Prodejce kol - odborník nebo kupec?
Tento článek není ani tak testem, jako zamyšlením nad úrovní odbornosti těch, u kterých nakupujeme své bicykly. Velmi rád bych tímto způsobem rozpoutal prostřednictvím komentářů k článku diskusi o tom, jak to u nás chodí, o schopnosti toho či onoho obchodníka poradit i o jeho přístupu. Možná tak ve výsledku pomůžeme těm, kdo koupi nového kola zvažují a nevědí, na koho se obrátit a na co si vlastně dávat pozor.
Začnu drobnou příhodou z posledních dnů. Šel jsem do jedné, zatím nejmenované, prodejny, specializované na prodej jízdních kol, s úmyslem koupit představec. Mému rozhodnutí předcházela rada známého, zkušeného cyklisty - závodníka, že pro můj správný posez při jízdě bude nutné vyměnit představec řídítek za delší. Přišli jsme tedy do prodejny a při dotazu na 14 cm představec šéf prodejny udiveně nadzvedl obočí a tónem naznačujícím pochyby o našem duševním zdraví prohlásil: "takové zábradlí?" Nicméně jako správný obchodník se jal hledat v katalogu nejvhodnější kousek. Náš požadavek ještě komentoval tím, že běžně zákazníci chtějí představce do 10 cm a že takovýto "atyp" určitě nemá skladem a že se bude muset objednat. Jakoby nám chtěl říct: "kupte, co berou všichni a nevymýšlejte si". Mně vůbec nevadilo to, že jej nemá skladem, s objednávkou jsem počítal, spíš mě zarazilo, že se jako prodejce jízdních kol a jejich příslušenství podivuje, pro něj nevšednímu, přání zákazníka, aniž by byl schopen svůj údiv vysvětlit.
Bez znalosti typu kola, velikosti rámu, posezu, výšky postavy, délky rukou apod. přece nemůže hodnotit vhodnost nebo nevhodnost poptávaného dílu. Pokud bych neměl oporu ve známém, který danou problematiku tobře zná, koupil jsem nejčastěji kupovaný 9 cm představec a dál bych na kole jezdil vzpřímeně jako krasojezdkyně.
Právě tato zkušenost vě mně vzbudila řadu otázek a potřebu je veřejně prezentovat.
Koupě sebekvalitnějšího kola ještě neznamená skvělý požitek z jízdy. Zatímco pro většinu obchodníků končí starost o zákazníka ve chvíli, kdy vysází na pult požadované množství bankovek s tím, že má v ceně dvě následné garanční prohlídky, pro zákazníka celý problém teprve začíná. Má za sebou totiž jen první krok na cestě vedoucí k maximálnímu prožití jízdy. Druhým, o poznání důležitějším, krokem je správné nastavení výšky sedla, jeho posun, náklon, výška řídítek, šířka řídítek, poloha brzdových páček, poloha páček řazení, poloha rohů, nastavení polohy kufrů v tretrách pro rychloupínací pedály (kdo je má). Ano, tyto všechny parametry jsou nesmírně důležité a u každého z nás jsou jiné, což znamená, že je téměř nemožné, aby prodejcem složené kolo zákazníkovým potřebám plně vyhovovalo. Ještě jsem se nesetkal s tím, že by prodejce zákazníka na kolo posadil a nastavil je zákazníkovi na míru. Maximálně vám obchodník nastaví sedlo (od oka), abyste se při jízdě nekopali do brady nebo naopak, abyste vůbec na sedlo vylezli. Tímto se obchodníci s koly stávají obyčejnými kupci lhostejno jakého sortimentu. Pokud obchodník není schopen poradit a pouze sleduje svoji potřebu prodat, je úplně jedno jestli prodává kola nebo rohlíky.
Možná někteří mávnou rukou, že na nějakém tom centimetru nezáleží, já však musím oponovat. Ne, že nezáleží na centimetru, ono totiž záleží na milimetrech. Také jsem byl nevěřícím Tomášem, když mi můj kamarád řekl, že jen od pohledu mám kolo špatně nastavené. Domluvili jsme se tedy, že mi kolo nastaví. Existují určitá pravidla, podle kterých se veškeré výše uvedené paramtery nastavují. Mezi nejzákladnější patří vzdálenost sedla od řídítek a výška sedla. Podotýkám, že vše začíná správnou polohou chodidla na pedálu. Oska pedálu by v ideálním případě měla procházet pod ploskou palce (nejsem anatom a nevím, jak se správně nazývá ta opěrná část chodidla za placem). Zkrátka šlapat na pedál by se nemělo ani příliš špičkou, ani prostředkem chodidla a ani patou. Pokud dáte kliky pedálů vodorovně, pak by kolmice spuštěná z kolene nohy nad klikou směřující dopředu měla procházet právě středem osky pedálu. Jste-li příliš vepředu, je třeba sedlo posunout dozadu a naopak. Výšku sedla potom nastavíte tak, že dáte kliky do polohy rovnoběžné se sedlovou trubkou rámu, položíte patu na střed nižšího pedálu a koleno by mělo při propnutí zepředu dozadu urazit dráhu 7 cm. Mohu z vlastní zkušenosti říct, že 3 mm na výšce sedla zejména při jízdě do kopce hodně poznáte. Se správně nastaveným kolem se člověk nejen že cítí lépe, uvolněněji, ale hlavně ho nestojí šlapání tolik sil. Sám jsem ten rozdíl poznal.
Nemá cenu se o tom více rozepisovat, na internetu se dají potřebné informace najít:
http://www.duratec.cz/cs/soubory/45/plakat-duratec-fog/
http://www.cyklistikakrnov.com/Clanky/Clanky/Spravny-posez-na-kole.htm
http://www.bikebase.cz/article.php?ARTICLEID=518
a spoustu dalšího.
Závěrem bych chtěl všechny čtenáře - cyklisty vybídnout, aby se podělili se svými zkušenostmi. Pokud někde existuje prodejce, který se o zákazníka postará do sebemenšího detailu, sem s ním. Všechny zkušenosti jsou drahocenné.