Do Vápenky

Jak naznačuje velké písmeno ve slově Vápenka, nechystám pro dnešní výlet exkurzi do žádné z německých továren na zpracování českého vápence. Cílem nám bude lokalita pyšnící se výskytem pěti různých skupin hornin na několika čtverečných metrech. K Dopravě využijeme vlak jedoucí z českolipského hlavního nádraží přes Střelnici, Nový Bor a Jedlovou do Krásné Lípy. V čím dál krásnější Krásné Lípě vystoupíme již na zastávce s přívlastkem město. Nezamíříme do centra, ale přejdeme hlavní silnici a vydáme se přímo mezi domky. Po asi stovce metrů narazíme na zelenou značku. Odbočíme doleva. Po ní půjdeme asi tři kilometry lesem. Z křižovatky několika cest sejdeme ještě asi kilometr po zelené, která nás dovede k přírodní rezervaci vyhlášené na konci šedesátých let. Ze silnice odbočíme u restaurace Doprava a mezi stromy nalezneme několik strží a opuštěnou štolu, jejíž vchod je zabezpečen mříží. Ta kromě zdraví zvědavců chrání i kolonii netopýrů, kteří zde pravidelně zimují. Na žulovém podkladu se zde usadily nejen klasické křídové pískovce, ale díky pozdější tektonické činnosti se na povrch dostaly i horniny z období jury a permu. Navíc tím vším v třetihorách pronikl na povrch čedič. Jurské vápence s otisky mořských živočichů se nikde jinde v Čechách nevyskytují. Než se lokalita stala chráněným územím, místní vápenec se těžil a sloužil jako vápenaté hnojivo či stavební materiál. V okolí dokonce stálo několik vápenek (s malým v). Pestrý podklad se projevuje i na bohaté květeně - kromě mohutných buků mezi uměle vysazenými smrky se zde daří např. lýkovci, konvalinkám, bažance či kyčelnici. Máme-li pocit, že jsme pro své vzdělání udělali dost, vrátíme se zpět na zmíněnou křižovatku a odbočíme Doprava po červené značce. U Kočičí skály nevynecháme odbočku na Široký vrch opatřený Karlovou vyhlídkou, zrekonstruovanou v roce 1997. Za ideálního počasí lze přehlédnout celé České Švýcarsko, obzvlášť pěkně je vidět rovněž Děčínský Sněžník. Na okraji odbočky objevíme neznačenou cestu směřující k Dračí skále s židličkou na špici. Všechny zmíněné vrcholky a vrcholy jsou pro změnu z vyvřelé horniny zvané znělec - to abychom si své petrologické znalosti zkomletovali. Během dalšího putování po červené můžeme ochutnat vodu z Farského pramene. Okolí pramene i kaplička jsou v posledních letech příkladně udržovány, a tak lze jen doufat, že vandalové se nedají na turistiku. Od studánky začneme klesat do obce Rybniště. Turistické značení nás přivede přímo před vlakové nádraží. Pokud zbývá mnoho času do odjezdu vlaku, lze posbírat ještě pár zážitků v nedaleké hospodě. (vlak, pěšky cca 9 km)

Poslední aktualizace: 7.1.2004
Do Vápenky na mapě
Autor: bart

Příspěvky z okolí Do Vápenky

Stárkov - náměstí, kostel, křížová cesta
Stárkov - malé městečko (spíše městys) 8 km od Hronova, s kterým j…
Pohodlná trasa ze Stárkova, kam se bezproblémově dostaneme z Hrono…
Vyhlídková trasa okolím Stárkova. Přestože se jedná o trasu poměrn…
Nerad chodím v hlavní sezóně po cyklotrasách. Zvláště pak po těch…
Nad Stárkovem se z údolí potoka Dřevíče po jeho levém břehu vypíná vysoká a strmá stráň tvořená slínovci (opukami) spodního až stř…
Turov je kopec v okrese Náchod, ležící v jižní části Jestřebích h…
Skály - Bischofstein
Zřícenina hradu Skály, zvaného také Bischofstein, stojí v jihozápadní části pískovcové plošiny nad osadou Skály nedaleko Teplic nad…
Míříme na jižní okraj Adršpašsko - Teplických skal, ke zřícenině hradu Skály. Zřícenina hradu Skály, zvaného také Bischofstein,…
Minulý rok jsme uspořádali v zimě s partou lidí výlet do Jiráskových skal. Vlakem jsme se dopravili do Teplic nad Metují a pěšky…
Vážení přátelé Turistiky i turistiky,tentokrát se vrátíme na Broumovsko,do…
Černé jezírko najdeme pár kroků za areálem penzionu (dříve zámku) Skály.…
Mlyn Dřevíček je už tretím mlynom na tomto mieste.  Prvý postavili mnísi,…
Včera jsme si prošli Teplické skály, ráno jsme se byli podívat na…
Malá Kaplička sv. Anny se nachází na okraji obce Dědov při vjezdu od České Metuje. Pochází z roku 1755, kdy ji nechal postavit místní stavite…
Tak se to konečně podařilo a na Čápu – nejvyšším vrcholu Teplických skal - máme rozhlednu. O tom, jak se stavěla a pár technických údajů si přečtěte…
Vrch Čáp je se svojí nadmořskou výškou 786 metrů nejvyšším místem v Adršp…
Mezi skalami vyvěrající a po kameni padající pramen výborné čisté vody dává vzniknout potůčku, který záhy ústí do Metuje. Přístupný je po žlutě…
Jestřebí hory jsou součástí CHKO Broumovsko. Tvoří hřeben začínaj…
Romantické, 2800 m dlouhé údolí řeky Metuje je jako stvořené pro odpolední procházku či nedělní výlet. Zeleně značená stezka se tu klikatí…
Stolová hora Ostaš ( 701 m.n.m.) je výraznou dominantou krajiny v…