Cyklotrasa 005 Krásno nad Kysucou - Nová Bystrica (Vychylovka, skanzen)
Trasy • Cyklotrasa • Malá náročnost
Cyklotrasa Krásno nad Kysucou - Nová Bystrica (Vychylovka) umožňuje pohodlný a bezpečný přesun mezi těmito lokalitami na kole aneb kolečkových bruslích. V zimním období se výhledově plánuje využití jako běžkařská trasa. Její výstavbou došlo k přesunu skoro 2/3 cyklotrasy C z hlavní silnice č. 520 na úplně novou cyklistickou trasu. Stávající komunikace jsou využité jenom v úseku Nová Bystrica, nad kostelem - Skanzen Vychylovka, který vede po současné hlavní silnici Nová Bystrica - Vychylovka, až do skanzenu v obci Vychylovka. Kvůli menší dopravní vytíženosti se nejspíše v tomto úseku s výstavbou souběžné nové cyklostezky nepočítá.
Není na škodu připomenout, že existuje ještě neznačená paralelní trasa v úseku Klubina - Stará Bystrica (po staré cestě), kde je možno navštívit vyhlášenou atrakci Slovenský orloj, místní část Starý mlýn. Ale ke Slovenskému orloji je jednodušší odbočit přímo z nové cyklotrasy na Staré Bystrici. Paralelní trasu uvádím jen pro doplnění jako variantu, kde si lze dokoupit potraviny a taky zastavit se na nějaké to občerstvení.
Cyklotrasa Krásno nad Kysucou - Vychylovka má po celé své délce asfaltový povrch. Východiskový bod začíná přibližně na 385 m.n.m. v Krásně a momentálně končí po na 655 m.n.m. zhruba po 30 km ve Vychylovce (skanzen). Prochází obcemi Krásno nad Kysucou – Zborov nad Bystricou - Klubina - Stará a Nová Bystrica - Vychylovka (skanzen) a to převážně po levých březích řek Kysuca, Bystrica (výjimka v oblasti Klubiny) a pravém břehu říčky Vychylovka. Přijatelných 270 výškových metrů nabere bez pocitu výrazného stoupání. Po skanzen je vhodná i pro rodiny s dětmi. Pro zdatnější cyklisty však skanzen nemusí znamenat "konečnou", protože výjezd na nedalekou kótu Demänovú (903 m.n.m.) je skvělá výzva. Zvláště když kopců, kde se tak vysoko možno dostat po asfaltce, je v blízkém okolí tak pomálu.
Co se týče možnosti občerstvení na trase, vždy je možno odbočit přes mnohé mosty a mostíky na pravý, "obývaný" břeh řeky Bystrice (z pohledu směru toku), kde se najde dost obchodů či hospůdek, které mají otevřeno i o víkendech. V poslední době se u cyklotrasy objevují u poutače, takže nabídka by tady byla. Jediné občerstvení přímo na trase je v Krásně, v osadě "U Šustkov".
Doporučené nástupní místa na trasu:
Vlakem: Nejbližší rychlíková zastávka je v Čadci, ale zdolat úsek z Čadce do Krásna v dopravní špičce je dost náročné. Proto je vhodnější použít osobní vlak a vystoupit v zastávce Oščadnica, můstkem, klenoucím se nad řekou Kysuca projít na druhý břeh a tam pokračovat po místní komunikaci kousek doleva a mírně nahoru. Cestička nás vyvede, asi po 500 m na "starou" hlavní silnici Čadca - Žilina. Po příjezdu na ní se dáme vpravo. Asi dvoukilometrový úsek po křižovatku Krásno - Rázcestie je prakticky po rovině. Z této křižovatky je už to jen na "skok" ke kamennému mostu přes řeku a k cyklotrase. Navedení na ni viz foto 4.
Druhá možnost nástupu na cyklotrasu je pro změnu ve směru od Žiliny. Vystoupit z vlaku na zastávce Krásno n. Kysucou, z nádraží se dát vlevo. I v tomto případě o chvíli narazíme na most přes řeku Kysuca, ale jiný jako v Oščadnici. Za mostem, asi po 300 m se dostaneme na další zbytek "staré" hlavní silnice Čadca - Žilina a po ní pokračujeme vlevo. Po chvilce jsme v Krásně, u místního Kostela Sv. Ondreja, (foto 1), je to významný orientační bod a nemožno si ho nevšimnout.
