Loading...

Most přes Labe v Černožicích

Turistické cíle Most

Černožice byly spojeny s Vlkovem již od dávných dob dřevěným mostem, který se nacházel jen o pár metrů dál než ten současný. K jeho budování a opravám docházelo kvůli častým povodním velmi často. V červnu 1866 byl dokonce poničen, aby se nepřítel nemohl dostat na druhou stranu, ale po výhrůžce pruských vojáků 26. července, že musí být v pořádku do 8.00 hod. následujícího dne, ho místní obyvatelé uvedli do původního stavu. Přesto byl most v roce 1924 v takovém stavu, že ve schůzích obecního zastupitelstva 13. června a 27. srpna 1924 bylo odsouhlaseno, aby byla podána žádost o jeho opravu. Okresní správní komise ho nechala opravit ještě v létě téhož roku.

15. března 1940 byl most částečně stržen ledovými krami (oprava byla dokončena až 18. června 1940), ale nejhůře bylo o 6 let později. Nejprve byl 4. února stržen sám most a 8. února voda vzala navíc až do základů ještě mostní pilíř na levém břehu, postavený z velkých pískovcových kvádrů. Kvůli dělnictvu z Rasošek a Vlkova byl nejprve používán k dopravě tovární nákladní automobil a později byl zřízen převoz na pontonu, jenž byl vypůjčen od firmy, která upravovala řečiště Labe v Předměřicích nad Labem.

Protože v plánované úpravě labského řečiště byl nový most navržen na jiném místě než ten dosavadní, rozhodla okresní správa o tom, aby byl zřízen provizorní most, který poskytl Zemský národní výbor v Praze. Kvůli nedostatku pracovních sil bylo postavení mostu předáno armádě. Ta 16. dubna 1946 provedla potřebná měření a 9. července téhož roku přijeli do obce vojáci z pardubické posádky, aby most vybudovali.

Provizorní most byl posunut o 10 m k levému břehu, takže ani nebylo využito starého, zachovalého pilíře na pravém břehu Labe a musel být tak vybudován nový. Pro pilíř na pravém břehu bylo zaraženo 33 pilot, pro pilíř na druhé straně 41 pilot, jež byly 10,5-11,5 m dlouhé a až 20 cm silné. K jejich zaražení bylo použito 2 beranidel, jež byly poháněny naftovým motorem. Mostní pilíře byly dokončeny 24. srpna a práce na postavení železného mostu konstrukce Bailey byly ukončeny 29. srpna, přičemž most byl zapůjčen na 2 roky. Most byl předán do provozu 8. září 1946.

Hned poté byly obnoveny práce na úpravě řečiště Labe od černožického mostu ke smiřickému katastru, jež měla navázat na regulační práce mezi Josefovem a Černožicemi z let 1922-1924 a výstavbu hráze na levém břehu od Smiřic k Černožicím a výkop pro pilíře nového mostu na levém břehu z let 1940-1941. Tyto práce nebyly dokončeny, neboť dělnictvo bylo nasazováno na práce v Německu a všechny zásoby dřeva a železa na stavbu mostu byly zabaveny okupační správou a následně odvezeny.

Výstavba současného železobetonového mostu byla zahájena až v roce 1948. S jeho betonováním se začalo 1. září téhož roku. Nejdříve byly vybetonovány oblouky, poté pilíře spojující oblouky s deskou a úplně naposledy deska, t. j. vozovka. Tehdy se betonovalo ve dne i v noci, takže stavba pokračovala dostatečně rychle. Zatěžkávací zkoušky byly provedeny 16. listopadu 1948 a 9. června 1949. 9. září 1949 byla navíc propuštěna voda novým řečištěm podél ostrova pod nový most. Koncem září byl dohotoven a uválcován vjezd na nový most od Vlkova a v listopadu 1949 se začaly zarážet piloty pro kanál pod vjezdem na nový most od Černožic. Kvůli pracím ohledně úpravy vjezdu na most byl k 1. lednu 1950 zastaven provoz vodních turbin závodu LINA, aby jimi protékající voda neodnášela navážku. Výkopem nového řečiště od nového mostu směrem k Josefovu bylo zasypáno staré řečiště podél ostrova až ke starému mostu. 24. června 1950 byl tímto násypem zastaven průtok vody pod starý most, čímž zanikl ostrov. K úplné kolaudaci mostu a nájezdů k němu mělo dojít až o 5 let později.

Této stavbě se však nevyhnulo rovněž i 1 neštěstí, a to když byl 18. února 1948 zabit při výkopu pro pilíř nového mostu na pravém břehu Labe dělník Kolman Gábor ze Slovenska. Při vytahování materiálu z výkopu prasklo ocelové lano, materiál z vozíku ho zasypal a kladka s hákem ho udeřila do hlavy tak prudce, že byl na místě mrtev.

