Kozojedy - dřevěný kostel sv. Václava

Tipy na výlet Rodina s dětmi Romantika Vycházka - půldenní Celodenní výlet Za sportem Do přírody Na kole

Kam a jak jedeme

Naším cílem je poznání lidové architektury, kterou prezentuje dřevěný Kostel Sv. Václava v Kozojedech, které se nachází cca 15 km jižně od Jičína.

Za čím jedeme

První zmínka o dřevěném kostelu v Kozojedech pochází z roku 1368. Nynější stavba kostela je dokladována v roce 1689, postaven byl z dubových trhanic, což jsou prkna o síle 20-25cm, šířce cca 50 a délce do 10 metrů. Současná podoba kostela je z roku 1803, kdy byl omítnut. Kostelní loď má tvar obdélníku, je uzavřená trojbokým presbytářem a na opačné straně kostelní lodi je trojramenný kůr (kruchta). Hlavní oltář a kazatelna jsou z roku 1722, postranní oltáře jsou starší, - z roku 1718. I když tedy kozojedský kostel sv. Václava vypadá, že je zděný, je dřevěnou roubenou stavbou. Součástí hřbitovního areálu, ve kterém se kostel nachází je i dřevěná polygonální zvonice.

Jak a kde jsme se najedli a ubytovali

Vlastní zásoby nutné…. nebo při cestě do Českého ráje přes Jičín se nabízí některé z mnoha jičínských restaurací.

Co se nám nejvíc líbilo a co ne

Samostatné značení ke kostelu v Kozojedech není, ale návštěvník ho najde podle informační cedule, která je součástí Naučné stezky Češov - Veselí, viz: http://stezka-cesov-veseli.unas.cz/doku.php?id=start

Severozápadně, cca 2km od Kozojed se nachází bývalé keltské hradiště Češovské valy, které je dobře přístupné od obce Češov, viz: https://www.turistika.cz/vylety/cesovske-valy

Poslední aktualizace: 25.11.2010
Kozojedy - dřevěný kostel sv. Václava na mapě
Autor: Martens

Příspěvky z okolí Kozojedy - dřevěný kostel sv. Václava

výhledy od Slavhostic (od Žlunického lesa)
Z vyvýšeného místa na severním okraji Žlunického polesí mezi obcemi…
Kozojedy. První zmínka o dřevěném kostelu v Kozojedech pochází z roku 1368. Nynější stavba kostela je dokladována v roce 1689,…
Turistický rozcestník NS Češov-Vysoké Veselí, který se nachází v obci Kozojedy, ukazuje turistům okružní cestu do Češova dvěma směry…
Žlunice - první písemná zpráva o obci pochází z roku 1297, její dominantou…
Žlunické polesí je přírodní památkou o velikosti 231 ha. Lesní porost se…
První písemná zmínka o obci Slavhostice, která se nachází na jižním cípu bývalého Jičínského okresu, pochází z roku 1371. Za památek…
Pyrám - starý kamenný rozcestník najdeme u silnice mezi Chroustovem a Slavhosticemi. Rok stavby rozcestníku je neznámý a směrové…
Rybník Smíchov, který se nachází na rozhraní bývalých okresů Jičín a…
Češovské valy - opevnění s mohutnými valy, které jsou vysoké 12-15 m, při…
Sekeřice - obec v nejjižnějším místě bývalého okresu Jičín na pomezí bývalých okresů Hradec Králové a Nymburk. První písemná zmínka…
Sběřský rybník se nalézá západně, cca 1km, od obce Sběř. Rybník o rozloze…
Jak název napovídá lokalita Češovské Valy se nachází nedaleko obce Češov…
Češov - obec jižně od Jičína prvně písemně doložená roku 1360. Lokalita však byla osídlena již v dávných dobách což dokládají…
Chroustov - obec v „trojmezí“ bývalých okresů Nymburk, Jičín a Hradec Králové. První písemná zmínka o obci se vztahuje k roku 1436,…
Volanice, které jsou prvně písemně doloženy roku 1325,  se nachází cca 15…
Míříme do lokality, která se nachází cca 12 km jižně od Jičína. Vzhledem k tomu, že se nejedná o klasický Český ráj zařadil jsem…
Dvořiště - obec v nejseverozápadnějším místě bývalého okresu Nymburk.…
Vršce, obec cca 4km východně od Kopidlna a 2 km západně od Češovských valů…
Od obce Volanice, která se nachází jižně od Jičína se nabízí panoramatické…
Zvonice ve Vršcích patří mezi nejstarší roubené zvonice na Jičínsku a Českém ráji, pochází z roku 1515. Nachází se cca 100 m od…