Ostaš – Horní labyrint

Tipy na výlet Rodina s dětmi Romantika Vycházka - půldenní Do přírody

Přijedete-li do Police nad Metují na Náchodsku, stolovou horu Ostaš nemůžete přehlédnout. Nachází se 3 km severozápadně od města a dominuje okolí. Její náhorní plošina o rozměrech 500 x 400 metrů dosahuje v nejvyšším místě 701 metr nad mořem. Hora je lemovaná skalními útvary výšky až 40 metrů. Na východní straně hory pískovcové skály vytvářejí skalní město Horní labyrint, o sto výškových metrů níže, za Polickým zlomem se v lesním porostu ukrývá další skalní město Dolní labyrint. V tomto článku navštívíme Horní labyrint, kterému se říká také Bludiště, vrchol Ostaše a vrátíme se zpět do osady Ostaš, ze které jsme vyšli.

Ideálním východiskem do obou uvedených skalních měst je osada Ostaš, kde se kříží hned několik turistických a cyklistických cest. Je tu také parkoviště, na které vede cesta z obce Pěkov. Trasa na vrchol Ostaše přes Horní labyrint a zpět Výří bránou k rozcestníku v osadě není Dlouhá, měří jen 3,5 km. Neujdete ji však za pouhou hodinu, je dost členitá, v labyrintu prochází skalními puklinami a přes několik vyhlídek. Byla by i škoda spěchat, protože je tu nádherně. Nedoporučuje se z modře značené trasy odbočovat, jelikož zbloudění by mohlo vést k pádu ve skalnatém terénu.

Z osady zpevněná cesta pozvolna stoupá necelý jeden kilometr k rozcestí před vstupem do Bludiště. Zde se začínáme proplétat mezi skálami a obdivovat jejich tvary. Chůzi nám ulehčí dřevěné stupně, lávky a záseky v pískovci. Na vyhlídkách nám pocit bezpečí dodají dřevěná nebo železná zábradlí.

Některé skalní útvary mají svůj název. Ukazatelé na ně upozorní. Mnohé další skály a věže by uměli pojmenovat horolezci, kteří jsou zde doma. Můžete popustit uzdu své fantazii a skály si pojmenovat po svém.

Po vstupu do Bludiště jsou jedním z prvních útvarů Trosky. Připomínají známou zříceninu hradu v Českém ráji. Mezi skalními stěnami se dostaneme ke kratičké odbočce na Galerii s výhledem na několik skalních věží. Po návratu z Galerie k odbočce se podíváme na Pec a sestupujeme do Jezevčí díry. Za ní se můžeme narovnat a stoupat k vyhlídce, ze které uvidíme Medvědy a Raněného sokola. Pouze upřesním, že se jedná o názvy skalních útvarůSmile.

Za dalším blokem skal se ocitneme na malém prostranství, na kterém nejvíce zaujme Mohyla smrti. Odtud to není daleko k Čertovu autu, přejít se dá i k Žábě. Nedaleký ukazatel upozorní na profil Zrádce.

Další cesta vede po okraji srubů s několika vyhlídkami, ze kterých jsou podobné výhledy, protože vyhlídky jsou blízko u sebe. Ta první bezejmenná je kousek od značené cesty, ty další jsou pojmenované a zajištěné zábradlím. Z vyhlídky u Cikánky spatříme Pěkov, Broumovskou vrchovinu a za ní Javoří hory.

Následující vyhlídka se jmenuje Krtičkova. Pod ní máme jako na dlani Kočičí skály s Dolním labyrintem, kterému dominuje Kočičí hrádek. Vpravo je vidět i osada Ostaš. Za Broumovskou vrchovinou se táhnou hraniční Javoří hory.

Poslední vyhlídka se nachází na Frýdlantské skále v nadmořské výšce 701 metr, na samém vrchu Ostaše. Panorama je podobné jako z Krtičkovy vyhlídky, navíc vlevo můžeme vidět část Krkonoš s ještě v květnu sněhem pokrytou Sněžkou.

