Zwiesel, město Bavorského lesa.

Tipy na výlet Rodina s dětmi Vycházka - půldenní Za kulturou

Cesta na některý šumavský vrchol bere za své již nad Hartmanicemi. Černé mraky se povalují i po těch nižších kopečcích a navíc z nich začínají padat první kapky. Situace se nemění ani v Železné Rudě a tak se hledá, co dělat se začínajícím dnem. Město Zwiesel není tak daleko a zdá se, že tím směrem je obloha přece jen bělejší. Pro velkou část obyvatel našeho regionu je Zwiesel místem určeným pro nákupy, ale najde se zde i hodně zajímavých památek a něco přidala i současnost. Patnáct kilometrů od hranic je brzy za námi, zbývá sjet z obchvatu a zvolit některé z parkovišť. Pro vycházku městem se zdá být tím nejvhodnějším to za obchodním domem Norma, nedaleko náměstí. Místa je tu dost a i když je obloha zatažená, tak tady neprší.

Sluší se nahlédnout alespoň částečně do minulosti. Již z roku 1255 je první písemná zmínka o vesnici s dřevěným kostelem. O 25 let později je ves místem, kde se překládá zboží na staré Bavorské cestě do Čech. Někdy mezi roky 1310 až 1313 je Zwiesel trhovou osadou. V roce 1560 předává Albrecht V. Bavorský vsi znak. Městem se ale stává až v roce 1904. Věhlas místa je spojován s výrobou skla. S tou se zde začalo již v 15. století. V počátku se jednalo o skleněné knoflíky a perličky do růženců, ale také kotouče do okenních tabulek. Následovalo sklo užitkové a ozdobné ve velkém rozsahu. Přínosem byl rok 1872, kdy se začala stavět sklárna Annathal, kde se později začalo vyrábět barevné sklo. Dnes sklárna Zwiesel Kristallglas představuje špičku ve sklářském průmyslu. Navíc se město stalo i centrem turistiky v oblasti Bavorského lesa.

Naše vycházka městem začíná na náměstí. To je v podstatě rozšířená hlavní ulice starého města na táhlém svahu. Domy, i když některé mají středověký původ, jejich vzhled je většinou z období 19. a 20. století. Ve středu města je Radnice, která nese malou vížku. Barokní perlou je socha sv. Jana z Nepomuku z roku 1767. Nejstarší dům na náměstí stojí v dolní části a je z roku 1548. Opodál je nová fontána a kámen obsazený hejnem vran. V horní části náměstí je pomník padlým ve světových válkách. Na nedalekém Kostelním náměstí stojí dominanta města, chrám sv. Mikuláše. Mohutná trojlodní novogotická stavba byla dokončena v roce 1896 a je nazývána katedrálou Bavorského lesa. Ještě výše na svahu je Waldmuseum. Má tři základní oddělení, Les, Vlast a Sklo. Nad museem je hřbitov, od kterého je hezký pohled na východní část města. Asi 200 metrů odtud na sever je rokokový kostelík Jména Panny Marie. Ten byl postaven v roce 1767. Pohled na nedaleký chrám a velkou část města je odměnou za cestu na návrší. Nedaleko, mimo ruch města, byla postavena nová škola.

Vracíme se na náměstí do turistického centra v budově Radnice. Zajímavé je i malé radniční nádvoří s vodní fontánou a sochou medvěda. Stezkou kolem stadionu se dostáváme na tržiště. Prodejci jsou místní a lze tu koupit zboží od masa až po zeleninu. Jistě zaujmou sýry a květiny. Odtud je jen krůček do městského parku. Ten je rozložen podle řeky Velké Řezné až k jejímu soutoku s Malou Řeznou. Samozřejmostí je koutek pro děti a dosti laviček. Přecházíme přes řeku a jdeme na velké prostranství před sklárnou. Turistickým lákadlem tady je největší pyramida z křišťálového skla na světě. Je vysoká kolem 8 metrů a byla postavena z 93665 kusů skleniček na bílé víno. Zážitkem je prohlídka podnikové prodejny a jiných sklářských firem. Člověk neví, kam se podívat dřív, některé kusy jsou skutečně nádherné. Součástí je i sklářská pec v plném provozu. Procházka je skoro u konce a dá se tvrdit, že Zwiesel patří k velmi zajímavým městům Bavorského lesa.

Restaurací, menších hospůdek nebo stánků s občerstvením je ve městě skutečně dost. Samozřejmě, že to platí i o ubytování. Lze doporučit Sklářskou jizbu v areálu u sklárny, ale i kteroukoliv restauraci ve městě. Tady stále platí „ náš zákazník, náš pán“.

Jako většina bavorských měst je i Zwiesel, městem kde se člověk cítí dobře. Jedná se o poměrně živé město s mnoha zajímavými místy. Nám se tady líbilo.

Ve městě je i poměrně rozsáhlý komplex podzemních chodeb, které pocházejí ze středověku. Část je zpřístupněná a prohlídky jsou ve všedních dnech od 16, 00 hod. v sobotu od 20, 00 hod. Je ale nutné provést objednávku v turistickém centru. Vyhledávaná je i likérka Bärwurzerei Hieke, kde nabízejí výběr z více jak 30 druhů různých likérů Bavorského lesa. Do města je dobré vlakové spojení z Čech. Jedná se o trať z Plzně do Železné Rudy – Alžbětína, kde se přestupuje. Zwiesel je na české mapě KČT č. 64 Šumava – Železnorudsko.

Poslední aktualizace: 26.7.2014
Zwiesel, město Bavorského lesa. na mapě
Autor: Bohumir

Příspěvky z okolí Zwiesel, město Bavorského lesa.

Zwiesel, kostelík Berkirche.
Rokokový kostelík stojí na návrší, asi 200 metrů na sever od kostela sv. …
Z původního dřevěného kostelíka, který byl první církevní stavbou…
Nedaleko starého města, na druhém břehu řeky Velké Řezné je rozsá…
Začínáte na hlavní, projdete se parkem, kde jsou skleněné sochy, kolem jezírka. Ke každé soše je informační panel, je v němčině, češ…
Rys a vlk, dvě tradiční šelmy Šumavy a Bavorského lesa, které zde člověk…
Trochu se to sice plete, když má jedno z největších pohoří střední Evropy…
Je nejníže položeným šumavským jezerem - 934 m n. m. a jeho kar je…
Gsenget je rozcestí turistických tras v blízkosti hranice s Rakouskem a j…
Jedeme na celodenní výlet na Velký Javor, nejvyšší horu Bavorského lesa.…
Velký Javor (Gr. Arber), ležící na německém území, je nejvyšší…