Lofoty Lofoten, Norsko Norway z Prahy
Tipy na výlet • Romantika • Pro zdatnější • Putování (více dnů) • Do přírody • Na hory
Kam a jak jedeme?
Lofoty právem patří k nejkrásnějším oblastem Norska. Je to divoce rozeklané souostroví s mnoha fjordy, proslavené krásnou přírodou, turistikou a rybolovem. Hory ostrovů porostlé vegetací ( trávou, mechy a lišejníky ) beze stromů vystupují někde přímo z moře a tyčí se do výše až 1000 m. Od 12. století zde vznikaly osady s rybářskými domy na spaní a zásobárnami potravin, tak zvanými robru. Ulovené tresky se dodnes suší na venkovních dřevěných konstrukcích nebo se nakládají do soli. V současné době mnozí původní rybáři založili rybí farmy, kde chovají lososy a pstruhy. Velké množství robru bylo přestavěno na rekreační chaty, v rybářských osadách byly postaveny hotely, kempy a restaurace. Hlavní ostrovy Lofot jsou navzájem pospojovány mosty a tunely. Po silnici E 10 funguje minimálně 1x za den autobusová doprava. Přístup z pevniny je zajištěn tradičně trajekty, ve směru od Narviku je navíc zprovozněna nová silnice, která přístup podstatně zkracuje a zrychluje. Trajekty jezdí v trasách: Bodo – Maskenes, Skutvik – Svolvaer. Cesta na Lofoty je relativně dlouhá a možná několika způsoby. Nejrychlejší je cesta letadlem z Prahy do Svolvaeru s přestupem v Oslo a Bodo. Také je možné využít vlak do Narviku a po té autobus do Svolvaeru nebo pravidelnou lodní dopravu. My jsme na Lofoty jeli autem, což je možná nejlevnější způsob. Cestu značně zlevňuje včasná rezervace trajektů ( nejlépe 6 měsíců předem) do a ze Skandinávie. Autem se lze na Lofoty dostat několika trasami. Trasa: Oslo – Trondheim – Skutvik – Svolvaer je dlouhá 1380 km, rozumným řídičům trvá minimálně 25 hodin jízdy s jen nejnutnějšími přestávkami. Na této trase lze zvolit mnoho zastávek na zajímavých místech. Ty samozřejmě jízdu na Lofoty časově prodlužují. Trasa: Trelleborg – Stockholm – Umea – Lulea – Narvik – Svolvaer je dlouhá 2270 km a trvá rozumným řidičům minimálně 30 hodin s bezpečnostními přestávkami. Tato trasa je pro jízdu pohodlnější, bez zajímavých přírodních atrakcí a lákadel. Tedy kromě skoro povinné návštěvy „ Benátek severu“ Stockholmu. Každý si může vybrat z mnoha dalších tras se zastávkami dle svého programu. My jsme jeli z ČR Praha – Dresden – Magdeburg - Hamburg – Frederikshavn - Oslo ( trajekt 43,- EU/ 3 os.) - Andalsnes - Atlantickou cestu do Kristiansundu - Trondheim - Skutvik a dále trajektem do Svolvaeru ( trajekt 3 os. 550,- Nok). Tato trasa byla dlouhá 2970 km s přestávkami a výlety na atraktivních místech. Zpět ze Svolvaeru do Andenes (Vesterály) - Narvik – Lulea – Stockholm - Trelleborg - Sassnitz ( trajekt 114,- EU/ 3 os) – Praha. Tato trasa s prohlídkou Stockholmu byla dlouhá 3320 km. Ve Švédsku jsou úseky s povolenou rychlostí až 120 km/hod. Norsko jsme navštívili již několikrát, přesto se nám pomalejší cesta Norskem zdála atraktivnější. Před očima máte stále krásná panoramata, a proto se noční jízda nevyplatí.
Za čím jedeme?