Z Frýdlentské vyhlídky nás čeká pozvolný sestup lesem k Výří bráně, za kterou je hlavní rozcestník. Cestou k Výří bráně mineme pískovcový balvan obestavěný malými pyramidami z kamínků. Ty zde staví malí i velcí turisté z pověry, aby se na tuto kouzelnou stolovou horu opět vrátili, nebo jen tak pro zábavu.

Od rozcestníku sestoupíme už jen k osadě Ostaš. Při dostatku času se nabízí projít ještě Dolní labyrint nebo si zvolit jiný program. O Dolním labyrintu napíšu někdy příště.

V chatové osadě Ostaš, přibližně sto metrů nad parkovištěm, je sezónní hospůdka. Od května do září je tu otevřený i kiosek s občerstvením. Posedět si můžete na venkovní terase nebo pod stromy. V chatkách je možné se i ubytovat.

Máme rádi skalní města a proplétání se mezi skalními útvary. Ostaš je hora, na kterou se rádi vracíme.

Jak již píšu ve druhém odstavci, do osady Ostaš se dá vyjet autem. Ukazatel v Pěkově vás navede. Parkoviště je zřejmě placené. Podle vyvěšeného ceníku činí parkovné pro osobní automobil 30 Kč na den (cenová úroveň 2015). V době naší návštěvy byla budka u příjezdu na parkoviště zavřená a výběrčí nepřítomen. Parkovali jsme zdarma. Vstupné do Horního i Dolního labyrintu se neplatí.

Poslední aktualizace: 15.10.2015
Ostaš – Horní labyrint na mapě
Autor: dupis

Příspěvky z okolí Ostaš – Horní labyrint

Obrázky z Broumovska - stolová hora Ostaš a skalní město
Vrch Ostaš leží mezi městy Police nad Metují a Teplice nad Metují. Jedná…
Pondělí: Ráno je z parkoviště pěkný pohled na níže se převalující…
Tento památný strom roste na okraji osady Ostaš. Ale pokud se ze …
Vyjeli jsme si do Broumovska, oblasti, kterou známe jen z povídání a z…
KAPLE SV. KŘÍŽE Nedlouho po krveprolití v roce 1421…
Vrch Ostaš leží mezi městy Police nad Metují a Teplice nad Metují. Jedná se o typickou stolovou horu s vrcholem v nadmořské výšce 70…
Miroslav Šmíd byl český horolezec i sólolezec, fotograf i filmař,…
Frýdlanstká skála - nejvyšší místo stolové hory Ostaš. Z vyhlídky se…
Stolová hora Ostaš ( 701 m.n.m.) je výraznou dominantou krajiny v…
Stolová hora Ostaš
Vydáme se do Broumovského výběžku, přesněji do Police nad Metují, kde začneme svou cestu ke stolové hoře Ostaš, kde si přijdou na…
Skalní útvar pod stolovou horou Ostaš. Ve skalách leží ukryta 30 m…
Turistický rozcestník, který se nachází při vstupu do skalního bludiště Ostaše, ukazuje turistům směr po modré značce. Cesta je…
K Ostaši je možno se dostat jak pěšky tak i autem. Tato trasa je jednodušší, tedy autem. Ze silnice spojující Polici nad Metují a…
Stolová hora Ostaš je vyhledávaným turistickým cílem. Je však ško…
   Ráno se mi manželka přiznává, že má na nohou tak strašné otlaky, že…
Stolová hora Ostaš, která je dominantou Policka, je vzdálena tři …
Ostaš je jedno z menších pískovcových skalních měst v blízkosti…
Z obce Lachov u Teplice nad Metují na Stolovou horu Ostaš. Výšlap na…
6.5.2016   Po včerejší „zajížděcí“ túře bude na tento den…
Vrch Ostaš leží mezi městy Police nad Metují a Teplice nad Metují. Jedná…