Varování před CK Aeolus
Rady a tipy • Zdraví a bezpečnost • Doprava • Ostatní
Vzhledem k silně negativní zkušenosti, kterou jsem v měsíci září získal s firmou, která si říká Řecká cestovní kancelář Aeolus, s.r.o., upozorňuji všechny návštěvníky stránek Turistika.cz na problémy, které by je také mohly potkat. Tato CK, sídlící v slovenské Nitře, se totiž ke svým klientům chová naprosto neprofesionálně a výraz dodržování smluvních podmínek je pro ni asi stejně důležitý a závazný, jako pro naše politiky slova čest, pokora a pravdomluvnost. Ale pojďme ke konkrétním údajům.
U CK Aeolus, která má pobočky v Praze i Brně, jsme si objednali poznávací zájezd do itálského Toskánska, nazvaný „Toskánsko – víno, delikatesy a historie“ a konaný na konci měsíce září. Slibovali nám standardní podmínky, tedy – mimo jiné – také Dopravu luxusním klimatizovaným autobusem, vybaveným WC a TV, s možností nákupu teplých i studených nápojů. Měli jsme být nejprve převezeni z Brna do Bratislavy a odsud – v pozdních hodinách (úterý 23.9.2014, cca 22,30 – 23,00 hod.) – se mělo odjíždět do Itálie. A bohužel platilo jen to mělo. Po příjezdu do Bratislavy nám bylo sděleno, že autobus se porouchal a bude nám zajištěna náhradní Doprava. Průvodkyně nám sdělila, že nemá žádnou hotovost, ale že nám objednala taxíka, který si máme sami zaplatit a který nás odveze k hotelu Devín, kde můžeme na recepci čekat na autobus. Eura za taxi nám prý CK Aeolus později nějak proplatí. Taxi jsme si nevzali a čekali dál na nočním parkovišti na břehu Dunaje. Až později jsme se dozvěděli, že toto místo se „proslavilo“ množstvím trestných činů, včetně nedávno spáchané vraždy.
Odjezd byl ve finále posunut o čtyři hodiny a k našemu zděšení nám byl „přidělen“ téměř 14 let starý mikrobus Renault, který předtím vezl klienty na letiště do Budapešti. Tento dopravní prostředek nesplňoval snad jedinou smluvní podmínku nebo bezpečnostní předpis. Řidiči zcela bez možnosti odpočinku, průvodce bez mikrofonu, špatné tlumiče, špatná klimatizace a úplná absence prostoru pro příruční zavazadla. Celou cestu do Itálie jsme trpěli zimou a po oknech stékala voda. Při každé zastávce se navíc nejprve musely upravit dvě sedačky, než bylo vůbec možno vystoupit (při jakékoliv havárii by toto bylo zcela znemožněno). Technický stav a podoba našeho „autobusu“ okamžitě zaujala italskou policii, která nás těsně za hranicemi zastavila v domnění, že přijíždí „další várka ilegálních imigrantů“. Informace, že jsme turisté jedoucí na zájezd, policisty naprosto šokovala a důsledná kontrola dokumentů náši možnost na zájezdu poznávat Itálii opět o něco zkrátila.
Vzhledem k tomu, že cesta do Itálie byla skutečným utrpením, kontaktoval jeden z účastníků zájezdu – na své náklady – kancelář CK a dožadoval se nápravy. Majitel CK toto odmítnul, a proto jsme všichni podali již z Itálie první reklamaci zájezdu. Od té doby nám průvodkyně téměř denně střídavě hlásila, že původní autobus je již opraven a přijede pro nás nebo že CK považuje náš dopravní prostředek za plnohodnotný a plně dostačující (přesto však musela na přesuny v Itálii zajistila italského řidiče s linkovým autobusem, protože nás doplnila skupina, která se dopravovala letecky a letiště ve Florencii měli možnost poznat dokonale - na náš autobus tam čekali téměř 5 hodin). Náš původní autobus – jak jsme později zjistili – stál celou dobu na parkovišti v Bratislavě a čekal na to, až si ho naši páni řidiči vyzvednou a odvezou do Partizánske na opravu.
Tím však naše problémy a krácení doby zájezdu zdaleka neskončily. Vyzvednu jen několik perel. Po příjezdu do Florencie jsme čekali zbytečně 1,5 hodiny na parkovišti, protože se ztratili naši řidiči, kteří – na rozdíl od průvodkyně, sedící s námi v půjčeném italském autobusu – měli peníze na zaplacení vstupního poplatku na check pointu. Při zpáteční cestě se podobná situace opakovala a my opět čekali v noci 1,5 hodiny před vlakovým nádražím v Mestre. K tomu si připočtěte absolutní nekomunikaci mezi průvodkyní a řidiči, klamavou reklamu i nepravdivé informaceod CK a pokyny, že si na cestu máme vzít maďarské forinty (i když jsme po maďarském území neujeli ani milimetr). Vrcholem všeho bylo, že jsme museli zaplatit vstupní městský pobytový poplatek v Pise (ty další už jsem uhradit odmítnul), a to přesto, že jsme je měli zaplaceny v ceně zájezdu již z ČR. Průvodkyně ani CK Aeolus nám o tom nevydala ani žádné potvrzení, čímž porušila platnou legislativu SR ve smyslu zákona o daních (registrační pokladna). A to už vůbec neřešíme drobnosti typu podávání informací ze strany průvodce. Např. v Pise nám bylo sděleno, že k hotelu nejede žádný autobus a máme se dopravit při samostatné odpolední cestě do města zpátky na hotel taxíky (cca 20 euro za taxi, potřebovali bychom 2 anebo 1 pro 7 osob). Někteří účastníci zájezdu ale uměli anglicky, a tak si to na recepci ověřili. Z města jsme se pak vraceli přímou linkou až k hotelu za 2 eura na osobu.
Proto jsme postupně všichni podali k CK reklamaci zájezdu (my prostřednictvím internetové CA Invia, přes kterou jsme zájezd kupovali). Sešly se tak stížnosti z Bratislavy, Šumperka, Liberce i kanadského Toronta. Výsledný efekt byl nulový. CK Aeolus nám všem sdělila, že zájezd byl v nejlepším pořádku a reklamaci neuznávají. Nám by prý pouze vrátili pobytový poplatek z Pisy, ale museli bychom jim nejprve předložit doklad, že jsme ho zaplatili (!!!). A údajně snad vrátili poplatky za místenky v autobuse. Dost málo na to, co nám CK předvedla a jak nám dokázala „zpříjemnit“ krásy Toskánska.
V současné době celou záležitost společně řešíme prostřednictvím Spoločnosti ochrany spotrebiteĺov a kanadští Slováci zvažují se svými právníky žalobu na CK. A musím dodat ještě jednu věc. Po celou dobu zájezdu bylo jasné, že se na něm sešli lidé, kteří Itálii milují a nejsou zvyklí si stěžovat na maličkosti. Přístup CK Aeolus však všechny skutečně „nadzvednul“ a výsledkem je i tento článek. Proto mohu s klidným svědomím doporučit: Vyhýbejte se zájezdům CK Aeolus, alespoň pokud jde o ty poznávací.