Podél (i po) zrušené železniční trati z Holzhau do Moldavy.
Tipy na výlet • Rodina s dětmi
Kam a jak jedeme?
Jedeme za asi 10 km dlouhým zrušeným železničním úsekem železniční tratě Most- Moldava- Holzhau-Freiberg. Nejlepší je vyrazit od železniční stanice Holzhau směrem na Moldavu po místní silničce, u které asi po sto metrech narazíte na rozcestí. Výlet začneme na cestě, u které je značka ze sovou na žlutém podkladu informující o přírodní památce. Tato cesta je právě tělesem zrušeného železničního úseku z Holzhau na Moldavu. Nejlepší je tento výlet začít na jaře, kdy není ještě narostlá tráva. I tak je vidět, že po tomto tělese si procházku semtam někdo udělá ( Soudím dle vyšlapané cestičky v trávě i v letním období). Asi po čtyřech kilometrech cesty po tělese dorazíte k začátku cyklostezky, která vede po tělese zrušené trati, či podél.
Za čím jedeme?
Jedná se o zrušený úsek bývalé železniční tratě Most - Moldava- Holzhau- Freiberg- dnes dvou samostatných železničních tratí Freiberg- Holzhau, Moldava- Most. Tyto dvě železniční tratě dříve spojené v jednu byly násilně rozděleny po druhé světové válce. Koleje byly vytrhány a z tohoto úseku dodnes zbylo hlavně velmi kvalitně postavené těleso ( dodnes je hlavně pro železničního fanouška zřetelné štěrkové lože). Sám jsem byl touto kvalitou práce našich předků překvapen ( a nejen tím). Dále se na tomto úseku náchází mostní stěny po bývalém mostě, pod kterým dále na Moldavu vede cyklostezka svedená z tělesa tratě směrem od Holzhau. Při cestě po této cyklostezce, která vede stále souběžně s tělesem, jsi mužete povšimnout několika druhů propůstků pod tratí. Narazíte i na malý, dobře zachovalý obloukový mostek. Jako pomyslnou třešničkou na dortu je ovšem bývalá železniční stanice Hermsdorf- Rehefeld. Budova této stanice byla opravena, v areálu u budovy najdete různé železniční exponáty, jako jsou třeba dva vodní jeřáby ( pro neznalé železniční terminologie vodní pumpy, které sloužily na doplňování vody do parních lokomotiv) dvoukolou nápravu, rameno z mechanického návěstidla (semaforu) i samotné celé mechanické návěstidlo, které je ovšem položené na zemi. Tato železniční stanice funguje dalo by se říct jako volně přístupné malé železniční muzeum.
Na závěr se chci zmínit, že existuje naděje na znovupropojení této dříve jednotné železniční traťě z Mostu do Freibergu, byla vyslovena i přání obou obcí -Moldavy v Krušných horách a Holzhau znovu propojit tyto dvě místa železnicí. Chybí jen jedna podstatná věc a to jsou opět a zase peníze ( nic zvláštního). Nezbývá než věřit, že se toto přání obcí ( a doufám, že i železničních fanoušků) podaří splnit a opět začnou na tomto zrušeném úseku co nejdřív jezdit vlaky.
Jak a kde jsme se najedli a ubytovali?
Na tomto výletě jsem měl vlastní lehčí zásoby, ale možnost se najíst máte přímo v areálu bývalé železniční stanice Hermsdorf- Rehefeld. Nachází se tu restaurace i hotel, takže se můžete i ubytovat. Můžete se ovšem také najíst v restauraci na nádraží v Moldavě. Na to, že je to nádražní restaurace, je to docela slušné místo, žádná hospoda ,,páté třídy".
Co se nám nejvíce líbilo a co naopak ne?
Určitě si mi líbí kvalita, v jakém těleso tratě je po takové dlouhé době a i ta příroda kolem je krásná.
Ostatní informace
Při tomto výletě zaplatíte tak maximálně za jídlo a ubytování. Odkazy na Moldavu v Krušných horách a Holzhau jsou zde: www.moldava.cz, www.holzhau.de. Další informace je, že celý úsek zrušené železniční tratě z Holzhau do Moldavy se dá v zimě projet na lýžích.