Vycházka za Ostravu I - Z Plesné oklikou do Dobroslavic a dále ...
Trasy • Pěší trasa • Malá náročnost
Konečná autobusů DPO č. 47 a 51, zastávka Plesná | 0,0 km | |||
Začátek trasy na konečné autobusu | ||||
kolem oploceného areálu vodárny | Šotolina | 0,1 km | ||
Odbočka vlevo na lesní cestu je hned po pár metrech, kolem oploceného areálu vodárny. Cesta pak vede lesem, ani ne lesní cestou, spíše vyjetými kolejemi. V případě křížení stop držte směr na východ. V okolí je řada nádherných mravenišť lesních mravenců, v sezóně potkáte i houby. | ||||
rozšíření lesní cesty | Šotolina | 0,7 km | ||
Koleje vás dovedou na rozšířené místo vysypané štěrkem, zde odbočíte na lesní cestu vedoucí vpravo dolů. | ||||
Křižovatka za potokem | Šotolina | 1,3 km | ||
Po přejití potoka se dejte cestou vlevo do kopce, ta po několika metrech odbočí opět vlevo, mírně vzhůru mladým lesem(r.2011) Pokud budete pozorní, možná uvidíte vpravo za okrajem cesty na jednom místě zkorodované hliníkové střepy (zde byly v 80. letech vyzdviženy trosky sovětského letadla Iljušin (viz další bod) | ||||
Pomník letcům z druhé světové války | Šotolina | 1,4 km | ||
Trasa vede kolem pomníku z 2. světové války a stále přímo na západ | ||||
Posed 1 | Šotolina | 2,0 km | ||
Trasa vede stále rovně téměř západním směrem, za posedem na kraji lesa se mění na polní cestu. Před sebou vidíme druhý posed a střechy Velké Polomi. | ||||
Posed 2 | Šotolina | 2,6 km | ||
Pár metrů za dalším posedem odbočíme doprava na výraznou polní cestu, následně vedoucí téměř severně po kraji lesa. Po pár metrech míjíme jeden z přítoků potoka Plesenka (pokud chcete jít po stopách 2. sv. války, tak asi o 100 metrů níže u mysliveckého srubu najdete pomník Borise Pochožaje, tankisty československé tankové brigády, která právě odtud vyrazila do generálního útoku na Velkou Polom, Dolní Lhotu....až se o čtyři dny později tanky dostaly do Ostravy) | ||||
Odbočka u dubů | Šotolina | 2,9 km | ||
Zde odbočíme vpravo na ZTZ, po které půjdeme třeba až za Děhylovskou Loděnici. Vpravo je starší místo na svačinu, lavička z větví a dva špalky jako stůl. | ||||
Přechod přes potůček | Šotolina | 3,7 km | ||
Brod (či někdy i přechod z kamenů či kmenů) přes potůček Plesenka. Následuje malá chatová osada a povlovné stoupání po zpevněné cestě postupně se měnící v asfaltovou. Cesta projde kolem vilek na okraji Dobroslavic a pak stoupá prudčeji kolem staré školy a obecního úřadu s kaplí (na suterénu nápis moštárna), památníku obětem 1. sv. války až k centru obce. | ||||
Dobroslavice - obecní úřad s kaplí | Asfalt | 5,1 km | ||
Střed obce s autobusovou zastávkou autobusu č. 69 | Asfalt | 5,2 km | ||
Rozšířená plocha v centru obce, před místem, kde stával zámek, u pomníku 2. světové války, nedaleko obchodu a obou hospůdek. My pokračujeme po zelené zhruba na severovýchod po ulici Přerovské. | ||||
Odbočka mírně vpravo dolů | Šotolina | 6,6 km | ||
Odbočka mírně vpravo dolů, těsně za starou hájovnou. | ||||
Nad lomem | Šotolina | 6,9 km | ||
Cesta přechází mostem přes prudký zářez, který vlevo dole končí romantickým lomem se starobylou kdysi trampskou chatovou osadou (chatku z bedniček od zeleniny jsem naživo viděl jen tam, jinak jsem o ní jen četl u pana Foglara)). V době dešťů, tání či jiných mokrých dějů do lomu padá vodopád, v průvodci z 60. let minulého století považovaný za nejvyšší vodopád okresu Opava. | ||||
Odbočka z hlavní lesní cesty na menší | Šotolina | 7,1 km | ||
Značka opustí hlavní lesní cestu (po ní jeďte na kolech, trasa po značce je nesjízdná) a vede vlevo téměř po hraně svahu. | ||||
Schůdky | Šotolina | 7,3 km | ||
Ze svahu dolů vedou najednou prudké, staré betonové schůdky,(asi tak 3 m),v současnosti ještě poškozené vývratem. Tento úsek je opravdu nepříjemný. Kdo si netroufne, musí se vrátit na hlavní lesní cestu a jít oklikou. | ||||
U Žáby | Asfalt | 7,5 km | ||
Hospoda U Žáby těsně před děhylovským nádražím s železničním přejezdem. Cesta sem vede po hrázi rybníčka, při zvýšených stavech vody bývá místy zatopená,ale většina vody se dá obejít. Na asfaltce hned vpravo je autobusová zastávka. | ||||
