Otevřené chrámy v Moravskoslezském kraji

Tipy na výlet Rodina s dětmi Romantika Putování (více dnů) Za kulturou

Léto je ideální dobou na prozkoumání chrámů a kostelů v Moravskoslezském kraji. V rámci akce Otevřené chrámy bude možná prohlídka jinak zavřených kostelů prakticky po celé léto a část podzimu tohoto roku. Prohlídka by určitě měla začít v katedrále Božského Spasitele, která prošla v roce 2015 generální rekonstrukcí, poté doporučuji prozkoumat krásné chrámy a malebné dřevěné kostelíky v okrese Frýdek-Místek a Karviná (bohužel již bez kostela v Gutech...). Určitě je dobré nezapomenout a navštívit před rekonstrukcí chrám Nejsvětější Trojice ve Fulneku. Na Krnovsku je možné prozkoumat i středověké malované kostely v Krnově- Kostelci a v Hrozové-Rusíně na Osoblažsku, chrám sv. Václava v Moravské Ostravě. Celkem je otevřeno asi 33 kostelů v rámci kraje, otvírací doby je možné zjistit na www: www.doo.cz/otverenechramy. V letošním roce se do akce zapojily i kostely jiné konfese, např. evangelický Kristův kostel v Ostravě (tzv. Ćervený kostel na Českobratrské ulici) a evanglický klasicistní kostel v Orlové.

Moravskoslezské kostely a chrámy a jsou stejně tak barvité a rozmanité jako je rozmanitý kraj rozkročený mezi Moravou a Slezskem. Ze všech 33 kostelů, které jsou zpřístupněny veřejnosti, mohu doporučit k návštěvě tyto: Zajímavá je katedrála Božského Spasitele v Ostravě s monumentální výzdobou na průčelí od vídeňského sochaře Richarda Kauffungena, překrásný gotická cihlová konkatedrála v Opavě, cenné a intaktně dochované dřevěné kostely v Sedlišti a v Petrovicích u Karviné, monumentální bazilika sv. Jana Křtitele v Sudicích na "Prajzské" (na Hlučínsku), která je replikou dómu v Kolíně nad Rýnem. Milovníky středověku uchvátí kostely se středověkými figurálními malbami v Karviné-Fryštátě, Krnově-Kostelci a v Hrozové-Rusíně, kostel sv. Václava v Moravské Ostravě. V kostele sv Martina v Krnově je zpřístupněno monumentální dvojvěží a za pozornost stojí sice málo čitelná, přesto fascinující obrovská postava sv. Kryštofa, namalovaná na zdi jedné z věží. Po náročném výstupu na věž a přechodu po lávce mezi věžemi na nás čeká byt zvoníka a pohled na architektonický zajímavý Krnov. Překrásný středověká sakristie a sedile jsou ukryty v kostele v Opavě-Jaktaři, ten ale bohužel není v rámci této akce zpřístupněn (více na stránkách NPÚ, soutěž Patrimonium pro Futuro, nominace Opava-Jaktař). Pro milovníky moderní architektury jsou k viděné dvě stavby, kostel sv. Hedviky v Opavě od krnovské rodáka, architekta Leopolda Bauera (jedno z jeho posledních děl, poslední vřadě chrámových realizací po Bialsku-Biale a Tošovicích) a kostel sv. Josefa v Ostravě (naproti Ústřednímu autobusovému nádraží, tzv. Don Bosco) z let 1934-1937 s ocelovou nosnou konstrukcí.
Pokud směřujete na severní Moravu směrem od Brna, určitě stojí za to navštívit i chrámy otevřené ve Zlínském kraji v rámci akce Otevřené brány, ze všech staveb zcela jistě stojí za to prohlídka gotického kostela sv. Jakuba Většího v Tečovicích s gotickou figurální výmalbou a jenom o pár kilometrů severněji stojí za prohlídku také zcela nový kostel sv. Václava v Sazovicích od architekta Marka Štěpána - jeden z nejvýše hodnocených architektonických děl poslední doby na světě...

Jídlo i ubytování je dostupné v rámci celého kraje.

Akce Otevřené chrámy, Otevřené brány jsou zajímavým a vstřícným počinem, který umožnuje nejenom věřícím navštívit tyto svatostánky, které jsou zároveň také dokladem stavitelského a uměleckého umu našich předků.

Vstupné se v žádném z chrámů neplati, k dispozici bývá průvodce.

Poslední aktualizace: 21.7.2018
Otevřené chrámy v Moravskoslezském kraji na mapě
Autor: Miaucis

Příspěvky z okolí Otevřené chrámy v Moravskoslezském kraji

Oživení Svinova důlní historií.
   Po uzavření většiny dolů v OKR (Ostravsko Karvinském Revíru) se někdo…
Dalším zastavením při komentované prohlídce Ostravy-Mar.Hor, bylo zastavení u dominanty této části Ostravy, u kostela Panny…
Informační centrum Vám poskytne informace o společenských, kultur…
Historická výpravní budova je kulturní památkou, její nejstarší část je ze…
Svinov, dnešná mestská časť Ostravy, je bývalé mesto. Po prvykrát sa…
Dlouhou dobu jsem chodil či jezdil na kole kolem tohoto nevýrazného vršku,…
      Kolikrát jsem kolem tohoto kopce jezdíval na kole a vůbec netušil,…
Od budovy Radnice v Mariánských Horách pokračujeme v prohlídce památek. Jed…
Turkov, to je zajímavý mokřad na místě bývalých rybníků. Nová Naučná…
U soutoku řek Odry a Opavy je rozcestí a orientační místo na červené…