Nové Hrady

Tipy na výlet Rodina s dětmi Romantika Celodenní výlet Za kulturou Do přírody Na kole

Do malebného městečka Nové Hrady na hranicích s Rakouskem se dostaneme autem (nebo také na kole).

Za prohlídku stojí hrad, který se nachází nedaleko náměstí.

Příjemný půlden můžeme strávit procházkou v nedalekém Terčině údolí.

V Nových Hradech jsme si prohlédli gotický hrad ze 13. století, který založili Vítkovci, později byl po staletí v majetku Rožmberků. Dnešní podobu získal hrad, město a okolí za panování rodu Buquoyů. Karel Bohaventura Buquoy byl císařským generálem a získal Nové Hrady za vítězství na Bílé hoře, spolu se zlatým brněním, které je zde na hradě také vystaveno. Buquoyové byli majiteli panství až do roku 1945.

Hradní areál je průchozí se dvěma vstupními branami.

Na cestě z hradu jsme se zastavili v cukrárně Kousek, kde vaří vynikající zmrzlinu, např. tmavou čokoládovou, teď v sezóně borůvkovou a vanilkovou, která předčí vyhlášené zmrzliny italské.

Děti obdivovaly nedalekou kovárnu, kde si návštěvníci mohou sami vyzkoušet toto řemeslo. Hlavní atrakci jsou tady ale dvě malé kozičky, od kterých se malí návštěvníci nemůžou odtrhnout.

Ve městě je ještě zpřístupněný servitský klášter, empírový zámek a Buquoyská hrobka.

Pod městem láká turisty k procházce romantické Terčino údolí, upravené za panování Terezie Buquoyvé, podle které dostalo své jméno. Přírodní krajinářský park byl založen v roce 1756, dnes je to národní přírodní památka. Údolím vede naučná stezka dlouhá 7 km, kterou je možné kdykoliv zkrátit. Cestou mineme několik budov - bývalý hamerský mlýn, Lázničky (měly být nově rekonstruovány, bohužel jsou stále v dezolátním stavu (červenec 2010), zřícenina Modrého domu. Hlavní atrakcí je umělý vodopád, ke kterému se dá dojet pohodlně i s kočárkem.

Po procházce Terčiným údolím jsme se zastavili v restauraci Hamr, což je první stavba v údolí. V horkém letním dni nabízí terasa příjemné posezení, děti se mohou zabavit na kolotoči, houpačkách či pískovišti. Jídlo bylo vynikající - Terčin gyros i rybí filátko na másle.

Ubytovaní jsme byli v nedalekém Žumberku hned vedle opravené tvrzi v Penzionu Marie, kde také výborné vaří. Cyklisté, děti a psi jsou zde vítáni.

Líbilo se nám všechno - prohlídka hradu, příjemná cukrárna Kousek, Terčino údolí i restaurace Hamr.

Vstupné se platí na hradě, kde jsou dvě prohlídkové trasy. Na náměstí je placené parkoviště.

Procházka Terčiným údolím je zdarma, stejně jako parkování u vchodu.

www.novohradky.info

Penzion Marie Žumberk www.zumberk.com

Poslední aktualizace: 9.7.2010
Nové Hrady na mapě
Autor: planika

Příspěvky z okolí Nové Hrady

Novohradské hory
Jedeme do Novohradský hor - můžeme si vybrat, zda začneme v Nových Hradech, Horní Stropnici, Dobré Vodě nebo v Hojné Vodě. Ze všech…
Terčino nebo také Tereziino údolí se rozkládá v Novohradský horách v údolí…
Pokud chceten navštívit romantický lesopark Tereziino údolí u Nových Hradů a přijedete autem, určitě zaparkujete na sběrném…
Nové Hrady. Tak sem jsem se skutečně těšila. Město se nachází na …
Vyjíždíme z Lipnice (která leží 9 km jižně od Třeboně ,kde jsme byli u…
Pokud ještě plánujete letní dovolenou, přijměte pozvání do region…
Jedná se o 54 km dlouhý cyklistický okruh, který začíná (u základní školy)…
Starý hrad v Nových Hradech
Soutěž 2 body
První písemná zmínka o hradu pochází z roku 1279, kdy byl…
Tato naučná stezka je v Novohradských horách, převážně v okolí Nových Hradů. Na trase se setkává i s jinými NS, např. NS Terčino ú…
Budova druhého stupně základní školy v Nových Hradech je…
Barokní kaplička sv. Jana Nepomuckého stojí na zahradě domu čp. 109. Zadní stěnou je přisazena k domu čp. 109, který postavil Andreas Jakoubek v roce…
Novohradskou kovárnu postavil v roce 1719 kovář Ferdinand…
ZA PŘÍRODOU A PAMÁTKAMI NOVOHRADSKA Nové Hrady – Tereziino údolí 2…
V západní části náměstí Republiky v Nových Hradech stojí v jádře renesanč…
Krásnou a turisticky zajímavou oblast představuje Tereziino údolí v Novohradských horách. Nachází se v Nových Hradech, po šipkách ho…
Nové Hrady je největší město Novohradských hor jen pár kilometrů od státní hranice s Rakouskem. Proto již ve středověku bylo…
Barokní apatyka byla do domu čp. 14 umístěna až v roce 1998, a sice poté, co byla objevena při rekonstrukci hradu. Ani na hra…
Město Nové Hrady v jižních Čechách, na severním okraji Novohradských hor p…
V budově bývaly dlouhá léta kanceláře Státního statku, proto je známa jako Statek. Dům postavil v…
Budova školy čp.169 byla slavnostně otevřena 15. září 1879. V té…