Na Lofoty v roce 2010 (http://www.lofoten.info/) jsme jeli za zážitky, které se nám z paměti nikdy nevytratí. Příjezdovým místem byl kemp Orsvag (http://www.orsvag.no/camping_e.html) u Kabelvagu 10 km jižně od hlavního města Lofot, Svolvaeru. Doporučuji prohlídku Lofot zahájit ubytováním v tomto kempu ve vytápěných chatičkách s nádobím a vařičem nebo pod stanem. Někteří návštěvníci Lofoty jen projedou s krátkými zastávkami. My jsme zvolili toto místo pobytu z důvodu dostupnosti atraktivních výletů a poznání místní atmosféry. Pro putování v horách je vhodná jižní turistická oblast souostroví okolo vesnice A. Naše výlety: 1. den: Pěší výlet z kempu k jezerům Stor – Kongsvatnet a výstupem na Dronningtinden 437m.2. den: Výlet autem do Henningsvaer (http://www.henningsvar.com) - na trase doporučuji si prohlédnout bílé pláže. Po té na příjezdové místo Brenna a odtud pěší výlet po břehu moře s nádhernými výhledy. 3. den: Výlet autem na jižní konec silnice E 10 do A. Příjezdové místo na parkoviště je za tunelem v A. Dále pěšky do sedla nad jezero Agvatnet. Po cestě do A doporučuji prohlídku Reine (http://www.reinerorbuer.no/), soukromé rybářské vesnice Nusfjord ( vstupné 50,- Nok) (http://www.nusfjord.no/), případně je možné navštívit za100 ,- Nok muzeum Vikingů (http://www.lofotr.no/). Tento výlet je časově náročný. Odjezd z kempu doporučuji v 8 hod. 4. den: Příjezdové místo v Straumnes (parkoviště 2 km v Delp). Dále výstup s nádhernými výhledy na Matmora 788 m. 5. den: Příjezdové místo Svolvaer hřbitov. Dále výstup na Floya 590 m s krásným výhledem na Svolvaer. Turistické mapy Lofot lze zakoupit v ČR (http://www.kiwick.cz/) nebo v místě za asi 150,- Nok. Všechny popsané pěší výlety jsou vhodné pro turisty s dobrou orientací a znalostí pobytu v horách. Cesty jsou na Lofotech převážně značeny pouze na začátku šipkou s názvem.
Jak a kde jsme se najedli a ubytovali?
V celém Norsku je dostupná a kvalitní síť kempů (http://www.camping.no/), které lze spolehlivě využít. Ceny za auto a stan jsou od 100,- Nok, za chatku od 300,- Nok na noc. V kempech jsou běžně místa pro stany, karavany a někde i chatky (hytter, na Lofotech robru ). Většinou lze platit platební kartou. Strava se vyplatí vlastní. V kempu Orsvag je kvalitní restaurace. Náročnější strávníci mohou využít místní restaurace. Při cestách v Norsku lze na 1 noc volně tábořit min. 150 m od obytného domu. V poslední době narůstá bezohledné chování neukázněných turistů, proto lze často vidět na hlavních tazích upozornění na zákaz táboření.
Co se nám nejvíce líbilo a co naopak ne?
Do Norska se převážně cestuje za přírodou, pohodovými lidmi a skvělou atmosférou. Ceny služeb a potravin jsou mírně vyšší než ve střední Evropě.
Ostatní informace
Cestování Norskem je pro řidiče pohodová záležitost. Dopravní značení je účelné a přehledné. Norové málo předjíždějí , většinou dodržují dopravní předpisy a stanovenou rychlost. Na některých soukromých cestách se platí mýto vložením peněz do obálky. Kopie obálky se umístí viditelně za přední okno. V turistických oblastech lze mýto zaplatit platební kartou u vjezdu na soukromou silnici. V poslední době se rozšiřují úseky s elektronickým mýtným systémem (http://www.autopass.no/). Do Norska je vhodné cestovat autem v dobrém technickém stavu a s trochu zkušenějším řidičem, kterého nezaskočí jízda v horách. Pokuty za dopravní přestupky jsou opravdu citelné. V létě v horách ve vyšších polohách může překvapit sníh. Ceny potravin jsou asi 3x vyšší než v ČR. Nejlevněji lze potraviny nakoupit v obchodech Rema 1000 a Kiwi. Cena PHM v Norsku je nyní nejdražší z celé Evropy, asi 35 – 42 Kč/l. Nejlevnější pumpy jsou samoobslužné. Celkové náklady na 3 týdny nepřesáhly 40 tis. Kč pro tři osoby.
Odkazy:
http://www.stenaline.de/faehren/ http://www.scandlines.de/ http://www.torghattennord.no/ http://www.fjord1.no/ http://norsko.orbion.cz/ http://www.yr.no/ http://ut.no/kart http://www.webcamsinnoorwegen.com/