Kdo dává přednost vlastní dopravě autem, doporučuji využít parkovacích plochy buď naproti tohoto kostela nebo u nedalekého fotbalového stadionu Tatran Krásno. O víkendech by se jistě našlo volné místo před místním dřevařským závodem v lokalitě Krásno - Rázcestie.
Jak jsem naznačil výše, za hlavní orientační bod možno považovat věž kostela, ke kterému třeba odbočit vlevo z cesty, po které jsme se sem dostali od nádraží v Krásně. (Tato silnice zároveň slouží jako cyklotrasa č. 2403). Když budeme u kostela, jen projdeme ulicí kolem něj dozadu mezi domy a po cca 200 metrech uvidíme budovu (obchod) s fialovou fasádou (stojí vpravo). Viz foto 2. Barva odpovídá stavu v polovině roku 2014, záleží, jak často se bude na baráku obnovovat a měnit barva omítky. Tento objekt pak objet zprava a jsme u řeky Kysuca a tím pádem i na cyklotrase. Vydáme se proti proudu řeky a ani ne po km dorazíme k soutoku řek Kysuca a Bystrica. Pro naše další putování bude důležitá Bystrica (přitéká zprava) a proti jejímu toku se taky i vydáme. Další možností je pokračovat od kostela ještě cca 1 km dál po místní hlavní silnici až ke kamennému mostu přes řeku Bystrica (lokalita Krásno - Rázcestie), těsně před ním odbočit vpravo. Viz foto 3 Ve směru od Čadce třeba pro změnu za tímto kamenným mostem odbočit vlevo. Foto 4. Pak přejet chodníčkem mezi rodinnými domky a pod most, za ním zahnout vlevo. Na to vyšlápnout malý kopeček, zdolat ještě strmý sestup na štěrkovém podkladu a jsme na cyklotrase. Viz foto 5., ev 6.
Odbočky na trase. Z Krásna až na Klubinu vede cyklotrasa přímo, bez odboček. Na Klubině bych rád upozornil na neznačenou odbočku. Viz. foto 7. U ní projet přes můstek na druhý břeh a pokračovat cestičkou 300 m do obce Klubina. Na první křižovatce odbočit vpravo, orientační bod - pohostinstvo Horal (viz foto 8), vzdálené cca 50 m a pak pokračovat přímo na křižovatku staré a nové silnice Nová Bystrica - Krásno. Projet kolmo přes tuhle křižovatku (viz foto 9) a pokračovat po původní "staré" silnici s minimálním provozem až do centra Staré Bystrice. Tady stojí za to podívat na prvý Slovenský orloj (viz. foto 10) a i budovy na zdejším náměstí. Mají tam i pěkný kostel, kolem kterého projedeme a pokračujeme stále přímo paralelní trasou s hlavní silnicí a vlastně i cyklostezkou za řekou až do lokality Starý mlýn (malé náměstí s bočným, postranným zastřešeným chodníkem po pravé straně). Zda zaujme v dobrém nebo ve zlém, nechám na každém zvlášť. Tuto stavbu (viz. foto 11) zmiňuji hlavně proto, že za ní je třeba odbočit vpravo přes „novou“ hlavní silnici Nová Bystrica - Krásno a taky za moment projet i přes most přes řeku Bystrica, až se dostaneme na novou cyklotrasu. Viz foto 12. Když se z tohoto místa vydáme směrem doleva, dostaneme se o chvilku do obce Nová Bystrica. Výška a množstvo vrbového porostu kolem řeky nám zatím ještě umožňuje občasný výhled na rodinné domky v této obci a taktéž i na místní kostel. Pohled z cyklotrasy na kostel a hory na druhé straně řeky má něco „do sebe“ a předpokládám, že se asi u něj zastaví nejeden cykloturista. Od kostela proti proudu řeky už nová cyklotrasa směrem k Vychylovce už nemá bohužel dlouhého trvání. Zakrátko, po cca 500 metrech, jako vyloženě cyklistická komunikace končí a plynule se přesune na hlavní silnici Nová Bystrica – Vychylovka (viz foto 13) a po ní pokračujeme až do skanzenu.
Než se tam vydáme, můžeme se zastavit cca o 500 m výše na občerstvení v hospůdce (Pohostinstvo Masnicová, u místních spíše známé jako U Škorvagy). Viz. foto 14. Tam si u pivka rozhodneme, zda se vydat směr přehrada s názvem Nová Bystrica (viz foto 15). Vede k ní cyklotrasa č. 2434, ta objíždí kolem celé přehrady. Zdolání cca 28 km dlouhého a dosti fyzicky náročného okruhu, dá na velice solidní celodenní cyklovýlet. Přehrada leží v pěkném prostředí mezi horami a určitě stojí zato se o to pokusit alespoň jednou se kolem ní projet. U odbočky se nachází také pěkný obloukový betónový most a nedaleko dochází k soutoku říček Vychylovka a Bystrica. Naše další putování bude pokračovat právě souběžně s říčkou Vychylovka.
