Podzimní Kypr – prodlužte si léto

Letíme na Kypr – ostrov lásky a rodiště bohyně Afrodity. Stále platí zrušení přímých letů ze strany ČSA – letěli jsme tedy s řeckou společností AEGEAN AIRLINES s přestupem v Athénách. Čas strávený na cestě se tak sice o něco prodlouží, ale zase si při přestupu trochu protáhnete tělo.

Foto: Bekmen

Kypr jsem již dříve navštívil – viz: https://www.turistika.cz/vylety/jarni-kypr-2, ale stále ještě mám místa, která jsem nestačil poznat. Jarní cesta na Kypr vám doslova „dobije baterky“ a zaplní tak deficit tepla a slunečního záření po naší dlouhé zimě. Jen to moře ještě v jarních měsících není úplně prohřáté!

Pokud tedy chcete využít svou dovolenou nejen k cestování, ale i ke koupání – pak bych doporučil na Kypr vyrazit začátkem října. Teploty kolem 25 °C stačí pro lenošení u vody, ale zároveň jsou vhodné i pro výlety. Teplota vody je na koupání stále příjemná. Zároveň už končí ta TOP turistická sezóna, čili je na ostrově trochu volněji. Příjemné klima z našeho pohledu na Kypru ostatně panuje i v zimních měsících. Když je „jó zima“ tak rtuť teploměru klesne k 10°C, ale běžně šplhá i ke 20°C – takovou „zimu“ bych si nechal líbit.

Většina nabídek cestovních kanceláří směřuje na východ ostrova do letovisek Ayia Napa a Protaras. Jsou to klasická, rušná centra pro „válecí“ dovolenou. Pěkné hotely, spousta obchůdků, taveren a restaurací a pochopitelně krásné písečné pláže – ale na můj vkus je tam až moc rušno.

Cyherbia
Cyherbia  •  Foto: Bekmen

Pokud si chcete udělat výlet z těchto letovisek a máte rádi bylinky, můžete navštívit „Bylinkovou zahradu Cyherbia“ u obce Achna. Najdete v ní snad všechny druhy bylinek – od Levandule, přes Oregáno, Tymián, Šalvěj, Rozmarýn až po krásně po citrónu vonící bylinky . V areálu „farmy“ je i krámek, kde si bylinky můžete rovnou koupit. Další atrakcí je pak labyrint z jehličnanů – my jsme měli naštěstí průvodce, tak jsme se neztratili wink!

Jako zjevení na mne zapůsobila cesta na severozápadní cíp Kypru na poloostrov Akamas u zálivu Chrysochou Bay (cca 50 km od Pafosu). Nedaleko od pobřeží tu najdeme „Afroditiny lázně“. Jde o malé jezírko pod skalním převisem, kde se tato bohyně údajně koupala. Pro turisty je zde koupel sice zakázána, ale v okolí jsou značené stezky pro pěší turistiku. Protože jste na kopci, naskytnou se vám výhledy na moře a na celý záliv. Ten není tolik turisticky „okupovaný“ a má tak daleko přírodnější ráz než letoviska na východě ostrova. Roste tady spousta Eukalyptů, chvilkami si tu tak můžete připadat, jako v jejich domovině – v Austrálii. Hledáte-li pro svoji dovolenou klidný kout s možností vycházek do přírody, pak je tento záliv určitě tipem pro vás.

Tochni
Tochni  •  Foto: Bekmen

Milovníci historie si nenechají jistě ujít návštěvu Archeologického muzea v Lefkosii. Expozice mapuje celou historii Kypru a uvidíte například velkou sbírku keramiky, sochu Afrodity, nebo součásti vojenské výzbroje.

