Po stopách bitvy tří císařů

Tipy na výlet Rodina s dětmi Romantika Celodenní výlet Za kulturou Do přírody

Jako každoročně jsme v listopadu vyrazili na slavnostní zakončení turistické sezóny na pochod Za posledním puchýřem.
V roce 2017 tento tradiční pochod hostilo jihomoravské město Bučovice.
Do Bučovic jsme se dopravili autem, prošli jsme si vybranou trasu pochodu v okolí města, prohlédli si místní renesanční zámek a pak jsme vyrazili do míst, která jsou úzce spjata s datem 2. prosince 1805. Právě v tento den se v okolí Slavkova u Brna odehrála asi nejznámější bitva na našem území. V bitvě u Slavkova zvané též bitva tří císařů se střetla vojska francouzská, vedená císařem Napoleonem a proti nim stále vojska rakouská a ruská, vedená císařem Františkem I. a carem Alexandrem I.
O výsledku bitvy rozhodla mistrná taktika Napoleona a jeho generálů, spojenecká vojska utrpěla u Slavkova drtivou porážku.

Zastavení první
Zámek Slavkov u Brna

Jeden z největších barokních zámků na Moravě, sídlo šlechtického rodu Kouniců. K zámku patří i více jak 15-ti hektarový zámecký barokní park.
Do historie bitvy tří císařů je zapsán jako místo, kde před bitvou nocovali císař František a car Alexandr, po vítězné bitvě se zde ubytoval Napoleon a v jeho prostorech byla sepsána smlouva o příměří mezi Francií a Rakouskem.

Zastavení druhé
Mohyla míru na Prackém kopci
Na úbočí vrchu Prace se odehrálo jedno z nejdůležitějších střetnutí bitvy. Ačkoli byl vrchol původně obsazen spojeneckými armádami, Napoleonova vojska jej mistrně zvládnutou taktikou dobila a získala tak velice dobrý přehled o celém bojišti.
V letech 1910 až 1912 byla na vrcholu Prace vystavěna podle architektonického návrhu Josefa Fanty Mohyla míru. Stala se tak prvním mírovým památníkem vystavěným v Evropě.
Uvnitř památníku se nachází velká kaple, pod její podlahou je kostnice, kam jsou umisťovány kosterní ostatky vojáků, které se i v dnešní době více jak 200 let po bitvě nacházejí v půdě na bývalém bojišti.
Součástí areálu Mohyly míru je i Muzeum s expozicí Bitvy tří císařů.

Zastavení třetí
Telnice
U obce Telnice padly první výstřely bitvy tří císařů a to už v předvečer jejího konání 1. prosince. V Telnici mělo zázemí francouzské vojsko, na zdejší faře přespal i Napoleon před bitvou. Rakušané se snažili z obce Francouze vystrnadit, ale to se jim nepovedlo.
Telnická Boží Muka Na Lopatě stojí na místě, kde bitva tří císařů začala. V blízkosti Božích Muk se nacházejí i hromadné hroby vojáků padlých v bitvě.

O místa, kde by se dalo občerstvit není po cestě nouze. My jsme si vystačili převážně z vlastními zásobami, lehké občerstvení jsme si dali v zámecké kavárně ve Slavkově.

Slavkovský zámek a park okolo něho jsou krásné, ale nejvíc na nás zapůsobila Mohyla míru na Prackém kopci.

Zámek Slavkov u Brna je otevřen od konce března do poloviny prosince, v červnu, červenci a srpnu každodenně, ostatní měsíce je v pondělí zavřeno od 9-17 hodin, základní vstupné 120,- Kč.

Mohyla míru je otvřena celoročně od 9-17 hodin. Od října do dubna je v pondělí zavřeno. Základní vstupné: Muzeum Bitvy tří císařů 75,- Kč, kaple 25,- Kč.

Boží Muka a bojiště Na Lopatě v Telnici je místem volně přístupným.

Zámek Bučovice otevřen v dubnu a říjnu o víkendech 10-16 hod, květen, červen a září ÚT-NE 10-16 hod, červenec a srpen ÚT-NE 10-16,30 hod. Základní vstupné 100,- Kč.

Poslední aktualizace: 28.1.2018
Po stopách bitvy tří císařů na mapě
Autor: neratovak

Příspěvky z okolí Po stopách bitvy tří císařů

Prace
Prace je poměrně velkou obcí s 870 obyvateli a najdeme ji na historickém …
U polní cesty nedaleko křižovatky Prace-Křenovice a Blažovice-Zbýšov se…
Nejsou-li Grunty nejlépe, tak určitě jednou z nejlépe zarybněných nádrží …
Turistické rozcestí se nachází na křižovatce polních cest ve strá…
Mohyla Míru je památník padlým v památné bitvě tří císařů.…
 MOHYLA MÍRU a  Jalový dvůr Ze  slavkovského zámeckého parku…
Mohyla Míru byla postavena na Prackém kopci ( 324 m.n.m.), který se zvedá…
Na mírně svažité návsi ve Zbýšově stojí zvonice čtvercového půdorysu. …
Teprve v nedávno byla vyznačena nová turistická trasa z Hostěrádek na…
Smírčí kříž na Zlaté hoře u Křenovic Tento kříž se také nazývá …
Na návrší Zlatá hora nad obcí Křenovice u Slavkova na Brněnsku, při staré…
Jedná se počtem obyvatel o středně velkou zemědělskou obec s 845 …
Približne 8 kilometrov juhozápadne od Slávkova u Brna sa nachádza obec Šaratice ležiaca na ľavom brehu riečky Litavy. Prvé zmienky o…
Téměř v geografickém centru obce Ponětovice byla v roce 2000 postavena…
Nejvýznamnější církevní stavbou obce Kobylnice na Brněnsku je kaple-zvonice Panny Marie Sněžné uprostřed návsi. Vystavěna byla v…
Nachází se na rozcestí ulic Nádražní a Na Liškově asi 200 m od…
Křenovice se nesmazateleně zapsaly do historie bitvy Tří císařů. Byly před vlastní bitvou středem pozornosti všech armád. Obcí postupně proš…
Trasa zdejší naučné stezky představuje nenáročnou vycházku, která…
Křenovice jsou velkou zemědělskou obcí s 1740 obyvateli a najdeme ji…
Nachází se uprostřed malého parčíku u křižovatky ulic Brněnské a …