cestu individuální, náročnější vzhledem k faktu, že nejbližší velvyslanectví všech tří zemí je v Berlíně. Původní časové propočty vycházely dobře, bohužel 4 dny před odjezdem byla situace více než nepříjemná. Víza do Senegalu a Mali byla připravena. Problém je s Mauretánskou stranou - ta 12.1. 09 našemu zástupci v Berlíně oznámila nemilou věc: "Víza máme, nemáme kolky pro letošní rok, bez kterých jsou víza neplatná!". Situace se řešila, náš kolega protahoval berlínský pobyt a my se tiše modlili za "objevení" kolků v průběhu následujícího dne. V opačném případě bychom museli tento nečekaný problém řešit buď na ZÚ Mauretánie v marockém Rabatu, či přímo na hranicích. Bohužel nastala situace, kterou jsme si nepřáli - kolky nedorazili, proto jsme byli nuceni pasy a peníze vzít zpět a věřit vbezproblémové vyřízení vRabatu. Naštěstí se nám podařilo dovolat do Rabatu a vše důkladně prodiskutovat. Odpověď byla pozitivní: „Pokud se dostavíte na úřad do 9:00 ráno, následující den můžete odjet splatnými vízy." Doufejme, že setkání s africkou byrokracií nebude tak děsivé, jak se občas píše.
Při cestě do Senegalu je nutný Carnet de passage - celní doložka. VPraze toto potvrzení vystaví kancelář AutoTurist po složení zálohy 6000 CZK. Tento dokument je naprosto nezbytný pro vjezd do země. Vláda se tak snaží omezit šedou ekonomiku, přesněji dovážení aut (často kradených v Evropě) na černo. Když auto prodáte, Vaše záloha propadne a úřady budou zpětně vymáhat clo. Tento dokument je nutný pro většinu zemí západní Afriky, kromě Mauretánie a Mali.
Nutným dokladem je samozřejmě zelená karta od povinného ručení. Ale POZOR! Je třeba si zkontrolovat, zda Vaše společnost pokrývá i země západní Afriky. Není to samozřejmost. Povolení k vjezdu do národních parků, pokud se tyto nacházejí na trase závodu, je většinou řešeno na místě.
Léky, očkování
Pro bezpečný závod a šťastný návrat domů je potřeba důkladná zdravotní příprava. Počítejte s očkováním proti žluté zimnici - to je naprostý, povinný základ (Mali). Viry Hepatitidy A a B, spolu s břišním tyfem by měl Váš imunitní systém také poznat před odjezdem. Očkování v tomto případě není vyžadováno pro vstup do země, zůstává však více než doporučeno. Meningitida a dětská obrna - dle okolností a zvážení každého. Bohužel, jak už to s podobnými oblastmi bývá, i zde (hlavně Mali, Mauretánie, Senegal) je doporučena antimalarická profylaxe. Samotná profylaxe je v tomto případě diskutabilní a závisí na povaze, zkušenostech a játrech každého cestovatele. My jsme se rozhodli nic nepodcenit a počítáme s kompletní profylaxí, pro zasvěcené: vezeme Malarone. Další léky bereme v duchu standardní cestovatelské lékárničky. Silná širokospektrá ATB; analgetika; acylpyrin; léky a podpůrné prostředky na střevní komplikace: adekvátní atb, smecta, hylac, živočišné uhlí, imodium, endiaron; kapky do očí(písek), obvazy, náplasti, repelenty, vitamíny atd. Vzhledem k africké realitě a omezeným možnostem organizátorů doporučujeme tento aspekt nepodcenit! Připravte se předem na všechny scénáře!
