Loading...
Univerzální objektiv. Pod tímto pojmem sní většina z nás o objektivu o světelnosti f/1 a rozsahu ohnisek od 1 - 1000 mm. To samozřejmě není technicky možné, a tak se musíme spokojit s 2-3 objektivy v batohu. Jedním z nich může být Canon RF 100-500 mm f/4,5-7,1 L IS USM. Potřebujete ho?
Objektiv, který byl představen v roce 2020, nese celkem 20 optických členů ve 14 skupinách (1x Super UD a 6x UD). 2x Nano USM ostřící motorky a skupinu plovoucích členů, která zajišťuje minimální zaostřitelnou vzdálenost objektu 0,9 m. Kruhová clona má 9 lamel a lze ji uzavřít dle zoomu na f/32 až f/54. Na druhé straně maximální světelnost objektivu jde dle zoomu od f/4,5 do f/7,1. Nechybí fluorové a ASC vrstvy a nástřik do bílé má údajně sloužit jako tepelný štít.
Váha objektivu je krásných 1 530 gramů, pro srovnání Canon EF 70-200 mm f/2,8 L IS II USM má 1 490 gramů a Canon EF 100-400mm f/4.5-5.6L IS II USM 1640 gramů. Objektiv nese v přední části velmi štědrý ZOOM kroužek, poté kroužek na kontrolu odporu při zoomu, ostřicí kroužek a u bajonetu i ovládací kroužek, na který lze přiřadit řadu funkcí. Z tlačítek pak AF/MF, limitaci ostření od 3 m do nekonečna, IS ON/OFF a přepínání mezi polohou 1/2/3 stabilizátoru IS. Samozřejmostí je velká odolnost a utěsnění proti prachu a vodě. Objektiv je dodáván s pouzdrem, stativovou nožkou a bajonetovou clonou, která má okénko pro ovládání polarizačního filtru (77 mm).
Hlavní doménou objektivu je jeho univerzálnost. Je to důvod, proč si tento objektiv vzít na ranní východ slunce do skal a pevný objektiv o ohniskové vzdálenosti 500 mm a světelnosti f/4 zkrátka zůstane doma. V kritických momentech před a po východu slunce pak bude fotograf schopen komponovat jak detaily v krajině, tak trochu širší záběry. V případě potřeby lze tento objektiv díky jeho minimální zaostřitelné vzdálenosti 0,9 m, na dlouhém konci pak na 1,2 m, použít jako "makroobjektiv" (zvětšení 0,33x) a pokud se vám poštěstí, po cestě z lokace ještě vyfotíte pasoucí se srny na louce.
Samozřejmě mě berte s rezervou, ale i takový scénář je díky tomuto jednomu (toto je třeba zdůraznit) objektivu možný. Zda to tak skutečně bude, už je na vás a štěstí.
Co od objektivu lze očekávat z hlediska ostření a stabilizace? Neslyšnou a velmi rychlou práci dvou ostřících motorků NANO USM, které skvěle pracují i ve videu a spolu s fotoaparátem EOS R6 (testoval jsem jen na něm) šlapou parádně.
Stabilizace je pro mnohé fotografy velká věc, v případě statických objektů to bude u tohoto objektivu (díky jeho trochu limitují světelnosti) vlastnost, kterou můžete často potřebovat. Díky spojení s IBIS ve fotoaparátech R5/R6 se dostanete až na velmi pěkných 8 stop. Sám jsem byl velmi mile překvapen i při natáčení videa, kdy jsem byl bez větších problémů schopen natáčet zpívajícího ptáka na ohnisku 500 mm z ruky a při úpravě videa jsem nemusel použít další softwarovou stabilizaci. Stejně tak tomu bylo i při focení květin, z ruky to nebyl problém. Obraz v hledáčku je i pro komponování na delší ohniska stabiliní.
Hodí se i malá informace k testování proti "vlivům počasí". Objektiv jsem zkoušel v mlžných lesích na severu ČR, kdy se v rozmezí od rána do oběda vystřídalo slunko, déšť i mlha. Prudký přívalový déšť mě zastihl v Českém středohoří, kdy jsem měl o zapůjčený kus už trochu strach. Testování jsem dovršil po lehkém dešti, kdy se pak sklo 4 hodiny hezky pařilo v teplém voze v batohu. Jako předchozí fotoaparáty a objektivy Canon mě nezklamal. Mám asi i trochu štěstí, ale o fotku mě technika připravit nesmí.
Při cloně f/4,5-7,1 jsem od objektivu očekával maximální ostrost již na plně otevřenou clonu. V mezních světelných situacích při východu a západu slunce není světla nikdy dost. Obraz je perfektně proostřený až do rohů i na plně otevřenou clonu s mírným zlepšením při přiclonění na f/8. V porovnání s objektivem EF 100-400 mm f/4,5-5,6 L IS II USM bych mu dal malinko navrch, ale pokud přidám k úvahám, zda to či ono, ještě 100 mm ohniskové vzdálenosti a spojení IBIS v těle a IS na objektivu, beru do kitu jednoznačně RF 100 - 500.
Shrnutí
Hledáte ideální sklo na krajinu, sport a přírodu? Není třeba koukat jinam, nativní RF 100 - 500 mm musí být jasnou volbou pro všechny fotografy na systému R, a pokud již máte EF 100 - 400 mm II, nemělo by být otázkou, zda ANO či NE, ale KDY. Nezbývá než čekat, čím nás Canon překvapí v následujících měsících, protože do batohu "hybridního" kreativce foto/video máme nyní skla RF 100 - 500, RF 24 - 105 a ? Doufám, že se to dozvíme brzy.
Autor recenze a fotografií: Václav Křížek
Recenze původně vyšla na blogu Centra FotoŠkoda.