Bismarckova rozhledna na Háji u Aše nebo také rozhledna Háj u Aše

Tipy na výlet Romantika Vycházka - půldenní Do přírody

Na této rozhledně jsme se zastavili r. 2011, když jsme právě pod rozhlednou měli jednu zajímavou akci. Proto jsme už k ní nezajížděli, když jsme se letos vydali za zajímavostmi na nejzápadnější výběžek naší republiky. Právě tahle rozhledna je nejzápadnější vyhlídkovou stavbou u nás. Patří i k těm nejhezčím. Aspoň mně se takové kamenné rozhledny líbí.

Rozhledna je necelé 2 km na severovýchod od Aše na Háji (758 m), nejvyšším vrchu české části pohoří Smrčiny,
Již r. 1861 odkoupilo zdejší kamenité pozemky město Aš a zřídilo zde odpočinkovou parkovou zónu. Od r. 1874 se uvažovalo o stavbě rozhledny. Jenže ani během dalších dvaceti let se nepodařilo nastřádat potřebné finance.
R. 1884 byla téměř na vrcholu postavena turistická chata a začaly se vytyčovat okružní turistické trasy. Od r. 1909 až do r. 1928 fungovala na svazích Háje bobová dráha, jižní, západní i východní svahy postupně začali využívat lyžaři.
R. 1895, kdy Otto von Bismarck stavil 80. narozeniny, bylo rozhodnuto, že stále ještě nepostavená rozhledna bude pojmenována právě po tomto německém kancléři. Díky tomuto rozhodnutí se podařilo sehnat chybějící částku. Maketa této rozhledny získala nejvyšší ocenění na umělecké výstavě v Drážďanech r. 1901.
Kamenná rozhledna se stavěla ze žulových kvádrů v letech 1902 – 1903 a brzy se stala  oblíbeným výletním místem. K 10. výročí otevření rozhledny byl na ni připevněn Bismarckův bronzový reliéf, který musel být po 2. světové válce odstraněn. Po vzniku Československa byla rozhledna na příkaz úřadů přejmenována na rozhlednu Háj.
Rozhledna byla r. 1986 opravena a r. 2004 byly vykáceny stromy, které již bránily výhledu. R. 2009 město zahájilo na jižním úpatí kopce stavbu víceúčelového sportovního areálu a současně nechalo opravit i silnici k rozhledně. Poslední oprava byla provedena r. 2013.
34 m vysoká rozhledna má čtvercový půdorys 6,7 × 6,7 m. Na vyhlídkovou plošinu ve výšce 25 metrů vede 122 točitých schodů. Nahoře se otevírá kruhový výhled na Krušné hory, pohoří Smrčiny, Slavkovský les, Český les a samozřejmě na město Aš. V době od dubna do října je volně přístupná, denně je otevřena od 9 do 17 hodin, v létě do 19 hodin. Může být však uzavřená v případě mimořádně špatných klimatických podmínek.

Nejbližší občerstvení je pravděpodobně v Aši. R. 2004 zdejší turistická chata vyhořela. Když jsme tam byli my, byla zavřená a nic nevypadalo na její opravu. Jak to vypadá nyní, nemám tušení, ale nikde jsem nenašla žádnou informaci, že by byla znovu otevřena. Součástí víceúčelového sportovního areálu je i kemp Pod rozhlednou, kde je možno si zajistit ubytování, pravděpodobně i tam bude občerstvení, jen nevím, zda i pro veřejnost.

Tento typ rozhleden mám ráda. Tato Bismarckova rozhledna je prý jedna ze 173 rozhleden, které se ve světě dochovaly. Jen nevím, kde všude jsou. Ale prý jsou všechny kamenné. My známe Bismarkovu rozhlednu u Chebu a chystáme se navštívit i jednu Bismarkovu rozhlednu v Německu, v blízkosti našich hranic.

K rozhledně se dostanete po modré z parkoviště v Mikulášské ulici v Aši (1,6 km s převýšením 118 metrů), zpátky existuje řada neznačených cest, které lze použít. Neznačená cesta vede i z Parkoviště ve Sportovním areálu - vrch Háj, v jehož blízkosti je i kemp Pod rozhlednou – k rozhledně to není ani km.
Z rozhledny se nechá udělat zhruba 8 km dlouhý kruh po žluté a zelené – přes Dolní Paseky a Bývalý Halštrov. Trasa se nechá protáhnout (11 km) až do Podhradí ke zřícenině Neuberg, odkud se nechá k rozhledně vrátit po modré.
Žlutá turistická trasa směrem na západ vede přes Horní Paseky a přechod pro pěší a cyklisty do Bad Brambachu. V blízkosti stejným směrem vede i cyklotrasa. Mimochodem, těch je v okolí několik.
Je tu hezky, je možno se tu různě toulat po značených i neznačených cestách.
Poslední aktualizace: 14.11.2019
Bismarckova rozhledna na Háji u Aše nebo také rozhledna Háj u Aše na mapě

Příspěvky z okolí Bismarckova rozhledna na Háji u Aše nebo také rozhledna Háj u Aše

HAIMBERG
Železniční stanice Aš-město - po modré turistické značce až na Haimberg…
Naše společná cesta začíná na vlakové zastávce Aš město, odkud vyrazíme přes Okružní ulici a vydáme se po lici Gustava Geipela.  Na…
Rozhledna na Háji /Hainberg/ u Aše
Významnou dominantou aše je 34 metrů vysoká rozhledna na kopci Háj.Patří mezi tzv. Bismarckovy rozhledny,kterých je po světě přes…
Projeli jsme Aší a odbočili směrem na Háj (nejvyšší hora Smrčin), zaparkovali jsme pod rozhlednou, a šli ještě 300 metrů pěšky. Jeli…
Rozhledna Na Vrchu Háj je nejmohutnější a nejzápadnější vyhlídková stavba…
Často sledujeme program CHKO Slavkovský les, který pořádá pro veřejnost řadu tématických výletů pod názvem Pojďte s námi do přírody…
Město Aš je nejzápadnějším městem České republiky a žije v něm cc…
Město Aš leží na nejzápadnějším cípu České republiky. Ašsko jako takové…
Muzeum Aš – pomník F. L. Jahna – pomník T. Körnera – rozhledna – S…
Městské muzeum bylo založené již v roce 1893 a sídlí ve vile továrníka…
Aš
Aš leží v nejzápadnějším výběžku České republiky, severozápadně…
Město Aš je nejzápadnějším městem České republiky a leží v Ašském výběžku a je obklopeno ze tří stran Německem.…
Informační centrum Aš Vám poskytne informace o společenských, kulturních a sportovních akcích ve…
Z Aše do Aše po nejzápadnějším koutu České republiky.  …
Pěší trasa po Ašském výběžku      Tuto krásnou trasu za…
Smírčí kříž s jedním ramenem /druhé odlomeno/ je umístěn u plotu v areálu…
Téměř zaniklá ves Vysoká poblíž Staré Vodyna Chebsku.Je zde zajímavá ruina…
Půjčovna kol Českých drah - Aš
Všechny půjčovny kol ČD jsou vybaveny kvalitními…
  Výchozím bodem našeho výletu je hlavní nádraží v Aši, městečko, jež…
Jdeme z Aše a/přes vrch Háj kolem jeho rozhledny a poté dolů podél lyžařské sjezdovky b/z Aše přes Vernéřov do Dolních Pasek ,kde se…