Sponzoring a partnerství
Od počátku byla B2B pojímána jako unikátní sociální projekt. Tento trend se spolu s postupující profesionalizací závodu prohlubuje. Každý tým měsíc před startem obdrží seznam potenciálních cílových subjektů pro doručení humanitární pomoci - zpravidla jde o školy, nemocnice, vesnice - vypracovaný organizátory. Tento seznam nabízí kromě krátkého představení i seznam potřebných věcí pro cílovou instituci. Týmy samotné pak organizují pomoc buď svépomocí, či s pomocí zapojení veřejného, popř. soukromého sektoru. Jsme prosti jakéhokoli "mesiášského komplexu" bílých Evropanů. Afriku nejedeme zachraňovat, ale navštívit - a jako slušná návštěva vezeme něco sebou. Díky ochotě několika firem, kterým si dovolím poděkovat v závěru, vezeme do Afriky ve výsledku nemalý objem "pomoci". Jde především o školní potřeby, léky, baterie, svítilny a další evropské "samozřejmosti", které však na černém kontinentě získávají zcela nový rozměr.
Pár praktických rad: vzhledem k nastupující finanční krizi jsou možnosti obou sektorů velmi omezené. Tudíž začněte co nejdříve - podobných projektů je hodně, peněz málo. A vůbec - s penězi moc nepočítejte. Spíše si vytipujte adekvátní společnosti, jejichž portfolio služeb a výrobků Vám má co nabídnout. V ideálním případě můžete spomocí partnerů pokrýt náklady nejen na humanitární pomoc, ale i náklady na cestu samou. Ideální stav předpokládá ideální podmínky, ty jsme díky časovému presu neměli. I tak je pro nás pomoc partnerů zásadní. Generálním partnerem týmu se staly společnosti Chance a.s. - ta poskytla finanční prostředky na pokrytí části nákladů spojených súspěšným dojetím do cíle a doručením humanitární pomoci, a společnost Sabre, s.r.o., která navrhla pro naši výpravu týmové logo Spa Riders a nechala vyrobit velké samolepy na našeho „expedičáka". S autem, jeho prohlídkou a servisem nám velmi pomohl další partner, mariánskolázeňský dealer automobilky Nissan - Roto DPML.
Pokud něco chcete, musíte něco adekvátního nabídnout. Tedy - nepodceňte mediální výstupy! Pro sponzory je zcela zásadní výsledná medializace projektu. Proto je třeba ve správný čas kontaktovat relevantní média a domluvit společnou spolupráci. Základem je otevřený internet, s průnikem do tištěných médií je to těžší. Nicméně i zde je silná poptávka po před-připravených článcích se zajímavou tématikou pro čtenáře. Rozhodující je úvodní dojem - nepodceňte projektové prezentace a mediální plány.
Neosvědčilo se nám hromadné rozesílání "výzev ke spolupráci". Daleko jistější je, pokud možný, osobní kontakt (prezentace). Pokud pracujete ve větší firmě, nebojte se o podporu požádat svého zaměstnavatele - můžete být příjemně překvapeni. Pro zaměstnavatele jsou "aktivní" zaměstnanci dobrou vizitkou.
Další možnost, určenou spíše pro zapojení širší veřejnosti, představuje charitativní sbírka. I my jsme se rozhodli pro podobnou akci - v našem případě jsme ji pojali jako sbírku potřebných věcí spojenou s prodejní výstavou velko-formátových fotografií ze zemí, které navštívil náš (cestováním posedlý) kolega. Výsledky sbírky byly skvělé, nicméně se nám nepodařilo oslovit lidi, kteří nás osobně neznali. O to cennější je však podpora ze strany našich přátel. Sprodejem fotek zpěti kontinentů už to bylo poněkud lepší, velko-formátové obrázky zapůsobily i na širší veřejnost zřad návštěvníků podniku Café Cinema. Seznam všech lidí, kteří se do sbírky zapojili, je zveřejněn na našem webu.
Doporučuji také "zkontrolovat" internet ve věci cestovatelských soutěží. Díky jedné takové, pořádané společností Alpine Pro, jsme si vzhledem k první ceně (poukázka na 10000 Kč) doplnili šatníky o potřebné věci (boty, ale i stany, spacáky...).
