Německo - země cestovního ruchu
Německo – země cestovního ruchu
Platí to oběma směry – jak co do cest Němců do zahraničí, tak co do turistické návštěvnosti NSR
Signál, dokládající toto tvrzení, zaznívá pravidelně – po již více než padesát let – každým rokem v březnu, kdy se koná největší veletrh cestovního ruchu na světě – ITB (Mezinárodní turistická burza) v Berlíně. Bylo tomu tak i letos, kdy se sem sjelo více než 10 000 vystavovatelů ze 186 zemí všech kontinentů. Pozoruhodných 26 plně obsazených výstavních hal navštívilo – kromě statisícové veřejnosti – 110 000 návštěvníků odborných. Statistiky zaznamenaly pětiprocentní nárůst obchodů – tedy jednoznačný předpoklad k úspěšné sezoně cestovního ruchu v roce 2018 na celém světě.
Neméně pozitivně promlouvají i čísla, zachycující vývoj turistiky v samotném Německu. Loni NSR zaznamenala v řadě již osmý rekordní rok v návštěvnosti. Např. jen v kategorii hromadných ubytovacích zařízení se uskutečnilo o 3,1 milionu (3,6 %) více přenocování, než v roce předešlém. Tento trend se odráží i ve stále rostoucím zájmu turistů z Česka o cíle u našich západních sousedů. Během roku 2017 jsme v NSR strávili 1 178 673 noclehů – o 4,6 % více než v roce 2016. Vedoucí zastoupení Německé turistické centrály (DZT) pro ČR, Jan Pohaněl k tomu dodává: “Už třetím rokem se počet návštěvníků z Česka přehoupl přes hranici jednoho milionu, ČR se tak stala stabilním, tzv. zdrojovým trhem pro NSR“. Jak ukazují statistiky, ke svým cestám do Německa využíváme jak prodloužených víkendů prakticky po celý rok, tak prázdninových měsíců k delším pobytům o dovolené. Náš zájem se stále více obrací k poznávání vnitrozemí, zejména větších měst, která jsou turisticky velmi pestrá a nabízejí množství možností, mezi nimiž si vybere každý. Výrazně k tomu přispívá i bohatý program rozmanitých slavností, festivalů, kulturních a společenských událostí, nabízejících neopakovatelné zážitky. V posledních letech si německý cestovní ruch připravuje pro každou sezonu hlavní téma, jemuž podřizuje nabídkovou kampaň. Pro rok 2018 ústřední motto pro inspiraci turistů ze zahraničí zní – poněkud netradičně – „Kulinářské Německo“.
Proč netradičně? Jistě se shodneme – německá kuchyně zatím nemá takový mezinárodní věhlas, jako např. kuchyně italská, francouzská, thajská, či třeba čínská. Jen ti z nás, kdo se s německým pohostinstvím měli možnost seznámit blíže, dobře vědí, že regionální, např. bavorská, saská, švábská, durynská a další kuchyně nabízejí lákavá menu. Podobně jako v Itálii je pojmem parmská či sandanielská šunka, je v Německu proslulá šunka švarcvaldská či vestfálská… Před několika dny se o tom mohli partneři DZT a novináři přesvědčit na prezentaci Kulinářského Německa, uskutečněné v Praze na Žofíně. Hosty tu přivítal „Food Truck Bar“ – speciální pojízdný bufet, nabízející kanapky se švarcvaldskou šunkou a krevetkami, žofínský restaurant poté nabídl např. saláty s chřestem, brokolicí či avokádem, hovězí vývar s „maultaschen“, „Pannfisch“ s lososem, hovězí plec „Böfflamot“ s červeným zelím a bramborovým knedlíkem, norimberské klobásky, grilované brambory s rozmarýnem, originální dezerty.
Během prezentace na Žofíně se představila také polabská turistická – především vinařská oblast a pohostinský řetězec Deutsche Hospitality. Zahrnuje tři značky, nabízející celou škálu komfortu ubytovacích zařízení: Steigenberger hotels & resorts, Jaz a Intercity Hotel. Více než 80 let existence této společnosti představuje ve svých více než sto objektech v Nizozemsku, Rakousku, Švýcarsku, Německu, na Mallorce, v Dubaji a brzy též v Budapešti a na Kapverdách služby, opírající se o tradiční německou důkladnost, ale navíc o moderní, vysoce kreativní přístup k hostům. Můžeme tedy letos volit z opravdu široké nabídky našich západních sousedů – jak co do komfortu a stylu ubytování, tak programu a zážitků. Nechybějí aktivní programy pro celou rodinu, možnosti návštěvy některé z kulturních, společenských, sportovních či zábavních akcí, vinařské pěší nebo cyklistické stezky třinácti vinařskými regiony, v hlavní sezoně i pobyty na Baltských plážích. Bližší info: www.germany.travel, www.deutschehospitality.com.
Miroslav Navara