Za gastroobjevy na cestách
Rady a tipy • Jídlo a ubytování
Tisková konference v Selském dvoře v Praze - Hostivaři
Skutečnost, že při cestách do zahraničí, ať blízkého, či exotického, za jeden z cílů našeho poznávání považujeme ochutnání tamní gastronomie, už dávno považujeme za něco běžného, samozřejmého. To však ještě zdaleka neplatí pro naše toulky po vlasti. Vlastní kuchyni jsme dosud nepovažovali za tak odlišnou, pokud jde o jednotlivé regiony, aby to stálo za podrobnější zkoumání. To se naštěstí v poslední době významně mění. Fakt, že regionální gastronomie se natolik různí, že má smysl rozdíly ozkoušet, ochutnat, se stále více prosazuje. Stále častěji volíme lokální potraviny - inspirují nás i časté kuchařské soutěže, TV pořady, v nichž se vaří, ale i reklama…
Mezi prodejními řetězci je to Kaufland, který stojí v popředí nabídky regionálních produktů. Během posledních tří let se počet jeho regionálních dodavatelů znásobil čtyřikrát. Svým zákazníkům počal nabízet produkci regionálních dodavatelů ve vybraných prodejnách na podzim roku 2021. Za pouhé tři roky se nabídka lokálních výrobků rozšířila do 75 prodejen v 11 krajích Česka, kam své výrobky pravidelně přiváží více než 160 regionálních dodavatelů. Aktuálním cílem řetězce je rozšířit regionální sortiment do konce obchodního roku do všech krajů. Agro Jesenice, Cyrilovy pekařské tyčinky, Milko Mandava, sirupy Kitl, limonády Bacilli či Pivovar Rohozec - tyto a desítky dalších značek regionálních potravin a výrobců jsou příkladem úspěšných partnerství mezi českými regionálními dodavateli a Kauflandem. Systém propojení malých lokálních výrobců se širší skupinou zákazníků prostřednictvím jeho prodejen funguje za podmínky, že výrobky jsou považovány za regionální pouze v případě, že byly vyrobeny v daném kraji, okrese či v blízkém okolí příslušné prodejny. Dodavatelé tak mnohdy zásobují přímo obchody ve svém nejbližším okolí. Díky tomu se zboží dostává z výroby k zákazníkovi v rekordně krátkém čase, po co nejkratší ose.
„Dlouhodobým cílem Ministerstva zemědělství je zvýšení zastoupení kvalitních, chutných a lokálních produktů na našem trhu, tedy i v obchodních řetězcích. Z tohoto důvodu resort zemědělství velmi významně podporuje menší výrobce potravin, kteří často udržují dlouhou tradici kvalitních českých potravin ve všech regionech České republiky a jsou také nositeli moderních trendů v potravinářství. Spotřebitelé určitě ocení, že podle výsledků kontrol dozorových orgánů mají tyto potraviny a potraviny ekologického zemědělství minimální počet zjištěných závad. To skutečně dokládá, že jde o jedny z nejkvalitnějších potravin,“ komentoval tento trend ministr zemědělství Marek Výborný.
Díky dlouhodobému projektu podpory lokálních producentů s názvem „Z lásky k regionům“ si mohou zákazníci – a tedy i my turisté – v Kauflandu vybrat z bohaté nabídky výrobků z jejich regionu, a to napříč celým sortimentem. Nejvyhledávanější produkty jsou lokální piva a mléčné výrobky. Oblibě se těší i nejrůznější snacky, limonády a lahůdky. Produkty jsou v prodejnách snadno rozpoznatelné díky speciálnímu logu ve tvaru hnědého srdíčka a často i díky umístění v regionálních boxech na čele regálů.
„Spolupráci s regionálními dodavateli neustále rozšiřujeme a v letošním obchodním roce bychom rádi měli nabídku tohoto sortimentu ve všech krajích a umožnili tak našim zákazníkům, aby si mohli ve vybraných prodejnách po celé republice pořídit skutečně regionální produkty a poznávat místní výrobce i chutě,“ doplňuje vedoucí oddělení nákupu čerstvých potravin společnosti Kaufland Blanka Bogel.
Kromě rozšiřování do dalších krajů Kaufland neustále rozvíjí síť regionálních dodavatelů. Nijak nelimituje regionální producenty co do sortimentu a tak může zákazníkům nabídnout zboží téměř všech kategorií: od mléčných výrobků, uzenin, lahůdek a pečiva až po med, marmelády či regionální nápoje. Zásadní podmínkou pro zahájení spolupráce je splnění přísných hygienických podmínek a dodání domluveného množství produktů pro vybranou prodejnu. „Výběr nových regionálních dodavatelů může proběhnout různě. Naše oddělení nákupu průběžně tvoří vlastní rešerše, které nám pomáhají vytipovat zajímavé možnosti lokální spolupráce. Nového dodavatele nám však mohou doporučit i kolegové z prodejen v daném regionu, kteří mají zkušenost s těmito výrobky a znají preference našich zákazníků. Spolupráci mohou navrhnout přímo sami regionální výrobci, kteří chtějí své produkty nabídnout širšímu spektru zákazníků. Mohou využít jednoduchý formulář dostupný na webu nebo v QR kódu, umístěném na regionální stěně v našich prodejnách,“vysvětluje Blanka Bogel.
Spolu s projektem „Z lásky k regionům“ probíhá již několik let také stejnojmenná komunikační kampaň, jejímž letošním tématem je akcentování podzimních plodin a potravin, jako jsou brambory, chmel, řemeslné pivo či české regionální víno. Na přípravě TV spotů ke kampani se podílela režisérka Alice Nellis (filmy Tajnosti, Mamas & Papas, či Revival). Televizní kampaň doplní rozhlasové spoty a vizuály v tisku, na externích venkovních plochách či v letácích společnosti Kaufland. Pro online komunikaci kampaň využije jak bannery, tak sociální sítě. Pro nás, účastníky cestovního ruchu z tohoto vývoje vyplývá, že na svých toulkách po vlastech českých se můžeme poohlédnout po nákupu zboží, které ve svém bydlišti nedostaneme a obohatit tak skladbu svého stravování – jak hned přímo na cestě, tak později doma po návratu. Třeba si tak zpestříme domácí listování ve vzpomínkách, oživování dojmů z cest, či listování ve fotografiích…
Miroslav Navara/TZ