Trajekt Calais - Dover
Když jsem se před cestou vlakem do Velké Británie rozhodoval, jestli pojedu vlakem, nebo lodí, u Eurostaru mě odradily věčně měnící se ceny, stoupající od rána a kulminující večer ( od 40 do 170 EUR), a hlavně co kdybych se někde zdržel a nestihl vlak. Na internetu jsem si jinak mohl rezervovat trajekt na určitou hodinu a den, ale např. za jednu cestu chtěli ve středu 40,80 EUR, za zpáteční ten den "jen 18,50" a za zpáteční s jízdou zpět v pátek 76 EUR, a jednotlivou v pátek zpátky zase 40,80 EUR. No co tak jsem zkusil jet naslepo a uvidím.
Vlakem jsem dojel do železniční stanice Calais Ville (pozor je tam ještě jedna stanice pro některé rychlé vlaky, a ta je dál od centra, ale jezdí z ní osobáky právě na Calais Ville). Do přístavu máte vyjma taxi dvě možnosti - autobusem přímo od vlakového nádraží za 1,5 EUR, nebo pěšky. Pokud mám popsat cestu tak doleva, Doprava a zase doleva. No trochu to přiblížím, od nádraží se dáte doleva, přejdete kruhový objezd a stále rovně kolem místního infocentra, dále kolem kostela s náměstíčkem, na kterém zrovna byla nějaká pouť, až na místo, odkud už vidíte přístav. Cesta rovně vede na parkoviště karavanů, vy se dáte vpravo kolem majáku a dalším kruhovém obejzdu opět vlevo. Silnice Vás vede kolem plotu přístavu, kde v jednom místě začíná stoupat lávka která překlene plot i asfaltový prostor odstavných ploch a vy scházíte k odbavovací hale.
Zde přicházím k okénku britské rejdařské společnosti P and O (jezdí ještě i francouzský trajekt) a při požadavku na 1 pěšího turistu platím necelých 26 Euro, a za 10 minut mi to prý jede. Kontrola britských pasových a celních orgánů je rychlá i když vše musí pod rentgen, včetně mé ledvinky, a sám taky procházím bezpečnostním rámem. Pasy a palubní lístky jsou nám pak asi ještě 2x zkontrolovány a otevírají se dveře ven, ke stanovišti autobusu, který nás doveze k tubusům podobných z letišť, kterým vystoupáme na trajekt.
Popisovat velikost trajektu asi nemá moc význam, jak jsem postřehl spodní paluby slouží pro kamiony a auta, horní tři pak pro cestující, jsou tu asi 3 restaurace, duty free shop, a pohodlná sedadla. Jelikož při těchto plavbách pozoruji okolí, vcházím na záď na horní palubu abych mohl fotit a filmovat.
Cesta trvá cca 1,5 hodiny, a lodě jezdí údajně 24x za den (12x v jednom směru). Vyrážíme od mola, vzdaluje se francouzské rovinaté pobřeží aby po klidné plavbě byly vidět bílé skály na pobřeží anglickém. Tady ještě pozorujeme jednotlivé operace při přistávání a vystupujeme z trajektu. Opět nás nabírá autobus a jedeme k terminálu, který slouží příjezdům, zde už nikdo nic nekontroluje. Od terminálu odjíždí autobus k železniční stanici za 2 GPB (řidič po mě chtěl kovové, papírovou mi nerozměnil) a za cca 10 minut jste u železniční stanice Dover Priory.
Pokud bych měl ještě popsat cestu z Doverského nádraží do přístavu, bylo by to....doleva...doprava a doleva. Od nádraží seběhnete ke kruhovému, objezdu, zde se dáte Doprava opět na kruhák, kde se odbočíte doleva a pořád po hlavní silnici dojdete až k odbavovacímu terminálu (celkem cca 30 min normální chůzí). Zde se mě slečna ptala na interrail, a protože jsem ho měl, platil jsem za cestu 22 GPB.
Zde už kontrola byla omezena pouze na cestovní pasy a to jsme ještě vysedli z autobusu a šli jsme do nějaké budovy, odkud jsme se po kontrole opět do autobusu vrátili (zavazadlla jsme si mohli v autobuse nechat).
Při použití tohoto trajektu je potřeba přijít zhruba 45 min před odjezdem k odbavení, protože autobus jede jen jeden (max 2). Je to relativně snadná možnost, jak se dostat do Velké Británie.