Noční cestování vlakem
Česká republika se může pochlubit jednou z nejhustějších sítí železnic na celém světě. Navzájem jsou spojeny všechny regiony a na naše koleje dobře navazují i ty u sousedů. Protože jsme vnitrozemským státem, hraje důležitou roli i transitní doprava, a to nejen nákladní.
O tom, že lze bezpečně cestovat vlakem přes den, panuje všeobecná shoda. Ovšem o jízdách po železnici v noci už si tím nejsme tak jisti. Proslulé rychlíky jako Pannonia či Šírava vyvolávají poměrně negativní reakce. Tvrzením, že jde v drtivé většině o nepodložené zvěsti, nemusíme přesvědčit každého. Existuje však vítaná možnost, jak minimalisovat Vaše případné obavy. Pokud cestujete v noci, využijte služeb tzv. ubytovacích vozů.
Trochu nižší komfort poskytují lehátkové vozy. Kupé takového vozu je rozděleno na 4 až 6 míst. Sociální zařízení se nachází na koncích vozu. Od průvodce vozu obdržíte ložní prádlo a odevzdáte mu své jízdní doklady. Ten pak vyřizuje kontrolu jízdenek s odpovědným průvodčím vlaku, aniž by Vás musel budit. Vy naopak určíte dobu, kdy by Vás měl probudit, abyste včas vystoupili ve své cílové stanici. O Vaši bezpečnost je postaráno pomocí zámkového systému. Pro využití lehátkového vozu si musíte k jízdence zakoupit ještě příplatek, který si raději v předstihu obstarejte v osobní pokladně. Průvodce sice zajišťuje doprodej volných míst i během jízdy vlaku, může být však vyprodáno.
Lůžkový vůz nabízí kupé o 3 až 1 místech (u těch ze zemí bývalého Sovětského svazu i 4) pro Váš pohodlný spánek. Umyvadlo naleznete přímo ve voze. Některé vozy dokonce disponují sprchou, která u luxusních kupé bývá přímo jejich součástí. Jindy ji najdete na konci vozu. U ČD jde o vozy řady WLABmz a WLABmee. Opět s Vámi ve voze cestuje průvodce, který od Vás vybere jízdní doklady, aby Vám je na konci cesty předal. Ten zajišťuje i prodej drobného občerstvení a pití. V ceně lůžkového příplatku, který je nutno k jízdence zakoupit, bývá někdy i snídaně. Pro cestování v kupé se třemi a dvěmi místy stačí k příplatku jízdenka 2. třídy, v jednomístném kupé se cestující musí společně s příplatkem prokázat jízdním dokladem pro 1. třídu.
Z naší republiky existuje spojení ubytovacími vozy např. do slovenských měst Košice, Humenné, Zvolen, dále do Budapešti, Varšavy, Krakova, Vídně, Berlína. Dále na západ od našich hranic jde o destinace Amsterodam, Kodaň a Curych, kdy se jedná o vlaky CNL s velmi komfortními vozy (na našem území jako kategorie EN). O sezónních kursech lůžkových a lehátkových vozů k moři se dočtete zde. Samostatnou kapitolu tvoří pak cíle v bývalém Sovětském svaze. Z Prahy a Chebu existuje denně spojení do Moskvy, co trvá přes dvě noci. A přes naše území projíždí pak vskutku výsostný vlak, který vozí movité Rusy z Moskvy přes Varšavu, Ostravu, Vídeň, Veronu, Milán a Janov do středomořského letoviska Nice.
Jako příklad ceny za přepravu ubytovacími vozy uveďme relaci Praha-Košice, kdy bude cestující využívat spoje EN 445 Slovakia s odjezdem z české metropole v 21:40, aby na východ Slovenska dorazil čtyři minuty po půl osmé. V šestimístném lehátkovém oddíle činí příplatek 6 EUR (=158 korun), ve čtyřmístném oddíle pak 9 EUR (=236 korun). V lůžkovém voze jsou ceny lístku k jízdence tyto: třímístné kupé za 12 EUR (=315 korun), dvoumístné za 15 EUR (=472 korun) a jednomístné kupé za 42 EUR (=1101 korun).
O cestování vlakem přes noc v Rakousku se dočtete zde. Některé informace (ty o spojení a časech) již sice pozbyly platnosti, dozvíte se tu ale cenné připomínky.