KOLEM KASKÁD PRUDKÉHO POTOKA NA KRÁLICKÝ SNĚŽNÍK

Králický Sněžník (1424 m.n.m) je nejvyšším vrcholem stejnojmenného pohoří, které je třetím nejvyšším horským masivem naší republiky, po Krkonoších a Hrubém Jeseníku. Jak již sám název hory napovídá, je vrchol charakteristický svým dlouhým zimním obdobím, které na něm vládne - sněhová pokrývka vydrží na vrcholu asi osm měsíců vroce. Z jeho zaobleného vrcholu, kterým probíhá státní hranice ČR a Polska vychází rozsochy Malého Sněžníku, Sušiny, Podbělky a Klepého; vrchol je zároveň rozvodím, zněhož se vlévají vodní toky do několika moří. Kladská Nisa odtud vtéká do Baltského moře, Morava, pramenící z jižní části ve výšce 1390 m.n.m., jejíž vody odtud prudce klesají do údolí končí svoji pouť v Černém moři, zatímco Tichá Orlice putuje do Severního moře.

Z vrcholu jsou výborné panoramatické rozhledy jak na Hrubý Jeseník, tak Orlické hory, avšak za dobrého počasí je možno spatřit i Beskydy, Krkonoše a polské Soví hory.

Na polské straně stávala do roku 1973 rozhledna, jež byla z důvodu zchátralosti zbořena a z jejíchž sutin a pozůstatků je v současné době navršena mohyla s pamětní deskou. Kousek odtud již po staletí ční k obloze zachovalý kamenný trojmezník Království českého (K.B.), Markrabství moravského (M.M.) a Hrabství kladského (G.G.). U základů zbořené turistické chaty na české straně stojí soška slůněte, kterou sem roku instalovali členové německého literárního spolku Jescher a která se stala symbolem Králického Sněžníku.

Známým východiskem na vrchol Králického Sněžníku je horská ves Stříbrnice, posazená na jeho jihovýchodním úpatí a připomínaná už roku 1325, která byla v minulosti známá dolováním stříbra a rýžováním zlata. Dnes je celoročním střediskem rekreace a na své si tu přijdou jak pěší turisté či cykloturisté, tak i vyznavači zimních sportů.

Asi 8 kilometrů dlouhá výstupová trasa vychází ze Stříbrnic po žluté značce poměrně prudčeji do svahu k turistické chatě Návrší, která jak již její název napovídá stojí v místě, odkud se otvírají zajímavé výhledy na Staroměstsko. Možnost příjemného občerstvení na cestě jistě tu jistě přijde vhod. Stoupání pokračuje lesní cestou k rozcestníku u Adélina pramene, kde přecházíme na značku červenou, jež nás nejprve pozvolna vytáhne do sedla pod Králickým Sněžníkem a dál kolem pramene řeky Moravy až na vrchol. Celkové převýšení, které je nutno k vrcholu zdolat činí asi 800 výškových metrů.

Velice hezká, romantická, avšak náročnější celodenní túra vychází zobce Stříbrnice po žluté turistické značce nahoru k betonovým pevnůstkám na Štvanici, které byly součástí hraničního opevnění 1.republiky. Před pevnůstkami však odbočíme Doprava k lesu na neznačenou štěrkovou cestu a pomalým stoupáním pokračujeme úbočím hřebene, abychom po pár kilometrech chůze sestoupili ke korytu Prudkého potoka. Odtud začíná velice zajímavý výstup proti toku po červeně značené pěšině; kolem romantických menších kaskád a tůněk se vyškrabeme až kvrcholu Sušiny, odkud pokračujeme již po modré značce pozvolna hřebenem do Sedla pod Králickým Sněžníkem. Zde přecházíme z modré značky na červenou a po ní pokračujeme kolem křižovatky turistických značek do svahu k prameni Moravy, odkud je to již jen kousek k vrcholu. Sestupová trasa je nejlepší po žluté značce kolem chaty Návrší dolů do Stříbrnic. Celá trasa měří asi 24 km a zdoláme při ní 1045 výškových metrů převýšení. Velkým zážitkem je ovšem pozorování východu slunce za soškou slůněte, po nočním bivaku pod vrcholem.

Poslední aktualizace: 20.2.2009
KOLEM KASKÁD PRUDKÉHO POTOKA NA KRÁLICKÝ SNĚŽNÍK na mapě
Autor: trek

Příspěvky z okolí KOLEM KASKÁD PRUDKÉHO POTOKA NA KRÁLICKÝ SNĚŽNÍK

Na Králický Sněžník, z podzimu do zimy
Králický Sněžní a samozřejmě i výstup na jeho vrchol patří minimá…
Že bude v dubnu léto, čekal asi málokdo, zvláště po celkem chladn…
Oficiální název Penzion zcela nevystihuje fakt, že malý rodinný penzion ve…
VÁŽENÍ PŘÁTELÉ TURISTIKY I TURISTIKY, RÁD VÁS POZVU NA MALOU VYCHÁZKU S DĚTMI. VYCHÁZÍME Z OBCE STŘÍBRNICE, KAM BUDE NEJLEPŠÍ DOJET…
Třetí nejvyšší pohoří naší země je v posledních letech čím dál…
Vleky Stříbrnice u chaty Babeta a pod Návrším patří k menším…
Horská vesnička ležící pod hřebenem kralického sněžníku, severozá…
Výchozím bodem výletu jsou Stříbrnice, místní část Starého Města pod…
- dvousedačková lanovka Doppelmayr vedouci na vr…
Kdysi poněkud neznámé pohoří Králického Sněžníku se za posledních…
Pátek 4. 9. 2020 Pod peřinou jsem se večer nějak nemohla zahřát. Sice jsem…
Pohoří Králický Sněžník bylo donedávna vnímané jako kus Jeseníků, nicméně v poslední době se celkem daří prezentovat horstvo jako samostatné …
Do Starého Města (pod Sněžníkem je jen určení železniční stanice)…
Jaké bylo traumatizující období, kdy k nám z Číny (nebo Itálie?) dorazil…
Na Staroměstsko. Starých Měst je u nás poměrně dost, takže upřesn…
Někdy uváděna také jako Kaple na Hřebeni. Původně zakončení Křížové cesty…
12.1.2019 cca 18 km na běžkách, 400 m na vleku a 300 m poloplazením  …
Nejdříve do Starého Města pod Sněžníkem, buď se zde nebo v okolí přímo ubytujeme, máme to však i vlakové a autobusov…
Nejdříve vlakem. Ačkoliv Staré Město (pod Sněžníkem) není od nás příliš…
Horská ves Stříbrnice je součástí Starého Města pod Sněžníkem, dnes téměř bez stálých obyvatel (asi 10), díky silnici naštěstí celkem dobře přístupné…