Po stopách 1. světové války – Trentino, Itálie

Tipy na výlet Pro zdatnější Do přírody Na hory

Do Trentina se dostaneme buď autem - cca 750 km, nebo letecky přes letiště Bergamo. Let trvá zhruba hodinu a do Bergama létají i nízkonákladové aerolinky.

Trentino – při vyslovení jména této severoitalské provincie si asi většina z nás představí zasněžené svahy vyhlášené zimní oblasti Madonna di Campiglio, nebo vodní hladinu jezera Lago di Garda. Většinou v nás Trentino tedy vyvolává pozitivní pocity, spojené s klidem a odpočinkem.

Foto: Bekmen

Bohužel v časech 1. světové války se Trentino stalo bojištěm. V letech 1915 – 1918 tu probíhala řada bitev a linie fronty se táhla z velké části v náročném horském terénu. Útrapy vojáků na obou stranách tím byly ještě umocněny a z již tak krvavého konfliktu udělaly opravdové peklo. V průběhu válečných let byla (v do té doby nedotčených oblastech) vybudována infrastruktura potřebná pro zásobování válčících vojsk. Její značná část sice vzala v průběhu války za své a najdeme po ní jen Trosky, ale některé části se dochovaly a jsou nadále využívány např. jako turistické cesty.

STRADA DELLE 52 GALLERIE

Cesta 52 tunelů – tak by se dal zcela výstižně přeložit název této stezky. Protože se italská armáda nemohla dostat přes opevněné rakouské pozice kolem masivu Monte Pasubio, zvolila jedinou možnou cestu – skrz horu. Odstřely tak vytvořila cca 7 km dlouhou stezku, z nichž 2,3 km tvoří tunely. Stezka začíná v nadmořské výšce 1.160 m.n.m. a postupně vystoupá až do 2.000 m.n.m.. Je tedy patrné, že cesta vede téměř pořád do kopce. Nejde ale o nijak zásadně náročný výstup. I tak je ale třeba mít kvalitní pohorky a baterku (ideálně čelovku) pro bezpečný pohyb v tunelech. Po deštích je navíc nutné počítat s faktem, že to i v tunelech může klouzat! Každý tunel má nad svým vchodem označení s pořadovým číslem a délkou tunelu. V případě dobrého počasí budete během cca 3 hodinové cesty skrz horu průběžně odměňováni za svoji námahu výhledy do údolí a na okolní hory. Za posledním tunelem č. 52 vás uvítá pohled na horskou turistickou chatu Rifugio Achille Papa. Tu můžete využít pro občerstvení, nebo jednoduchý nocleh.

Pokud se vydáte od Rifugio Achille Papa k další horské chatě Rifugio Vincezo Lancia (cca 9km ujdete asi za 4 hodiny) – čeká vás ještě asi 300 výškových metrů do kopce. Na vrcholu pak najdete pozůstatky jak italských, tak rakouských zákopů. Tady si 100% uvědomíte, jak je dobře, že jste sem zavítali v současnosti a ne před 100 lety. Z vrcholu je výhled na louku o velikosti několika fotbalových hřišť. Protože se jednalo o jedno z mála rovnějších míst mezi skalisky v okolí, byl právě tento prostor dějištěm mnoha bitev. Během 3 válečných let jen na této louce padlo kolem 10.000 vojáků. Tyto tragické historické události ostře kontrastují s krásou hor a dnešního turistického pohledu na ně. Od zákopů pak už cesta vede po rovině, nebo z kopce a tím přibývá i vegetace.

Foto: Bekmen

Od Rifugio Vincezo Lancia bych ještě doporučil vyrazit na vrchol Monte Testo. Tato vycházka vám zabere necelé 2 hodiny a nabídne vám široký výhled na všechny strany, vč. letos v červenci zcela zasněžených vrcholků Alp – viz fotogalerie.

Pokud vás vojenská historie opravdu zajímá, navštivte ve městě Rovereto vojenské muzeum (MUSEO STORICO ITALIANO DELLA GUERRA). Muzeum najdete snadno – je umístěno v hradních prostorách, odkud je také nádherný výhled na celé město. Muzeum ukazuje vojenské exponáty z různých časových období – od pazourkových špiček šípů, po výzbroj a výstroj armád z období 2. světové války. Pro milovníky letectví je zde vystaven i legendární letoun z 1. světové války Nieuport.

Foto: Bekmen

Pokud jde o ubytování přímo v Roveretu, pak bych doporučil hotel Casa del Pittore . Jde o menší, po rekonstrukci nově otevřený hotel, v klidné části města – přitom kousek od centra (do 10 minut pěšky). WiFi zdarma – co si víc přát wink.

Italská gastronomie to je pohádka – pizza, těstoviny na všechny způsoby, mořské plody, vyhlášená zmrzlina… - škoda, že člověk nestihne ochutnat vše, co by chtěl. Alespoň máme další důvod se do Itálie vracet.

Výhledy na hory se neomrzí, stejně tak jako výborné jídlo - a obojího si v Trentinu rozhodně užijete mírou vrchovatou.

Stránky vojenského muzea: www.museodellaguerra.it

Další info o 1. světové válce v Trentinu: www.trentinograndeguerra.it

Poslední aktualizace: 10.7.2014
Po stopách 1. světové války – Trentino, Itálie na mapě
Autor: Bekmen

Příspěvky z okolí Po stopách 1. světové války – Trentino, Itálie

Zvon Padlých v Roveretu.
Odpočinkový den jsme věnovali výletu do Rovereta. Tady…
Dalším místem, který jsme navštívili, byl monumentální…
Garda Trentino není jen o koupání …
 Návštěva jedné ze 146 “alpských chat” v Trentinu je jedinečným a…
Pro letošní lyžování jsme si vybrali menší areál vysoko…
Jeden den z našeho pobytu na Monte Bondone jsme…
Chcete-li poznat krásnou oblast jezera Garda v Trentinu, rozhodn…
Poznejte ambiciózní projekt na úchvatných panoramatických tratí. …
Dovolenou u jezera Garda v Trentinu si užijete i se svými dětmi. …
Drena je vesnice nacházející se mezi jezerem Garda a horami. D…
Zkušení turisté se mohou vydat na výlet po hřebenech Colodri a…
Sedmnáctitisícové malebné město Arco či Arco di Trento neboli Arch najdeme…
Malebné městečko poblíž jezera Lago di Garda. Dominantou městečka je…
Nejvýznamnější i nejvýraznější sakrální stavbou krásného italského města…
Velice zajímavou přírodní hříčkou je biotop ve vyprahlém údolí řeky Sarca, nacházející se v průměrné nadmořské výšce 250 metrů a…
23.7.2015 Víceméně jsme včera ukončili nabídku horských tras, na zbývající dny máme v nabídce dva víceméně rovinaté výlety. To ovšem neznamená, že ho…
V zátoce na severozápadním okraji jezera Lago di Garda leží jedno z…
Slunce se svými blahodárnými paprsky hřeje na kůži a nechává nás …
Chodíme, abychom objevili neznámá místa a poznali různé ukryté a…
Předposlední den našeho pobytu má být zasvěcen jezerům, přírodním…