Podpálavím z Drnholce do Ivaně

Tipy na výlet Romantika Celodenní výlet Do přírody

Jednoho pěkného slunného dne v první polovině června jsem se rozhodl vyrazit opět na jih Podbrněnska (region Židlochovicko-Pohořelický) a než nastanou zdejší letní vedra projít si svoji oblíbenou trasu podél pětsettřicítky (spoj IDS JMK 530 Vranovice-Ivaň-Aquapark-Pasohlávky-Brod nad Dyjí-Drnholec). Zdá se mi nejvhodnější začínat odzadu a podle toho jak jsem momentálně v kondici, ukončit putování pak někde po trase na příslušné zastávce autobusu. Pro současný příspěvek jsem zvolil trasu z Drnholce až do Ivaně.

Drnholecký autobusák se nachází při okraji rozlehlé zdejší návsi, kde jsou soustředěny všechny nejzajímavější objekty městyse. Je to jednak dominantní, ale nepřístupný zámek (s volně přístupným předzámčim), kostel Nejsvětější Trojice se svým mohutným dvojvěžím, při něm stojící starobylá fara a vedle pak rozlehlá Stará radnice (v níž se nachází místní infocentrum), dále trochu omšelá sýpka a pochopitelně krásný mariánský sloup a vedle něj bývalá obecní studna.
Odtud se vydáme dolů k řece Dyji a před mostem odbočíme na levobřežní hráz. Cestou se nám bude řeka Dyje stále rozširovat, neboť se postupně vlévá do nejvýše položené novomlýnské nádrže zvané Mušovská. Z nánosů řeky zde vznikají postupně říční ostrovy které se stávají útočištěm zdejšího vodního ptactva. Po hrázi dojdeme až k silnici z Brodu do Pasohlávek, tu přejdeme a po pokračující hrázi (po níž už vede většina zdejších cyklotras) pokračujeme dále k Pasohlávkám. Vlevo za hrází leží podmáčené louky a drobné lužní lesíky s vodními tůněmi. Za dřevěným mostkem před prvnímo domy obce odbočíme v pravo na zdejší promenádní chodník s lavičkami, který kopíruje břeh nádrže. Po něm projdeme celým okrajem obce až k místnímu Yacht clubu. Zde si můžeme udělat krátkou zacházku do středu obce, kde je nákupní středisko, infocentrum, cukrárna a několik restaurací.
Vrátíme se zpět a promenádní chodník nás provází dál podél břehu nádrže až k zarostlému poloostrovu, kde odbočíme vlevo na místní asfaltovou cestu, po které přijdeme na silnici spojující Pasohlávky se zdejším rozlehlým aquaparkem zvaným Aqualand Moravia. Podél komunikace vede též cyklostezka a pěší chodník a po něm pokračujeme k aquaparku. Ten mineme a za ním u rozlehlého parkoviště projdeme kolem autobusového stanoviště a ohrazeného vrtu s termální vodou.
Za ním už je kousek k hlavní komunikaci I/52 Brno-Mikulov. Tu přejdeme na chráněném přechodu, klesneme do luhu a po původní staré silnici dojdeme na hráz další nádrže a to Věstonické. Ta je dnes celá vyhlášena za přírodní rezervaci k ochraně zdejšího vodního ptactva. Opět po vyvýšené obvodové hrázi nádrže pokračujeme až do oblasti soutoku dvou významných jihomoravský řek a to Svratky a Jihlavy, které zde postupně vytvářejí rozlehlou zarůstající říční deltu s bezpočtem tůní a ostrůvků. Zde se stále držíme asfaltové komunikace, která se stáčí vlevo a pokračujeme po hrázi proti toku řeky Jihlavy. Po ní dojdeme až k Ivaňskému mostu, přejdeme řeku a před námi se již objeví první domy Ivaně, která je nejenom vinařskou obcí, ale je též navštěvována rybáři z blízkého i vzdálenějšího okolí, kteří tu velice často obsazují zdejší přírodní břehy řeky Jihlavy. Pak už pouze kolem kostela sv. Baroloměje projdeme k místnímu pensionu Zdenka s restaurací a zde je i autobusová zastávka pětsettřicítky.
Další pak napoví obrazový doprovod se svými popisky.

