Loading...

Průvodce železniční dopravou ve Francii

Rady a tipy Peníze a ceny Doprava

Kdokoli, kdo někdy ve Francii jel vlakem, do kterého si musel koupit jízdenku, jistě uzná, že systém vlaků a tarifů Société Nationale de Chemins de Fer je o poznání složitější než systém Českých drah. Toto je stručný průvodce různými druhy železničního spojení ve Francii a jejich cenami.

U nás máme linky rozděleny dle kvality a rychlosti spojení. Ve Francii se dělí především podle toho, kdo je provozuje. Na krátké regionální vzdálenosti jezdí TER (Train Express Regional), který provozuje příslušná krajská rada. Na těchto trasách však zdaleka nejezdí ty nejstarší a nejpomalejší stroje. Často jsou regionální vlaky pohodlnější a čistější než jejich dálkové protějšky.

Pokud musí vlak přejet několik regionů, je provozován celou SNCF (státem) a má označení Corail. Zde jezdí většinou ty nejstarší vagony. Větší vzdálenosti obsluhují vlaky Corail Intercités. Corail Téoz jsou zbrusu nově nakoupené vozy, a je to to nejrychlejší a nejpohodlnější spojení, které SNCF nabízí mimo rychlovlaky TGV.

TGV (Train à Grande Vitesse), je prvním evropským rychlovlakem (čtěte: ještě starším než Pendolino), který zajišťuje spojení rychlé až 300 km/h mezi největšími městy. Je třeba podotknout, že TGV jezdí i tam, kde na ně není postavený vysokorychlostní koridor, takže jede často stejně pomalu jako jiné vlaky. Na některých úsecích jezdí TGV druhé generace (dvoupatrová) a ve stádiu vývoje je tzv. AGV, které by mělo jezdit rychlostí až 500 km/h.

Ta nejdůležitější informace jsou ovšem ceny. Na vlaky bez povinné rezervace, tedy TER, Corail a Corail Intercités se ceny nemění - můžete si koupit jízdenku měsíc předem či v den odjezdu a cena bude stejná. Tyto jízdenky také nejsou vázány na přesný vlak - můžete na ně jet kdykoli v den platnosti, ale je tu menší háček. SNCF má přes den dvě periody, période blanche (na jízdenkách uvidíte "départ en blanc) a période bleue (départ en bleu). Période blanche je cestovní špička, kdy jsou jízdenky o něco dražší než v période bleue. Pokud si tedy koupíte jízdenku mimo špičku, musíte dodržet čas odjezdu a pohlídat si, abyste nenastoupili do vlaku ve špičce.

U vlaků Corail Téoz a TGV, kde je povinná rezervace, se cena neustále mění. SNCF má prý celé místnosti počítačů, které vypočítávají ceny v závislosti na dostupnosti míst, poptávce, vzdálenosti atd. Systém funguje zhruba jako u nízkonákladových leteckých společností - čím dřív si lístek koupíte, tím levnější ho budete mít. Občas se stane, že v den odjezdu jízdenka prudce zlevní, ale spoléhat se na to nedá - kamarád byl jednou nucen stopovat, protože jeho jízdenka, která měsíc v předstihu stála €16, byla v den odjezdu na €60.

A kde si lístek na vlak v předstihu koupit? www.voyages-sncf.fr.

Poslední aktualizace: 9.2.2010
Průvodce železniční dopravou ve Francii na mapě
fotka uživatele devitihlavasan
Kvalita příspěvku:
hodnotit kvalitu příspěvku | nahlásit příspěvek redakci
Sdílet s přáteli
sdílet na facebooku poslat emailem poslat messengeremposlat viberemposlat whatsappem
Byl jsem zde!
Zapamatovat
zavřít reklamu