Metro v Lyonu
Metro v Lyonu není mimořádné ve své délce ani počtu stanic ani hloubce. Ovšem skrývá jednu zajímavost. Linka C je částečně ozubnicová a je určitě nejstrmější linkou metra na světě. Je také jedinou na klasických kolejích, ostatní tři linky A, B a D jsou na pneumatikách (systém hodně rozšířený ve francouzsky mluvících zemích).
Měl jsem v Lyonu asi 1,5 hodiny volno a tak jsem se rozhodl, vzhledem ke svému dopravnímu vzdělání metrem svézt. Stanice metra Part Dieu je před nádražní budovou, po vstupu jsem objevil pouze automaty na jízdenky a turnikety, okupovány místními dětmi ulice s plastovými kelímky na drobné, o které žádaly. Jízdné stojí 1,5 Euro na 1 hodinu s jedním přestupem (patrně na jiný dopravní prostředek), protože přestupy v metru se neoznačují. Ještě lze koupit 2 hodinová za 2,40 nebo celodenní za 4,70. Jízdenku projedete turniketem a otevřou se plastové zábrany aby jste mohli projít do stanice.
V některých stanicích je dozočí služba, která dbá na placení jízdného, protože někde postávájí mladící a ze stanice otvírají východy, aby mohli někteří projít bez placení. Vozy přijedou v barvě bílé nebo oranžové. Zajímavá je trasa D, která je plně automatická a na rozdíl od ostatních podobných tras nemá ještě jedny dveře na nástupišti (zabraňující pádu člověka do kolejiště) ale zabezpečení se odehrává za pomoci infrapaprsků.
Jak jsem říkal, přestupy mezi linkami jsou bez turniketů, na některých zastávkách jsou kanceláře dopravních informací, v žádné z nich nikdo nebyl, ale bylo psáno, že v případě přivolání obsluhy mám zazvonit. I přes zvonění nikdo nepřišel, možná proto, že byla neděle, tak patrně v tyto dny je provoz omezen.
Jak už jsem psal, nejzajímavější je linka C částečně ozubnicová do kopců a částečně jedoucí na povrchu. Ozubnice je jenom do druhé stanice, protože pak byla prodloužena a dál už jede jako normální adhezní linka. Jezdí na ní dvouvozové soupravy.
Metro je v provozu od 5 hodin záno do 0.30 v noci. Městskou dopravu v Lyonu ještě doplňují 2 lanovky, tramvaje a autobusy.