Rozcestník | Šotolina | 7,6 km | ||
Rozcestník za tratí (na dubu na počátku hrázky za autobusovou zastávkou) | ||||
Vodoměrný bod | Asfalt | 8,0 km | ||
Po úzké hrázce jsme došli až sem,připojujeme se na hlavní trasu cyklostezky s velkým provozem kol, aut rekreantů a chodců. Asfaltová cesta vede mezi stromy po hrázi mezi (spíše nad) chatami chatové osady U řeky Opavy) | ||||
Loděnice | Asfalt | 8,5 km | ||
Vyhlášená výletní restaurace Loděnice bývá plná turistů i přesto, že její kapacita je prakticky neomezená. Kromě míst u stolů máme k dispzici rozlehlou posečenou louku. O víkendech zde bývá kvalitní živá hudba. | ||||
Železniční přejezd | Šotolina | 9,1 km | ||
Po zelené značce jsme kolem Loděnice dorazili až k železničnímu přejezdu. Zde ze značky (a frekventované cyklostezky) odbočíme. Nebo opačně, značka cyklostezka odbočí na hráz prudce vlevo , zatímco my půjdeme rovně podél koleji po zpočátku vyštěrkované cestě. | ||||
PR rezervace Rybník Štěpán | Šotolina | 9,8 km | ||
V okamžiku, když dorazíme k hrázi rybníka Štěpán se dáme vpravo přes koleje. (v případě mokrého počasí doporučuji odbočit vlevo a vrátit se na zelenou značku a pokračovat po ní.) | ||||
Konec hrázky | Šotolina | 10,0 km | ||
Po přejití kolejí jdeme kousek po hrázce a pakodbočíme vlevo, trasa je vyjetá a vyšlapaná, nemůžeme minout. Následuje pár desítek bahnitých, ale schůdných metrů, čím je tato trasa užívanější, tím je rozbahněnější. | ||||
Začátek problémů | 10,0 km | |||
Trasa prudce odbočí vpravo a následují tři obzvláště mokrá místa. Kolo zde tak tak přenesete jen díky tomu, že trasu využívající nadšenci do ní vhazují větvě a špalky, po kterých se dá za slušného počasí jakž takž projít se skoro čistými botami, po dešti či bouřce počítejte, že to suchou nohou nepůjde. | ||||
Konec problémů | Šotolina | 10,2 km | ||
Po projití bláta se můžeme zastavit u informační tabule rezervace (od trati jsme šli stále po její hranici). Cesta vede chvíli loukou a pak přímo přes pole. | ||||
za polem | Šotolina | 10,6 km | ||
Za polem se dostáváme k polní cestě vedoucí vpravo do kopce | ||||
Třešňová alej | Asfalt | 11,1 km | ||
Opět se setkáváme se zelenou značkou, po cestě ve stínu stromů odbočíme doprava k prvním domům | ||||
Sv. Florián | Asfalt | 11,5 km | ||
Přejdeme hlavní cestu a dáme se vpravo, kde vidíme autobusovou zastávku. | ||||
Martinov střed. | Asfalt | 11,6 km | ||
Konec naší trasy na zastávce autobusu. |
Trasa: Plesná, Dobroslavice, Děhylov U Žáby, Děhylov U Loděnice,Martinov-střed
Charakteristika: Nenáročná, ve své maximální verzi asi 12 km dlouhá vycházka po ostravském okolí.
Doprava: Začínáme v Plesné nakonečné autobusu. Na hromadnou dopravu spoléháme i při návratu.
Z Dobroslavic jezdí do Poruby bus č.69, z Děhylova od nádraží se můžeme dostat buď vlakem do Svinova či Opavy nebo autobusem č. 79 do Poruby.
Trasu končíme v Martinově. K dispozici je buď tramvaj č. 4 projíždějící takřka celou Ostravou nebo autobusy 58, 51, 69, 79 které všechny projíždějí či končí u páteřních tras MHD v Porubě.
Cíl trasy: Prostá procházka přírodou (tolik ptáků jsem už zpívat dlouho neslyšel), případně pátrat po stopách 2. světové války či toulka po hospůdkách,každý si něco najde.
Rizika trasy: Trasa je převážně rovinatá, jen s mírným převýšením, vede po lesních či polních cestách, jen přes Dobroslavice a kolem řeky Opavy za Děhylovem narazíme na asfalt.
Náročný úsek je těsně před Děhylovem, kdy musíme překonat asi třímetrový velmi prudký svah směrem dolů. Jsou tam sice schůdky, ale staršího data a ještě poničené vývratem.
V případě dešťů bude vhodné trasu natáhnout od Loděnice do Martinova po zelené značce (moje trasa je kratší), jelikož úsek od přechodu železnice vede bažinatým úsekem, náročným ale schůdným za sucha (močál na okraji PR Rybník Štěpán) a pak přímo přes pole.
Možnosti občerstvení: v Dobroslavicích několik hospůdek, další je restaurace U Žáby v Děhylově u nádraží, pak proslulá výletní restaurace Loděnice, v cíli, v Martinově přímo u autobusu hospoda U Besucha, případně u tramvaje neméně proslulá Garage Marcela Woodmana.