TURISTIKU PODPORUJÍ
61 575 turistů a cestovatelů
112 419 výletů, turistických cílů, tras a cestopisů
1 400 727,- odměny za články
Velká Británie
Cestování a výlety
Vyberte, co Vás zajímá v oblasti Velká Británie
Tipy na výlet vybrat: vše / nic
 ↓ 
Druh vybrat: vše / nic
Do přírody
Na golf
Na hory
Na kole
Se psem
Vinařská turistika
Za gastronomií
Za kulturou
Za sportem
Náročnost vybrat: vše / nic
Pro zdatnější
Romantika
Rodina s dětmi
Délka vybrat: vše / nic
Vycházka - půldenní
Celodenní výlet
Putování (více dnů)
Turistické cíle vybrat: vše / nic
 ↓ 
Doprava vybrat: vše / nic
Autobusová zastávka
ŽST
Letiště
Žel. stanice
Města, obce, vesnice vybrat: vše / nic
Vesnice
Městečko
Město
Osada
Samota
Městská část
Hlavní město
Přístav
Místní část
Náměstí
Ulice
Městys
Ostatní vybrat: vše / nic
Bivak
Hraniční přechod
Infocentrum
Nordic walking point
Ostatní
Turistická známka
WebKamera
Zajímavost
Památky a muzea vybrat: vše / nic
Hrad
Zámek
Zřícenina
Trosky
Kaple
Klášter
Pomník
Kříž
Chata
Muzeum
Bouda
Kostel
Památník
Měšťanský dům
Salaš, koliba
Letohrad
Farma
Hřebčín
Zámeček
Tvrz
Skanzen
Hradiště
Rotunda
Statek
Dům, budova
Chrám
Hřbitov
Hradby
Lapidárium
Kašna
Socha
Boží muka
Hrádek
Panský dvůr
Rychta
Pevnost, opevnění
Radnice
Drobné památky
Mešita
Synagoga
Příroda vybrat: vše / nic
Hora
Kopec
Štít
Vrchol
Jezero
Potok
Pleso
Rybník
Vodopád
Propast
Minerální pramen
Jeskyně
Krasový útvar
Údolí
Skalní útvar
Jezírko
Řeka
Říčka
Pohoří
Údolí, dolina
Kaňon
Sedlo
Travertíny
Planina
Hřeben
Louka
Pramen
Kámen
Zahrada
Rašeliniště
Slatě
Památný strom
Přírodní park
Ostrov
Sopka
Pobřeží
Poušť
Park
Rokle
Přírodní památka
Vodní nádrž
Studánka
Soutěska
Tůň
Pláž
Poloostrov
Bažina, mokřady
Sport a rekreace vybrat: vše / nic
Lázně
Rekreační oblast
Koňská stezka
Aquapark
Letovisko
Koupaliště
Ledovec
Ski areál
Golf
Půjčovna lodí
Cyklo bar - hospůdka
Cyklo shop - servis
Potápění
Zábava, atrakce
Půjčovna kol
Vinařský cíl
Technické zajímavosti vybrat: vše / nic
Důl, štola, šachta
Elektrárna
Jez
Lanovka
Mlýn
Most
Přehrada
Rozhledna
Technická památka
Zvonice
Výletní místa a parky vybrat: vše / nic
CHKO
Chodník, naučná stezka
Národní park
Odpočinkové místo
Orientační bod
Poutní místo
Rezervace
Rozcestí
Turistická trasa
Turistické destinace
Vyhlídka
Výletní místo
ZOO a botanické zahrady vybrat: vše / nic
Arboretum
Botanická zahrada
ZOO
Trasy vybrat: vše / nic
 ↓ 
Typ vybrat: vše / nic
Autem
Balónem
Běžecká trasa
Běžky
Cyklotrasa
Golf
In line brusle
Pěší trasa
Po vodě
Ski areál
Náročnost vybrat: vše / nic
Malá náročnost
Střední náročnost
Velká náročnost
Cestopisy vybrat: vše / nic
Tipy a novinky vybrat: vše / nic
Rady a tipy vybrat: vše / nic
 ↓ 
Doprava
Jídlo a ubytování
Ostatní
Peníze a ceny
Práce a život
Zdraví a bezpečnost
Moje dovolená vybrat: vše / nic
 ↓ 
Kdy jsme jeli vybrat: vše / nic
Jaro
Léto
Podzim
Zima
Délka dovolené vybrat: vše / nic
Méně než 1 týden (do 6 dní)
1 týden (7-9 dní)
Delší než 1 týden (10-12 dní)
2 týdny a více (13 a více dní)
S kým vybrat: vše / nic
Rodina s dětmi do 5-ti let
Rodina s dětmi do 10-ti let
Rodina s dětmi 10-18 let
S partnerem
S přáteli
Typ vybrat: vše / nic
Pobyt
Aktivní dovolená
Poznávací dovolená
Eurovíkend
Plavba
Prodloužený víkend
Zaměření vybrat: vše / nic
K moři
Na lyže
Za zábavou a poznáním
Do přírody
Na hory
Cyklo
Se psem
Na vodu
Aerobic
Golf
Wellness
Potápění
Za kulturou
Zábavné parky
Aquaparky
Gastronomie
Jak jsme jeli vybrat: vše / nic
Autem
Autobusem
Letadlem
Lodí
Jinak
Jak a kde jsme bydleli vybrat: vše / nic
Dům / rekreační objekt
Kemp
Apartmán
Hotel / Penzion
Stravování na dovolené vybrat: vše / nic
Vlastní
Snídaně
Večeře
Polopenze
Plná penze
All Inclusive
Ultra all inclusive
Fotogalerie vybrat: vše / nic
zobrazit výsledky
Změnit oblast
Vyhledat oblast:

