Nové Hamry - naučná Hamerská stezka
Trasy • Pěší trasa • Střední náročnost
Úvodní informační tabule | Asfalt | 0,0 km | ||
Naučná stezka začíná na hlavní hamerské křižovatce – v místech, kam musíte dorazit cestou z nádraží ČD. Zde můžete zaparkovat i své auto, pokud se rozhodnete pro tento druh dopravy. Vydáte se po silnici vpravo – směr Horní Blatná. Podejdete nově opravený železniční most přes říčku Rolavu a vydáte se obcí vzhůru. Za mostem vpravo si všimněte hamerské skalky. | ||||
1. zastavení - Nad Hamerskou skalkou | Asfalt | 0,4 km | ||
Těsně vedle našeho oblíbeného penzionku - naproti penzionu Jelínek je 1. zastavení, kde je pěkně popsána historie vzniku Nových Hamrů. Osada Nové Hamry byla založena zřejmě již v 15. století, stejně jako Jelení a Pernink. Obce byly založeny horníky ze Saska, aby zde těžili cín a železnou rudu. První písemné zprávy o těžbě cínu v Nových Hamrech jsou z r. 1556. Cín i železná ruda se těžili na svazích Tisovského vrchu. Pod Dvorským vrchem byl postaven nový hamr - podle toho dostala obec svůj název. K rozvoji obce napomohla poštovní silnice ze saského Schneebergu, která vedla přes Jelení a Nové Hamry do Karlových Varů. V létě r. 1786 tudy v poštovním dostavníku jel i J.W. Goethe. Mezi dvěma světovými válkami zde byl velký turistický ruch, mezi Novými Hamry a Jelením jezdila autobusová linka. V Jelení bylo 6 hostinců a velký Sporthotel. Od války až do r. 1997 byla hranice uzavřena. Jen r. 1968 byl výjimkou. V květnu tudy vedla trasa Závodu míru, v srpnu tudy projela sovětská armáda při okupaci tehdejšího Československa. Odbočujeme vpravo do kopečka. | ||||
2. zastavení - Nad nádražím | Asfalt | 0,9 km | ||
Kousek pod námi vede železniční trať a o kousek dál je nádraží. Každého překvapí, jak velké nádraží má tak malá obec. Při projektování se počítalo s tím, že Nové Hamry budou významným centrem nákladní dopravy. Měly zde vést čtyři koleje, i když nakonec byly položeny jen tři. Kolejiště je zde dokonce delší než v nedalekém Nejdku. Nádražní budova byla postavena na přelomu 19. a 20. století a je téměř v původní podobě. Za 2. světové války byla přistavena dopravní kancelář pro výpravčího. | ||||
3. zastavení - Krušnohorská zima | Asfalt | 1,3 km | ||
Podle toho, jaké tady panují krušné zimy, by se mohlo říct, že podle toho vznikl název Krušné hory. Ale tak tomu není. Tento název je odvozen od toho, že se tady krušilo. Přesto zimy jsou tu dost kruté. Na Klínovci, nejvyšší hoře Krušných hor, je průměrná roční teplota jen 2,7 stupně. V zimě jsou tu časté mlhy i sněhové bouře. V 17. století ve střední Evropě zavládla tzv. malá doba ledová, která doznívala ještě v 19. století. Z té doby jsou dochované tragické zprávy o lidech, kteří umrzli v několikametrových závějích nebo se udusili v domcích, které zapadalo takové množství sněhu, že se nemohli dostat ven. Koncem 19. století začaly vznikat spolky se zaměřením na lyžování a sáňkování. Nejstarší sjezdovka v Nových Hamrech je nad kostelem. Skokanské můstky byly postaveny v Perninku i v Jáchymově. Nové Hamry stále patří k nejvýznamnějším lyžařským střediskům, je zde několik sjezdovek - od černé až po dětské. V okolí je i velké množství běžeckých stop. | ||||
4. zastavení - Agrární valy | Šotolina | 2,2 km | ||