Na Kypru se pohodlně domluvíte anglicky, ale ani s češtinou se tu neztratíte. Vzhledem k velikosti ostrova a počtu obyvatel (cca 800.000) nejsou na Kypru veškeré potřebné vysoké školy. Hlavně v 80. letech 20. století v tehdejším Československu studovalo hodně kyperských studentů. Pokud tedy budete muset při své dovolené vyhledat např. lékaře, je dost pravděpodobné že se s ním domluvíte česky Smile! Z pochopitelných důvodů (holky máme nejkrásnější na světě a opálení „klucí od moře“ pro ně byli v té době určitě hodně atraktivní) na svá studia u nás tito studenti rádi vzpomínají – a proto zaslechnou-li na ulici češtinu, rádi se s vámi dají do řeči. A ne jen to – nás potkal Kyriakos Tsangarides – v Československu vystudoval sociologii a v současnosti je ředitelem developerské společnosti. Pěkně jsme si popovídali, kde jsme byli a co máme ještě v plánu, vyměnili si vizitky a rozešli se. Za pár hodin zazvoní telefon – volá Kyriakos, že má kamaráda, který má v Pafosu v přístavu jachtu a jestli s ním zítra nechceme vyrazit na moře!!! Parádní nabídka od člověka, kterého jsme viděli prvně v životě. Druhý den na nás už v přístavu v Pafosu čekal a představil nám svého kamaráda. Ten nás provedl po svých 2 jachtách a 2 výletních lodích (překřtil jsem si ho na kyperského Onasise) a s jednou nás vyvezl moře. Pro nás suchozemce nádherný zážitek a zároveň možnost spatřit přístavní pevnost ze strany od moře. Chcete-li také na moře vyrazit – tady je link: http://www.cyprusyachtcharters.com/ - rád jim udělám reklamu. Na této historce jsem chtěl jen dokladovat, jak příjemné lidi na Kypru potkáte! Usměvavé a i přes aktuální obtížnější ekonomickou situaci, stále příjemné.

S češtinou jsme vystačili i ve vinařství www.ktimagerolemo.com – majitel také studoval v Československu. V jeho vinařství můžete ochutnat, nebo si případně koupit nejen vína, ale i med a produkty z oliv. Kyperská vína jsou vzhledem ke slunečnému klimatu kvalitní, přitom cenově výhodná (běžně 4 Eura/lahev).

Příjemní lidé, výborná středomořská kuchyně, více než 300 slunečných dnů v roce, teplé a čisté moře – co víc si může turista přát? Tak pokud si budete chtít prodloužit léto – vyražte na Kypr…

Pokud máte zájem o klidné bydlení ve "vnitrozemí" = cca 10 km od pobřeží asi na půlce cesty Larnaka - Limassol je vesnička Tochni. Tam je možnost ubytování s bazénem, tavernou - ve stylu agroturistiky.

V oblasti Pafosu lze doporučit hotel Coral Beach: www.coral.com.cy

Vyhrává jednoznačně příjemné podnebí - proto se vyplatí na Kypr vyrazit. Když je u nás už/ještě zima, na Kypru je už/ještě krásně teplo a slunečno! A pak pochopitelně nemohu zapomenout na výbornou gastronomii!

Pár tipů na dárky: víno, Comandaria (obdoba Portského vína), Zivania (pálenka z vína), sýr Haloumi

Poslední aktualizace: 26.10.2013
Podzimní Kypr – prodlužte si léto na mapě
Autor: Bekmen

Příspěvky z okolí Podzimní Kypr – prodlužte si léto

Kypr - jarní toulky po slunečném ostrově.
V době kdy u nás platí "Březen za kamna vlezem" jsme se rozhodli …
Archeological Park v Pafos zapsaný v seznamu Unesco se nachází v bezprostřední blízkosti autobusové stanice Harbour.  V rozsáhlém ar…
Paphos je město, které je položeno na západní části Kypru ve Středozemním…
Pokud se chcete přemísťovat v Pafos, zadejte do google vyhledávače OSYPA- zde najdete veškeré autobusové linky ve městě. Já si vždy …
Letiště Paphos (PFO) spadá pod město Paphos, k…
Na Kypru naleznete mnoho církevních památek, kostelů a klášterů…
Z Pafos busem č.615 na konečnou Coral Bay. Zde přestup na mikrobus 616 do Pegia. Odtud jsem více než hodinu podle trasy stažené na M…
V tomto článku nabízím krátkou ochutnávku z několikadenního putovánípo starověkém městě, dříve městském království, a významném přístavu Pafos…
Z Pafos, hlavní stanice místních autobusů Harbour jsem vyjela busem č. 631 směrem Petra tou Romiou nebo také Afroditiny skály či Afr…