Železnice ve Velké Británii

Rady a tipy Doprava

rychlík společnosti Virgin
rychlík společnosti Virgin  •  Fotografie (5)  • Foto: petrkl

Záměrně píšu železnice ve Velké Británii a ne britské železnice, protože tato země byla průkopníkem v privatizaci železnic a všeho, co k tomu souvisí. Bohužel privatizace byla důkladná a při šetření nákladů na údržbu tratí jednotlivých železničních společností došlo pak k několika velkým železničních nehodám. Dnes už je myslím situace v normálu. Dle Wikipedie bylo v roce 1991 ve Velké Británii přes 16.000 km železničních tratí.

East Midlands trains, First Scotrail, Southeastern, to jsou některé ze jmen spolěčností, ze kterými se můžete svézt. Vozidla jsou poměrně moderní, oproti našim zvyklostem jsou některé tratě elektrifikovány pomocí tzv. třetí kolejnice, tedy jako metro.

Lehátkový vůz

Jízdenky jsou na naše poměry relativně drahé, např. trasa Glagow - Edingburg stojí 11,40 GPB, na některé trasy se jejich ceny mění podle dne a podle toho, koupíte-li si jízdenku otevřenou nebo na pevné datum. Tedy z Londýna do Glasgow, můžete zaplatit 40 GPB v prvním ranním vlaku nebo taky 200 GPB, když si koupíte otevřenou jízdenku na libovolný termín.

Na některých nádražích jsou oddělené pokladny, např. v Glasgow byly pokladny pro jízdu ve Skotsku a pak (něco jako naše ČD Centrum) pro všechno ostatní. Vyjma nočních vlaků, které jedou asi 3 a všechny do Skotska, není potřeba místenka, sedadla, která jsou rezervovaná bývají označena a to i v osobních vlacích na delších trasách.

Na velkých nádražích se nedostanete k nástupišti bez kontroly jízdenky a totéž se nedostanete bez kontroly ven. Máte-li jízdenku v podobě klasické oranžovožluté kartičky, projedete ji turniketem a ten Vás pustí, mále-li třeba interrail, pustí Vás zřízenec.

Foto: petrkl

Na vlakových nádražích jsou jízdní řády vyvěšeny formou odjezdů do koncových stanic a větších nádraží na trase. O odjezdech z jiných nádraží se musíte informovat v info kancelářích nebo na internetu. Poslední vlaky jezdí zpravidla do 1 hodiny v noci, první cca po páté hodině.

Pozor, jedete-li z Doveru, jezdí na londýnské nádraží St.Pancracs franšíza Southeastern Hign Speed, na německém vyhledávači se ukáže jako 2 třída, ovšem je to pouze třída první a Interrail pro 2 třídu by Vám tam neplatil.

Jedete-li z kontinentu do Británie, můžete buď použít Eurostar (který ovšem začíná od nějakých 40 Euro za jednu cestu, ovšem jen na první ranní vlak a rezervovanou dopředu až po nějakých 170 Euro). Spolehlivějším je trajekt přes La Manche, kde je na interrail sleva a za zpáteční cestu jsem zaplatil asi 50 Euro.

Fort Wiliam
Fort Wiliam  •  Foto: petrkl

Trochu mě zarazilo při cestování dálkovým rychlíkem z Londýna do Glasgow, že 2 wc byla zavřená s omluvnou cedulkou a musel jsem tak až do třetího vagonu, a při sklopení plastového stolku jsem se podle žluté skvrny přesvědčil, že Angličané opravdu snídají míchaná vejce. Naproti tomu zážitek z nočního vlaku společností Caledonian Sleeper, kdy jsem si koupil (no koupil) zajistil rezervaci na polohovací sedadlo (tzv. Sleeperette), kterou mi vyjel pokladní k jízdence interrail v hodnotě 0,- GPB a přišel jsem ke stevardce, která mi propiskou číslo sedadla přeškrtala a napsala jiné. Jaké bylo moje překvapení, když jsem zjistil, že se jedná o samostatné lehátko v kupé. které jsem měl jen pro sebe, včetně taštičky s hygienickými potřebami, jak to známe z lepších leteckých společností. Ono taky v Londýně nás vystupovalo asi 20 z 12 vozového rychlíku.

Jste-li milovníci přírody a chcete-li vidět opravdu krásnou skotskou přírodu, jeďte vlakem z Glasgow do Fort Wiliamu. Cesta je dlouhá asi 160 km a jede se něco přes 3 hodiny. Fort Wiliam leží pod nejvyšší horou Velké Británie Ben Nevisem a vede národním parkem Loch Lomond. Nádherných přírodních scenérií z této cesty opravdu nebudete litovat.

Poslední aktualizace: 17.8.2011
Autor: petrkl
Kvalita příspěvku:    
Hodnotit kvalitu příspěvku
Sdílet s přáteli
Byl jsem zde!
Zapamatovat

Velká Británie