Naposledy byl most opraven firmou SUPER-KRETE CZECH s. r. o. v roce 2011 podle projektu Ing. Milana Macko z Hradce Králové. Technický dozor měli Martin Dvořáček a Ing. Jan Horn a finanční náklady dosáhly 9 540 746,39 Kč. Při této veřejné zakázce bylo zadavatelem – Královéhradeckým krajem – ve výzvě k podání nabídky konstatováno, že byl most postaven v roce 1932 podle mostního řádu z roku 1923, což je však zjevný nesmysl, protože v té době tu byl pouze most dřevěný, jak je vidět z předchozích řádků. Fotografie z rekonstrukce mostu se nacházejí zde: https://www.cernozice.cz/fotogalerie/rekonstrukce-mostu-3747573-8 a z jeho výstavby tady: http://www.smirice.eu/voda/cernozice.htm.
Poslední aktualizace: 13.1.2024
Most přes Labe v Černožicích na mapě
hodnotit kvalitu příspěvku | nahlásit příspěvek redakci
Sdílet s přáteli
Byl jsem zde!
Zapamatovat

Příspěvky z okolí Most přes Labe v Černožicích

Černožice
Černožice
Vesnice
Černožice - první písemná zpráva o osadě u okraje pohraničního pralesa pochází z roku 1197 z análů opatovického kláštera.…
0.4km
více »
Kamenný kříž v Černožicích
Kamenný kříž v Černožicích
Kříž
Tento kříž před domem čp. 168, který se původně nacházel v Čáslavkách (část obce Černožic, neplést s místní částí Dolan na okrese Ná…
0.5km
více »
turistické rozcestí Černožice - most
turistické rozcestí Černožice - most
Rozcestí
Turistický rozcestník, který se nachází u mostu přes Labe v Černožicích ukazuje turistům cestu do dvou směrů. Po modré značce ve…
0.5km
více »
Dvojice památkově chráněných soch sv. Jana Nepomuckého v Černožicích
Dvojice památkově chráněných soch sv. Jana Nepomuckého v Černožicích
Socha
Obec Černožice patří mezi ty obce, v níž se nacházejí rovnou dvě plastiky jednoho z našich nejvýznamnějších římskokatolických světců…
0.5km
více »
Sehnoutkův dům v Černožicích
Sehnoutkův dům v Černožicích
Dům, budova
Tento objekt je při příjezdu k Černožicím nad Labem již z dálky viditelný.…
0.5km
více »
Labskou stezkou z Jaroměře do Smiřic
Labskou stezkou z Jaroměře do Smiřic
Tipy na výlet
Vlakem přijíždíme do Jaroměře, aby jsme se odsud vydali na nenáročnou…
0.9km
více »
Zaniklá tvrz v Semonicích
Zaniklá tvrz v Semonicích
Tvrz
Semonice, malá ves, jež se nachází nedaleko Jaroměře, je obcí, u níž by se…
1.2km
více »
Semonice - kostel sv. Markéty
Semonice - kostel sv. Markéty
Kostel
Kostel sv. Markéty v Semonicích je pro věřící, dle cedulky na vratech, otevřen každou druhou sobotu v měsíci. O historii kostela se…
1.3km
více »
Kostel sv. sv. Markéty, panny a mučednice v Semonicích
Kostel sv. sv. Markéty, panny a mučednice v Semonicích
Kostel
Tento chrám pochází nejspíše z přelomu 13. a 14. století. V roce 1352 bylo odváděno 6 gr. papežského desátku. První zmínka o tomto k…
1.3km
více »
Cyklostezka Hradec Králové - Josefov - Kuks
Cyklostezka Hradec Králové - Josefov - Kuks
Tipy na výlet
Vyrážíme na cca 28 km dlouhou cyklostezku spojující Hradec Králové,…
1.5km
více »
Vlkov
Vlkov
Vesnice
Vlkov - obec na rozhraní bývalého Náchodského a Hradeckého okresu. Historie osady Vlkov spadá zřejmě do 12. - 13. století do doby…
1.6km
více »
Holohlavy - kostel sv. Jana Křtitele
Soutěž 1 bod
www.turistikaprozivot.cz
Holohlavy - kostel sv. Jana Křtitele
Kostel
Holohlavy - obec prvně písemně doložená roku 1318 jako majetek Pusty z…
1.7km
více »
Semonice - kostel Českobratrské církve evangelické
Semonice - kostel Českobratrské církve evangelické
Kostel
Sbor ČCE v Semonicích byl založen r. 1867. Zda se k tomuto roku datuje i…
1.7km
více »
Bod vojenské triangulace z let 1862-98 u Vlkova
Bod vojenské triangulace z let 1862-98 u Vlkova
Technická památka
Popisovaný objekt, který se nachází jižně od obce Vlkov, jsem velmi dlouho nedokázal identifikovat, mylně jsem ho pokládal za pomník…
1.8km
více »
Holohlavy - sochy, sv. Pana Marie a sv. Jan Nepomucký
Holohlavy - sochy, sv. Pana Marie a sv. Jan Nepomucký
Socha
Sochy sv. Pany Marie a Sv. Jan Nepomucký v sou…
1.8km
více »
Rasošky
Rasošky
Vesnice
Obec Rasošky počala vznikat v r. 1781 na místě, kde stával les Rassošky zmiňovaný v církevních listinách již v r. 1546. Počátek…
2.1km
více »
Josefov - vojenský hřbitov
Josefov - vojenský hřbitov
Hřbitov
Vojenský hřbitov u Josefova vznikl při stavbě Josefovské pevnosti v letech 1780 až 1787, jako jeden zprvních v Čechách byl založen…
2.3km
více »
Chloumek - kostel sv. Václava
Chloumek - kostel sv. Václava
Kostel
Kostel sv. Václava na Chloumku stojí v místech původní kaple, která byla…
2.3km
více »
Smiřice - zámecká kaple Zjevení Páně
Smiřice - zámecká kaple Zjevení Páně
Tipy na výlet
Jedeme cca 15 km severně od Hradce Králové, do Smiřic.     Jedeme za poznáním Smiřic, které jsou prvně historicky doloženy r. 1361,…
2.4km
více »
Smiřice
Smiřice
Zámek
Zámek Smiřice se nachází ve stejnojmenném městě v Královéhradeckém kraji.…
2.4km
více »
zavřít reklamu