Na hrad Višegrád

Tipy na výlet Rodina s dětmi Romantika Vycházka - půldenní Do přírody

Dnešní výlet nás zavede do severního Maďarska k veletoku Dunaje, kterému se zde mezi Ostřihomí a Budapeští staví do cesty výrazný masív Pilišských vrchů a řeka zde protéká hlubokým zaříznutým údolím s romantickými zákruty.

Foto: pasatur

Jedeme navštívit královský hrad Višegrád, jedno ze sídel uherských králů, který se tyčí na výrazném skalnatém hřebeni více jak 200 m nad hladinou toku Dunaje.
Hradní pevnost vypadá téměř jako by byla v oblacích, zatímco její dolní bašty spadají až k Dunaji. Při pohledu na mohutnost stavby lze jen těžko uvěřit, že byla kdysi celá takřka do posledního kamene zničená. Stalo se tak za turecké nadvlády a co nezničili Turci, zničili později Habsburkové. Ti pevnost v roce 1702 vyhodili do povětří a stopy po ní i po královském paláci se archeologům podařilo objevit znovu až na počátku 20. století. Od té doby se hrad rozrůstá a ožívá, a to zejména v letních měsících, kdy se rozvaliny Královského paláce stávají dějištěm středověkých oslav, které se návštěvníkům snaží přiblížit atmosféru zdejšího "zlatého věku". Ten Višegrád zažíval v 15. století, kdy byl sídlem významného uherského krále Matyáše Korvína. Tehdy kromě mohutného opevnění měl kolem 350 místností a říkalo se, že se mu v Evropě žádný jiný hrad nevyrovná. Višegrád tak byl i hlavním městem a diplomatickým centrem celého tehdejšího Uherska.

Stánky s občerstvením jsou na parkovišti pod hradem, stravovat se pak lze dole pod hradem v obci v několika restauracích.

Z vlastního rozlehlého královského hradu se dochovaly pouze nepatrné části, většinou ve formě částečně dochovalých obvodových zdí, případně replik částí paláců, což však neubírá na jedinečnosti tohoto objektu. Zde se jedná více o jeho historickou hodnotu prezentovanou jako volně přístupnou muzejní expozici, která je zobrazena na několika panelech a trojrozměrných exponátech po trase. Nezapomenutelné jsou též jedinečné výhledy z vrcholových částí hradu do krajiny jak na okolní zalesněné kopce zdejšího národního parku, tak i pohledy do hlubokého údolí toku Dunaje.

Foto: pasatur

K hradu se dá vyjet úzkou sepentinovou silničkou až těsně pod hrad na záchytné parkoviště, kde jsou základní služby. Kousek nad ním u pokladny ve vstupní části jsou informační tabule v několika jazycích popisujících celý hradní areál s jeho zajímavostmi.

Poslední aktualizace: 23.10.2014
Na hrad Višegrád na mapě
Autor: pasatur

Příspěvky z okolí Na hrad Višegrád

V Uhrách dolních a v Uhrách horních (tedy na Slovensku) – pt 1.
31.7.2018 Když jsme v loňském srpnu dojížděli z tehdejšího koloču…
Jedná se o klasickou a zároveň i nejkratší přístupovou cestu z přístaviště…
Sopečné pohoří Börzsöny není u nás zatím příliš známé, i když je dobře dostupné. Leží těsně za maďarsko - slovenskou hranicí a lze…
Jedná se o významnou přírodní rezervaci v masívu výrazného zale…
Nachází se ve střední části města na jižním okraji historického c…
Jedná se o hlavní náměstí v historické části města s řadou význam…
Nachází se poblíž kruhového objezdu na Rudnay tér v jižní části mě…
Nachází se ve sklepení pod vstupním náměstím k bazilice a vedle o…
Po loňské – poměrně vydařené a úspěšné - výpravě na území Uher jsme se…
Dominantou památného města Ostřihom, zvedajícího se nad veletokem…
Rozkládá se mezi Dunajem a kopci zvedajícími se nad městem. Patří…
Ostřihomskou dominantou je Ostřihomská bazilika (maďarsky Eszterg…
Jde o rameno Dunaje protékající městem. V minulých dobách na jeho…
1. 8. 2018 Jak už to bývá, první noc venku je spíš převalovaná ne…
Ostrihom - Esztergom leží na rieke Dunaj na hranici so Slovenskom…
Jedná se o úzkou stezku, která v příkrém svahu sestupuje od hradu do Vodního města. Poblíž severní Bašty začíná schody a hrankou v horních hradbách,…
Jednou z dominant Vodního města je barokní římskokatolický kostel s dvěma věžemi dokončený v roce 1738, kolem něhož vede…
Nachází se na severní baště bývalého královského hradu. Toto míst…
V minulosti před staletími byl u Štúrova významný brod přes Dunaj…
Plavba po veletoku Dunaje se uskutečňuje ve většině případů v této části…