Na jejím toku stoj za povšimnutí tzv. "Vychylovské prahy", což jsou v podstatě břidlicové kamenné vrstvy, které leží napříč korytem řeky. Po cca 4 km od křižovatky od odbočky pod přehradou narazíme na odbočku vpravo. Jedná se o novou sinici do Oravské Lesné. Jde o významnou zkratku na Oravu, není „marné“ si tuto silnici projet za víkendového dopoledne, kdy je minimální provoz. Vychutnáme si její krásné parametry „vysokohorské“ silnice a taky i v některých místech parádní výhledy na krajinu na kusucko - oravském pomezí a hlavně na Malou Fatru.
Nejatraktivnějším cílem však je skanzen Múzeum Kysuckej dediny, ležící ještě kousek výše. "Výše" znamená obrazně po směru cesty i fakticky, protože má nadmořskou výšku 655 m.n.m. Křižovatka, kde se nachází poutač, zvoucí na návštěvu skanzenu, je zároveň i křižovatkou, kde se odbočuje doprava, směrem na Demänovú. Jsou tam ukazatele, není možno zabloudit a nebo poplést směry. Viz foto 16. Skanzen Múzeum Kysuckej dediny. Jedná se o soubor expozice mnoha dřevěných chaloupek a různých stavení dávné kysucké vesnice z doby přelomu 19. a 20 století. Jenom namátkově se zmíním třeba o stylové románské kapličce ze Zborova, nebo tradiční „krčmě“ z Korně atd.
Nelze také zapomenout na nevšední turistickou atrakci, kterou jen tak jinde nemají. Pomineme - li její „sestru“ za kopcem na oravské straně v Oravské Lesné, tak nejbližší (a taky poslední) je až v Čierném Balogu na Horehroní. Přes prázdninové víkendy vozí turisty ve vyhlídkovém vagóně parný rušeň. Jízda probíhá v prostorech areálu a je zejména pro děti nezapomenutelným zážitkem. Stoupající bílý dým z komína rušňě, idylické pozadí hor, do toho všeho obraz chaloupek, rozesetých po okolních stráních, to je ten správný emoční efekt, kterého se nám jistě dostane a za kterým se oplatí vážit cestu až sem. V pracovních dnech "páru" nahrazuje elektrická lokomotiva, co už taková sláva pravda není, ale i tak výlet bude stát za to. Už jen kvůli prostředí., ve kterém je skanzen situován.
Pokud se z místa (viz foto 12) vydáme směrem doprava, dostaneme se na novotou vonící cyklotrasu, která kopíruje tok řeky Bystrica po jejím levém břehu, skoro až do Klubiny. Cestou se nám naskytne mnoho fotogenických výhledů na pěkné hory kolem. Po cca 2,6 km narazíme na odbočku Doprava, která nás nasměruje k dříve zmíněnému Slovenskému orloji ( foto 10) v obci Stará Bystrica. To jen pro „pořádek“. Po chvilce nám pomůže překlenout řeku zajímavý dřevěný a velmi dlouhý most.(viz foto 17) Pár set metrů si tak pobudeme na pravém břehu z pohledu toku. Posléze se opět přes další, podobně efektní dřevěný most, asi o 1 km níž, zase na levý břeh vrátíme. A na něm zůstaneme až do konce cyklotrasy u kostela v Krásně nad Kysucou.
Zajímavosti z trasy:
Základy Kostela Sv. Ondeja v Krásne byly položeny v roku 1861 a je prý největší široko daleko. Jako další tip na zastavení může být starý kamenný most přes řeku Bystrici, taky v Krásne. Most ze silnice možná nepřijde nijak mimořádný, pohledem od řeky, z cyklostezky je to hned lepší. Pěkný a moderní kostel mají v obci Zborov nad Bystricou a neméně zajímavé církevní stavby jsou vlastně po celé trase. Nejnověji přibyla výrazného významu pro zdejší region - v Starej Bystrici - Slovenský orloj. Pobytí na upraveném náměstí a pozorování orloje, bude jistě vítaným oživením výletu.
Taky oba dřevěné mosty v lokalitách Klubina - Stará Bystrica si zaslouží svou pozornost.