Havlíčkův Brod - Ronovec - Rozsochatec - Chotěboř
Trasy • Pěší trasa • Střední náročnost
Havlíčkův Brod, nádraží | Asfalt | 0,0 km | ||
Od nádraží městskými ulicemi po žluté přes řeku Sázavu (foto 1). | ||||
Sázava | Asfalt | 0,7 km | ||
Přidává se k nám červená značka, obě vedou po nábřeží. | ||||
Havlíčkovo náměstí (foto 2 - 4) | Asfalt | 1,7 km | ||
I nadále se řídíme žlutými značkami. | ||||
Park Budoucnosti (foto 5 - 8) | 2,4 km | |||
Projdeme hezky upraveným parkem. | ||||
Okraj parku | Asfalt | 2,6 km | ||
Od parku opět po asfaltu, žlutá značka nás vyvede za město (foto 9). | ||||
Pohleští Dvořáci | Asfalt | 3,9 km | ||
Předměstí se zajímavým názvem. Projdeme jím a jsme ve volné přírodě. Cesta je velice pohodlná, lehce zvlněnou otevřenou krajinou (foto 10 - 12). | ||||
Břevnice (foto 13 - 16) | Asfalt | 6,7 km | ||
Projdeme vesnicí a mírně stoupáme po silnici. | ||||
Lažany | 8,3 km | |||
Stále po žluté, prakticky po rovině po okraji lesa (foto 17). Později lesem. | ||||
Ronovec, zřícenina (foto 18 - 20) | 10,0 km | |||
Od zříceniny se kousek vrátíme a pokračujeme lesem dál. | ||||
Studánka Prdlavka (foto 21) | 11,5 km | |||
I nadále lesní cesta. | ||||
Ve Žlabě (foto 22) | 11,9 km | |||
Přejdeme silnici a stoupáme trochu do kopce lesem (foto 23). | ||||
Nové Dvory (foto 24 - 26) | Asfalt | 13,7 km | ||
Místními ulicemi do centra. | ||||
Rozsochatec (foto 27 - 29) | Asfalt | 14,2 km | ||
Pro změnu ulicemi z obce ven. | ||||
Obora Lesolg | Asfalt | 15,7 km | ||
Jsou odtud solidní výhledy (foto 30 - 33). Dále trasa vede převážně lesem, téměř po rovině. | ||||
Skořetín (foto 34) | Šotolina | 17,8 km | ||
Podél trati se jde skoro až do cíle. | ||||
Vodní nádrž Břevnice (foto 35) | Asfalt | 19,4 km | ||
Z přehrady moc vidět není, musí se k ní trochu slézt z cesty. Podél trati dojdeme až na chotěbořské nádraží (foto 36 - 38). | ||||
Chotěboř, nádraží | Asfalt | 21,3 km | ||
Konec trasy. |
Upřímně. Trasa, kterou tentokrát popisuju, není žádný trhák, kvůli kterému byste měli cestovat přes půl republiky. Je to spíš taková delší procházka, která se dá včetně přejezdu mezi startovním a cílovým místem natáhnout na celý den. Na trase není nic, z čeho byste byli u vytržení a na co byste koukali s otevřenou pusou, ale nudit se na ní taky nebudete. Krátké představení si určitě zaslouží.
U havlíčkobrodského nádraží je rozcestník s jedinou barvou značení - žlutou. Tady značka začíná a v Chotěboři u nádraží končí. Projdeme ji tedy celou a ani na chvíli z ní neslezeme.Nejprve se s její pomocí promotáme k řece Sázavě a po jejím břehu na Havlíčkovo náměstí. Tady se těch turistických tras kříží několik, ale nás bude zajímat stále ta žlutě značená. Sestoupíme k Parku Budoucnosti, kde značka vede spíše jeho okrajem. Park je ale hezký, tak proč nezajít trochu hlouběji. Parkové cesta nás stejně dovedou na druhý okraj parku na kraji sídliště. Tím projdeme na okraj Havlíčkova Brodu do části zvané Pohledští Dvořáci. Za ní už se ocitneme v přírodě.
Další cesta už vede příjemnou, lehce zvlněnou krajinou mezi poli a loukami, občas lesík a ocitneme se v další obci Břevnici. Tou projdeme a po kilometrovém asfaltovém úseku mírně do kopce už nás čekají převážně lesy. Nádherné lesy. Když jsme tu byli, vrcholilo zrovna extrémní sucho. Jinak si ale umím představit, jaká kvanta hub se z nich asi musejí nosit.
Lesem tedy dojdeme ke zřícenině hradu Ronovec, z něhož toho tedy moc nezbylo. Podle stop to ale vypadá, že je častým cílem výprav i nyní. Druhým našim postupným cílem v těchto lesích byla studánka Prdlavka, doufali jsme v doplnění tekutin. Kdepak, sucho a ani kapka. Snad budete mít větší štěstí. Celý tento lesní úsek končí na okraji Rozsochatce v části zvané Nové Dvory. Rozsochatcem projdeme pochopitelně po silnici, čerstvý asfalt nás čeká i dalším úseku nad ním. Projdeme kolem obory Lesolg, zamáváme daňkům a na pár kilometrů se opět vnoříme do lesa. Poslední část trasy už vede zase otevřenou krajinou, cesta sleduje železniční trať z Havlíčkova Brodu do Chotěboře. Prochází chatovou osadou nad Břevnickou vodní nádrží a kolem průmyslového areálu se přiblíží k chotěbořskému nádraží. Čímž jsme tam, kde jsme chtěli být, tedy v cíli cesty. Pokud by vás lákalo centrum Chotěboře, vede k němu od nádraží modrá značka. Je dost daleko, asi 1,5 km.
Celá trasa je dlouhá asi 21 km, kvůli délce střední náročnost. Jinak je ale velice pohodlná, sjízdná i na kole a třeba i s kočárkem.