Z Braňan přes přírodní koupaliště a letiště do Mostu.
Trasy • Pěší trasa • Malá náročnost
Braňany | Asfalt | 0,0 km | ||
autobusová zastávka | ||||
přírodní koupaliště Tonovka | Šotolina | 0,4 km | ||
přírodní koupaliště | Šotolina | 1,6 km | ||
braňanská pískovna | Šotolina | 3,6 km | ||
bentonitový lom | Šotolina | 4,3 km | ||
letiště | Šotolina | 5,9 km | ||
odbočka na Špičák | Šotolina | 7,3 km | ||
podchod | Šotolina | 9,0 km | ||
nádraží Most | Asfalt | 9,2 km |
Výlet do krajiny poznamenané těžbou nerostných surovin.
Obec Braňany byla a je obklopena těžařskou činností. Na severu se rozpíná uhelný velkodůl Bílina, na východě je kamenolom Želenice, na jihu bentonitový lom a na západě pak zaniklé menší lomy na bentonit a zatopená pískovna.
Hned za domy v Mostecké ulici je zatopený starý bentonitový lom. Rekultivací zde vzniklo přírodní koupaliště Tonovka s písečnou pláží a lavičkami. Cesta na rozhraní pole a lesíka vede k druhému přírodnímu koupališti, které také vzniklo zatopením bentonitového lomu. Na návrší nad východním břehem stojí telekomunikační věž a je zde možno parkovat.
Mezi těmito vodními nádržemi vzniká nový lom na bentonit a tak cesta mezi nimi byla rozježděná od těžkých nákladních aut. Vrátil jsem se kousek zpět a po betónové cestě jsem došel k zatopené braňanské pískovně. Rekultivací bývalé pískovny vznikla dvě velká přírodní koupaliště s velmi čistou vodou obklopená březovými lesíky.
Za nimi jsem odbočil k velkému bentonitovému lomu. Bentonitové jíly se využívají v hutnictví, stavebnictví, chovatelství, při čištění odpadních vod a skladování pevného odpadu. Je to určitě potřebná surovina, ale pohled na zdevastovanou krajinu je otřesný.
Vrátil jsem se zpět a po louce jsem šel k budovám letiště. Letiště vzniklo na rekultivované výsypce povrchového hnědouhelného dolu. Bylo zprovozněno v roce 1996. Je zde možnost příjemného posezení a občerstvení.
Cestou podél letištní plochy jsem došel na okraj lesíka na cestu, která vede okolo Špičáku a podél vinice do Rudolic a dál k podchodu u nádraží v Mostě.