Zimní výlet kolem jedovnických rybníků

Tipy na výlet Romantika Vycházka - půldenní Do přírody

Byl krásný slunný i když velice mrazivý den a my vyrazili na Drahanskou vrchovinu do centra letní rekreace - Jedovnic. Z Brna vlakem do Blanska a odtud autobusem do Jedovnic. Zejší areál v tuto roční dobu víceméně spí a čeká na jaro, kdy se zde zase rozjedou místní rekreační aktivity. Zimní atmosféra nás však mile překvapila.

Uskutečnili jsme klasický okružní výlet kolem všech jedovnických rybníků. Vzali jsme to tentokrát "pravotočivě". Začátek byl ve výletní restauraci v jedovnické místní části Barachov na břehu rybníka Olšovce, kde je i centrální parkoviště pro severní stranu rekreačního areálu. Tady jeme se vydatně posilnili na další cestu. Odtud naše trasa pokračovala po břehu rybníka Olšovce, kolem v sezóně otevřeného Surfbaru až k rozlehlé chatově osadě. Zde se k nám zhora připojila cesta z výše položené části chatové osady a my pokračujeme dále k budkovanské rybniční soustavě. Vpravo se bělají opuštěné louky, na nichž o prázdninách stojí několik letních táborů. Vlevo pak stojí několik nově dokončovaných domků malé osady. Po chvilce odbočíme vpravo na hráz rybníka Vrbový a odtud pokračujeme lesní enklávou dále po hlavní cestě. Na rozcestí mineme litinový kříž a jírovcovou alejí projdeme kolem bývalého seníku, dnes postupně přebudovávaného na rekreační zařízení. Zde nám údolím Podomského potoka přichází zelená značka. Po ní dorazíme až na Turistické rozcestí Podomský potok. Odtud se dáme vpravo po zelené značce a přejdeme plochou sníženinu s rozlehlou mokřinou a po chvíli dorazíme k dalšímu turistickému rozcestí Budkovan. Zde přejdeme na červenou značku a podél rozlehlých luk s rozptýlenou zelení a uprostřed památné povětšinou jírovcové aleje, dlouhé více jak jeden kilometr, se začínáme vracet k Jedovnicím. Alej končí na odbočce k hrázi rybníka Budkovanu mohutným jírovcem. Dále pak loukami kolem mokřadu na konci Olšovce dojdeme k objektu Singletrailu a za ním až ke vstupu do kempu Olšovec. Vpravo se již rozkládá rozlehlá zamrzlá a zasněžená hladina rybníka Olšovce. Vzrostlou alejí dorazíme ke kraji lesa kde dominuje letní restaurace Partyzánka. Pokračujeme po komunikaci lesem a po chvíli se již objevují stavidla na okraji monutné hráze Olšovce s dominantním srubem restaurace U Hastrmana. Trasa výletu pak směřuje stezkou ve svahu směřující ke kulturnímu domu, odkud se otevírají jedinečné výhledy na rozlehlou plochu rybníka, hlavně pak na panoráma Jedovnic s dominantou kostela sv. Petra a Pavla. Na okraji sídliště sejdeme na hlavní ulici Palackého a hned za ní se již otevře pohled na závěr naší cesty a to Havlíčkovo náměstí. Zde jsme dali přednost již pouze drobnějšímu občerstvení v místní cukrárně a pak už směrovali naproti přes ulici k autobusovému stanovišti, odkud nás autobus odvezl do okresní metropole Blanska a vlak zpět do Brna.

V tuto roční dobu jsou otevřeny restaurační zařízení v centru Jedovnic na Havlíčkově náměstí a pak výletní restaurace ve čtvrti Barachov a na též restaurace na hrázi Olšovce U Hastrmana.

V tuto roční dobu se místní rekreační oblast zjeví v úplně jiném světle než v hlavní turistické sezóně. Nyní zde nepotkáte téměř živáčka, zdejší ticho jen chvílemi ruší silný vítr prohánějící se širokou plochou kotlinou v níž leží zdejší rybníky.

Surfbar
Surfbar  •  Foto: pasatur

Trasa nenáročného, více jak sedm kilometrů dlouhého okružního výletu je zobrazena zde.

Turistické mapy: KČT 1:50 000 č.86 Okolí Brna-Moravský kras, GOL 1:25 000 Moravský kras, 1:25 000 Jedovnicko, 1:20 000 Adamov a okolí

Poslední aktualizace: 12.10.2022
Zimní výlet kolem jedovnických rybníků na mapě
Autor: pasatur

Příspěvky z okolí Zimní výlet kolem jedovnických rybníků

NS Jedovnické rybníky - Rudické propadání
Naučná stezka Jedovnické rybníky - Rudické propadání začíná i končí v Jedovnicích, asi 15 kilometrů severovýchodně od Brna. Jedná se…
  V Jedovnici jsem byl v minulosti pouze jedenkrát, ale tu největší…
Jedovnice - Francisova turbína na hrázi Olšovce
Na hrázi jedovnického rybníka Olšovce se nachází zajímavý histori…
Nachází se na hrázi Jedovnického rybníka Olšovce při cestě z měst…
Informační středisko se nachází v dolní části Havlíčkova náměstí …
Jedovnice jsou velká obec s vyhledávanou rekreační oblastí na březích…
Nachází se na jedovnickém Havlíčkově náměstí ve středu městyse u …
Nachází se na východním okraji městyse a svou rozlohou 42 ha je n…
Trasa této nenáročné vycházky prochází kolem rozlehlého rekreační…
Rybník Olšovec v Moravském krasu
Soutěž 3 body
Rybník Olšovec u městečka Jedovnice (článek) je největším ze čtyř…
Nachází se na východním okraji městyse. Jde o zastavěnou část ka…
Trasa začíná v Jedovnicích, kam se dostanete buď autem nebo z Brna autobusem č. 201. Jedná se o okružní trasu po naučné stezce…
Vydáme se z Jedovnice od autobusové zastávky na náměstí dobře…
Vypravili jsme se autem do Moravského krasu, tentokrát do Jeskyně Balcarka…
Tato trasa obsahuje vše co si od Moravského krasu můžeme přát - p…
Městečko Jedovnice je strategicky výhodným místem pro výlety do centra…
Rychlostní závody motorových člunů v České republice se jezdí tra…
Vystavěn v roce 1783-85 na místě staršího objektu (první zmínka s…
Vzhledem k různým vládním opatřením jsme naši tradiční j…
Na první víkendový den nám původně slibovali počasí značně nevlídné, téměř…