Tyto agrární valy vznikaly vlastně z nutnosti. Každoročně se z chudých políček vybíraly kameny a navrstvovaly se po obvodu pozemků. Největší množství kamenů pochází z 2. poloviny 19. a 1. poloviny 20. století, kdy se začalo orat hlouběji. Někdy se tvořily i kuželovité hromady - agrární haldy. To oboje se nazývá kamenné snosy. Po 2. světové válce zde zemědělství zaniklo, řadu těchto kamenných snosů najdete v lesích. | ||||
5. zastavení - Pod pajndlem | 3,2 km | |||
K tomuto zastavení se dostanete po povalovém chodníčku, které vede přes rašeliniště. Je to největší zdejší přírodní zajímavost. Od r. 1992 jsou u nás všechna rašeliniště chráněna jako významný krajinný prvek. Nedaleko je rozcestí turistických značených cest. Mohu jen doporučit na chvilku opustit tuto naučnou stezku a zajít se podívat na rozhlednu Pajndl na Tisovském vrchu z r. 1897. Cesta tam netrvá ani půl hodinky, ale stojí to určitě za to. Zvlášť když je hezké počasí. Dříve tam byla chata, ale ta po 2. světové válce zanikla. Takže občerstvení tam nečekejte. Od r. 1993 je rozhledna zapsána v seznamu kulturních památek. | ||||
Rozhledna Pajndl | Asfalt | 4,5 km | ||
Kamenná rozhledna kousek od vrcholu Tisovského kopce je vysoká 18 metrů, dokonce je o 1 metr vyšší než je rozhledna na Klínovci. Je otevřena celoročně, vstupné se neplatí. Po 128 schodech dorazíte na otevřený ochoz, ke kterého vidíte Klínovec, Doupovské hory, Karlovy Vary, Krásenský vrch, Slavkovský les a další. | ||||
6. zastavení - U kapličky | Asfalt | 6,5 km | ||
První písemná zmínka o kapličce je z r. 1739, kdy do ní byla umístěna soška Piety. V r. 1922 byl zavěšen zvon. Je to příklad lidové sakrální stavby. Naposledy byla kaplička opravena r. 2005. Ke vzniku kapličky se váže pověst, kterou si zde můžete přečíst. | ||||
7. zastavení - Krušnohorský talíř | Asfalt | 7,5 km | ||
Co se tady dříve jedlo? Zpravidla to, co si vypěstovali nebo našli v lese. Nejčastěji brambory, které se sem dostali okolo r. 1732. A byly to nejčastěji brambory s mlékem. Za obzvlášť dobré jídlo byly považovány brambory s tvarohem nebo slaninou. I knedlíky se dřív dělali jen z brambor - syrových nebo vařených. K typickým jídlům na Štědrý večer patřily právě takové knedlíky s houbovou omáčkou. Lahůdkou byly koláčky z bramborového těsta s tvarohem a vařenými brusinkami. Maso se jedlo jen v neděli nebo o svátcích. Nejoblíbenější alkoholický nápoj byl brusinkový likér - tj. brusinky naložené do kořalky. | ||||
8. zastavení - Vlčí kout | Asfalt | 8,0 km | ||
Tady jsem dost dobře nepochopila název tohoto zastavení. Nikde to zde vysvětleno není. Že by zde byl kout, který si oblíbili vlci? Zato se dozvíte informace o přírodním parku Jelení vrch, který byl vyhlášen r. 1985 k ochraně typické krušnohorské krajiny. Zaujímá rozlohu 4300 ha mezi Novými Hamry a státní hranicí. Protéká jím řeka Rolava. A to už jsme téměř zpátky v Nových Hamrech. Projdeme okolo 1. zastavení a jsme v cíli. | ||||
Na parkovišti | Asfalt | 8,8 km | ||
Tímto jsme prošli celou naučnou stezku a zase jsme o něco chytřejší. A hlavně - hezky jsme se prošli a viděli hezkou krajinu. |
Je to okružní naučná stezka dlouhá 6 km, značená červeně, která se rozkládá východně od Nových Hamrů, na svazích Tisovského vrchu. Má 8 zastavení. Texty jsou uváděny v češtině i němčině.