Loading...
Železnice v Maďarsku patří k nezbytným dopravním komunikacím. Koleje jsou však v této zemi uspořádany jinak než např. v naší republice. Železniční tratě totiž paprskovitě vycházejí z Budapešti, aby byla možná snadná a rychlá Doprava do metropole. Protože se železnice stavěly především v 19. století, dotýká se tento fakt i ostatních částí bývalých Uher. Problematickým se to stalo kupříkladu na Slovensku, kdy za první republiky československé chyběly životně důležité spojnice západ-východ.
Co dále upoutá, jsou tzv. okružní InterCity (Kör IC). Jde o spoje, které vycházejí z Budapešti, vykonají okruh směrem na východ země a pak se vracejí na druhé z budapešťských nádraží. Žádnou z tratí ovšem nepojíždějí dvakrát, jde tedy o originální způsob poznání maďarské KRAJINY, kdy se navíc bez starostí navrátíte zpět do hlavního města.
Ovšem s hlavním nádražím v Budapešti je to krapet složitější. Ono totiž jako takové neexistuje. Patrně nejblíže k tomuto atributu má Keleti pályaudvar (Východní nádraží), kam jsou vedeny vlaky z/do České republiky. Jde však o hlavovou stanici (tedy kusou, neprůjezdnou oběma směry) a nevycházejí odsud zdaleka všechny dálkové vlaky. Pro to tu mají ještě Déli pályaudvar (Jižní nádraží) a Nyugati pályaudvar (Západní nádraží).
Hlavním osobním železničním dopravcem v zemi je MÁV (Magyar Államvasutak/Maďarské státní dráhy). Nejde však o jediného. GySEV (Győr-Sopron-Ebenfurti Vasút), rakousko-maďarská společnost, vypravuje vlaky právě v okolí Rábu (Győr), Šoproně a rakouského Ebenfurtu. Firma se může pyšnit tradicí, která trvá již třetí století, její činnost neustala ani za studené války. Se státní MÁV proti sobě nestojí jako nesmiřitelní rivalové, nýbrž férově spolupracují.