Bamako a cesta zpět
Představte si situaci - stojíte na náměstí v cílovém Bamaku, 9000 tuhých kilometrů za Vámi, k smrti vyčerpání si užíváte pocitu, na který čekáte 14 dní. Ale co dál? Jak zpět domů? Možností je hned několik:
1) Člověk pohodlný užije svých 5 minut slávy v Bamaku, po odpolední kávě najede se svou Navarou do lodního kontejneru, svému autu řekne na 14 dní sbohem a taxíkem odjede směrem letiště, kde za nějakých 700 - 1000euro odletí zpět do Evropy.
2) Člověk ekonomický - slyšel zvěsti o možnosti prodeje svého vozu na náměstí v Bamaku, které se v onen den "D" promění v obrovskou burzu. Poučen přivezl vůz japonského původu, bez turba a s klimatizací. Při odchodu z náměstí si spokojeně mne ruce - je to těžko uvěřitelné, ale díky splnění výše uvedených podmínek na prodeji vydělal. (pozn. bezproblémový prodej auta je možný jen v Mali, či Burkině Faso - díky minimálním omezením pro import)
3) Samaritán - jede do cíle s jediným cílem: předat svůj vůz některé z humanitárních organizací, která je bleskurychle přebuduje na africkou verzi vozu RZS. Poté se vydá na cestu zpět. Není-li peněz na letenku, pokusí se přidat k posádce jedoucí zpět do Evropy a disponující volným místem.
4) Dobrodruh - v Bamaku stráví jednu noc a nachází se v lepším případě v půli cesty. Ralley pro něj byla spíše adrenalinová záležitost, teď nastává čas na pravé poznání západní Afriky. Možností má několik: Senegal se svým růžovým jezerem a "karibskými" plážemi, Mali se "zemí Dogonů" a legendárním Timbuktu, či pokračování expedice na Jih od Bamaka.
Jak jistě očekáváte, náš tým si zvolil možnost „Dobrodruh" snávštěvou Senegalu scílem podívat se do Dakaru, kRůžovému jezeru a následně okusit krásu karibských pláží. Po několika dnech relaxování se vydáme zpět na sever podobnou cestou, jako jsme přijeli, avšak tentokrát pojedeme už na vlastní zodpovědnost bez pokrytí podporou organizátorů.
Bezpečnost
Bezpečnostní situace ve většině zemí na jih od Maroka je velmi křehká. Nicméně vlády všech zainteresovaných zemí se snaží připravit pro závodníky co nejlepší podmínky: je to pochopitelné, neboť vpřípadě Mauretánie tvoří účastníci B2B snad 30% zcelkové roční turistické návštěvnosti země!
Pro vládnoucí establishment je tedy více než žádoucí, aby všichni účastníci v tak medializovaném závodě jako je B2B dojeli do cíle bez komplikací. Proto jsou místní autority často vidět ve společných bivacích a na pořádek podél trati dohlíží vojáci pravidelné armády.
Daleko větší bezpečnostní riziko tak představuje dlouhodobé vyčerpávající řízení a princip rallye obecně. Největší pozor je třeba dát na volně se toulající zvířata a africké děti, hrající si často u cest. Netřeba dodávat, že pro většinu afrických obyvatel je fyzika jedoucího automobilu nepříliš známa, tudíž mezi časté nehody patří sražení chodce, který si „špatně spočítal" brzdící možnosti Vašeho vozu vzhledem k jeho vzdálenosti. Vobydlených částech závodu jeďte nanejvýš opatrně a předvídejte nepředvídatelné!
Poděkování
Na závěr bychom rádi poděkovali generálním partnerům - Chance a.s. a Sabre s.r.o, všem ostatním partnerům - Roto DP M.L., Alpine Pro, Redbull, Garzotto Hotels, město Mariánské Lázně, Karna s.r.o, Mariánskolázeňské listy a eWRC.cz, a zároveň všem návštěvníkům veřejné sbírky, které tento originální projekt oslovil a kteří nás podpořili. Věřte nebo ne, ale většina zástupců výše zmíněných firem a institucí se netajila nadšením a reagovala slovy: „Fandím vám a hned bych jel sVámi, bude to neskutečný zážitek."