Po trase výletu se dá ubytovat i najíst v Drnholci a Ivani, ale hlavně pak v Pasohlávkách, které jsou hlavním centrem letní rekreace v Podpálaví. U aquaparku se nachází i největší jihomoravský autokemp Merkur. V každé obci je pak i několik rodinných vinařství, která produkují opravdu kvalitní vína.

Jelikož mám k tomuto kraji blízký vztah, tak se mi tu líbí všude. Asi nejvíc budou nadšeni milovníci lužní krajiny s vodními plochami a na nich se vyskytujícím všemožným ptactvem. Doporučená trasa z Drnholce do Ivaně je dlouhá necelých 17 km, ale vede po absolutní rovině bez jakéhokoliv převýšení, takže pohodová. Celou trasu zvládnou i malí cyklisté, pouze bych doporučil úsek mezi Drnholeckým a Brodským mostem absolvovat po pravobřežní hrázi, kde je položen nový asfaltový koberec (pohledy z levobřeřní hráze jsou sice romantičtější, ale cesta je o dost horší).

Motorizovaným bych doporučil nechat vozidlo ve Vranovicích u nádraží, kde je rozlehlý terminál s řadou parkovacích míst, nebo opačně v Drnholci na návsi, kde je opět dostatek míst pro zaparkování. Z Vranovic do Drnholce jsou to s IDS JMK tři zóny, z Drnholce do Ivaně pak dvě.
Obrazový doprovod pochází z let 2015 až 2019 a snímky jsou vybrány z období pozdního jara až začátku léta.

Poslední aktualizace: 10.6.2020
Podpálavím z Drnholce do Ivaně na mapě
Autor: pasatur

Příspěvky z okolí Podpálavím z Drnholce do Ivaně

Drnholec - putování po zajímavostech městyse a jeho okolí
Drnholec je městečko s 1670 obyvateli a nachází se na levém břehu…
Minulýtýden jsem se rozhodl pro výjezd na Vinobraní do Drnholce. K tomuto…
Rozsáhlý zámek se nachází v městečku Drnholec na Břeclavsku v…
Tohle město jsme si vybrali jako ideální místo pro naše výlety do okolí –…
Nachází se v přízemí nově opravené staré radnice na náměstí Svobo…
Drnholec - zámek
Rozlehlý zámek, který tvoří jednu z dominant městyse, se nachází …
V letech 1714 – 1715 zasáhla Drnholec jen okrajově epidemie moru. Z vděčnosti bylo zahájeno budování morového barokního mariánského…
Budova bývalé radnice je památkově chráněným renesančním objektem…
Památkově chráněný objekt byl na faru přestavěn z někdejšího raně…
Památkově chráněný kostel byl vybudován v letech 1750 – 1757 podle návrhu Františka Antonína Grimma (1710-1784). Základní kámen ke stavbě kost…
Drnholec byl centrem rozlehlého panství až do roku 1762, kdy celý …
Někdy na jaře r. 2015 jsem našla na Slevomatu ubytování se snídaní v hotelu Drnholec za hodně zajímavou cenu. Už delší dobu mne lákalo zajet se podívat na…
Necelých 60 km dlouhá okružní trasa okolo Novomlýnských nádrží s celkovým…
Zhruba 40 km dlouhá okružní trasa přes vinařské obce Mikulovské vinařské…
První písemná zpráva pochází z roku 1249. Počátky tohoto významn…
Hřbitov se nachází ve východní části městyse. Na dnešním místě by…
Nachází se na řece Dyji v horní části Mušovské nádrže poblíž Drnh…
Obecně se uvádí, že akvadukt je umělý vodní most, který překonává…
"Mezi vinicí a hvězdami" se nachází Nové vinařství, kde kromě…
Nachází se na ploché vyvýšenině mezi vinohrady v nadmořské výšce …