Naučná stezka Dívčí doly

Tipy na výlet Rodina s dětmi Romantika Vycházka - půldenní Do přírody

V roce 2013 Lesní správa Choceň vybudovala v lesích západně od svého města, v lokalitě Dívčí doly, stejnojmennou naučnou stezku, která si klade za cíl seznámit návštěvníky s významem, bohatstvím a přírodními procesy lesa, rovněž i s dalšími zajímavostmi včetně místní historie. A to vše na devíti informačních panelech rozmístěných podél stezky.

Naučná stezka začíná na západním okraji Chocně v místě zvaném U Tunýlku, tj. za průchodem pod železniční tratí, přibližně 700 metrů severozápadně od místního hokejového stadionu. Přesná poloha GPS je 50°0'13.305"N, 16°11'58.301"E. Stezka je dlouhá 4,7 km. Provází ji typické zelenobílé značení, zčásti společné s červenou turistickou značkou. Převýšení je minimální.

Na úvodním panelu č. 1 se po uvítání dozvíme několik informací o naučné stezce, státním podniku Lesy České republiky a můžeme si vrýt do paměti mapku stezky. Dozvíme se také, že nás bude provázet dívka Zdislava, se kterou je svázána místní pověst.

Pověst o dívce a žebrákovi si přečteme na panelu č. 2. o kousek dál. Říká nám, že tu stával kdysi hrad chrabrého a oblíbeného rytíře. Jeho dcera Zdislava však byla pyšná a marnivá, její jedinou zálibou byl lov. Při jedné vyjížďce se svou družinou potkala u hradní brány žebráka. Ten ji požádal o almužnu a kousek chleba. Zdislava se na něj obořila a poštvala psi. Žebrák vyslovil osudnou kletbu, podle které dívku ztrestá ruka Páně, pokud se znovu pokusí vstoupit na padací most. Zdislava se žebrákovi vysmála a na důkaz, že mu nevěří, se na most vrátila. Most se pod ní propadl a ona se zřítila do údolí, kde ji našli mrtvou. Žebrák zmizel neznámo kam.

Třetí zastavení je u písníku Trojhránek. O jeho mocnosti těžebního řezu 6 až 9 metrů, objemu ložiska téměř 70 tisíc kubíků štěrkopísku, době těžitelnosti dalších 25 let, využití vytěženého materiálu, rovněž jako o rostlinách a živočiších v okolí a dalším píšu v samostatném článku zde.

Informační panel č. 4 na nás čeká kousek za písníkem. Je věnován dřevinám choceňských lesů. Nejčastějšími dřevinami jsou tu borovice lesní, smrk ztepilý, borovice vejmutovka, modřín opadavý, buk lesní, bříza bradavičnatá a dub zimní. Od této zastávky je potřeba pokračovat vpravo (nikoli rovně ani ostře vpravo).

Jestliže doposud byly zastávky blízko za sebou, pátá je o málo dál u Darebnického rybníku. Dojdete k ní do 15 minut od stanoviště č. 4. Vlevo po břehu rybníka vede lesní cesta, vpravo pěšina k Darebnické Studánce. Ta je vybavená hrníčky, poskytuje tak dokonalý servis. Na konci rybníka stojí dřevěný altán, u něhož nás další panel zahrne informacemi o vodě. Jak jinak, když stojíme na břehu rybníka. Dočteme se z něj o koloběhu vody, vodní bilanci v lesních ekosystémech, o zadržování srážkové vody, jejím výparu a další vědomosti.

K šesté zastávce věnované dřevu a jeho využití dojdeme malým údolím. Vpravo dole tušíme potůček vytékající z rybníka, který jsme právě opustili. Informační panel, jako všechny ostatní na této stezce, je doplněn lavičkou k posezení.

Za šestým panelem jsme přibližně v polovině naučné stezky, trasa se u osady Darebnice láme a krátce stoupá ke svému sedmému stanovišti zaměřenému na rekordy naší přírody. Ty se týkají především výšek, obvodů a stáří stromů. Dle návodu se zde také naučíme jednoduše změřit výšku vzdáleného stromu.

Cestou zpět na nás čeká ještě zastávka č. 8 s názvem Lese, prostři nám. Dočteme se, co všechno lze v lese sbírat a konzumovat. U některých pochutin jsme trochu znejistěli. Například u salátu z všemožných listů stromů, žvýkačky ze smrkové pryskyřice, mouky ze žaludů, sektu z březové mízy a dalších.

Poslední devátá zastávka seznamuje návštěvníky s osmi základními funkcemi lesa, kterými jsou produkce dřeva, ochrana půdy, lesní plody, vodohospodářství, rekreace, ochrana léčivých a minerálních vod, estetický a orientační prvek, vytváření klimatu.

Pokud budete naučnou stezku procházet s malými dětmi, mohou plnit úkoly zadané na každém informačním panelu (vyjma panelu č. 1 a 8). Budou mít tak o zábavu postaráno. Svoje znalosti si mohou ověřit i dospělí. V některých případech si zopakují i jednoduché matematické úlohy.

Celá naučná stezka vede lesem bez možnosti občerstvení. Pouze u Darebnického rybníku, zastávky č. 5, se můžete napít ze Studánky.

I v obyčejném lese se nachází spoustu zajímavých míst, která by mohla zůstat bez povšimnutí, kdyby na ně neupozornily panely s informacemi. Návštěvníci lesa se z nich dozvědí mnoho zajímavého a poučí se. Proto částka 313 tisíc Kč, kterou Lesy České republiky do naučné stezky investovaly, je přínosná.

Naučná stezka je svojí délkou necelých pěti kilometrů krátká a výkonnější turisty zřejmě neuspokojí. Přihlédneme-li však ke skutečnosti, že na začátek stezky je potřeba dojít z Chocně a procházku si lze protáhnout k Újezdu a dál, ujdeme v součtu již pěkných pár kilometrů.

Poslední aktualizace: 24.4.2015
Naučná stezka Dívčí doly na mapě
Autor: dupis

Příspěvky z okolí Naučná stezka Dívčí doly

Zaniklý hrad Zítkov
Soutěž 2 body
Na oválné vyvýšenině západně od Chocně, nad levým břehem Tiché Orlice a ž…
Zámek Choceň - Orlické muzeum
Orlické muzeum se nachází v Choceňském zámku, který nalezneme v samotném…
V lesích severovýchodně od Chocně se ukrývá písník Trojhránek. Nejsnáze se…
Turistické rozcestí Čertův dub se nachází na zelené značce mezi Chocní (5…
Název článku vyznívá, jako bych chtěl psát o choceňské restauraci. Ale bu…
Na okraji Chocně, na Orlickém nábřeží, stojí rodinná vila, které místní ř…
Město Choceň se rozkládá na obou březích řeky Tichá Orlice. Choceň leží…
Hlavní turistické rozcestí města. Prochází tudy červeně, zeleně a žlutě značená turistická cesta. Červená vede jedním směrem údolím Tiché Or…
V městě býval dříve nejspíš dřevěný kostel, později snad částečně zděný,…
Předminulou neděli jsme se vydali chytat první pořádný turistický bronz do okolí Chocně. Hlavním cílem bylo zase jednou po letech…