Krajem Heinricha Mattoni

Tipy na výlet Rodina s dětmi Romantika Celodenní výlet Za kulturou Do přírody

Inspirováni seriálem ČT Já Mattoni jsme vyrazili do míst při březích řeky Ohře, která před 150 lety pozdvihl český podnikatel italského původu Heinrich Mattoni na jedno z nejvýznamnějších českých lázeňských míst. Vypravili jsme se do Kyselky.

O Kyselce, jako o místu, kde pramení minerální vody je první zmínka z roku 1522. V roce 1793 začínají tehdejší majitelé panství minerální vodu prodávat a v první polovině 19. století jsou zde postaveny první lázeňské budovy. V roce 1852 navštěvuje Kyselku  řecký král Otta I. O patnáct let později, v roce 1867 získává pronájem na pozemky s prameny minerální vody karlovarský podnikatel Heinrich Mattoni, který si  toto místo zamiloval. V roce 1873 od Černínů z Chudenic, tehdejších majitelů panství, Kyselku kupuje a tím začíná období jejího rozkvětu. Jsou budovány lázeňské domy a místa sloužící k zábavě lázeňských hostů.
Kyselka, jako lázeňské místo pak slouží až do začátku 90. let minulého století. Po tehdejší, dosti divoké provatizaci začínají lázně chátrat a tento neblahý stav trvá až do roku 2013. V tomto roce se začíná s rekonstrukcí a obnovou kdysi tak významného lázeňského místa. Tento stav trvá doposud. Některé objekty v Kyselce jsou již po opravě, jiné na své oživení ještě čekají.
O tom jsme se osobně přesvědčili při výletě, který jsme podnikli.

Do Kyselky jsme přijeli autem, které jsme odstavili na místním parkovišti přímo u zrekonstruované budovy Trinkhalle, která dříve sloužila jako místo kulturního setkávání návštěvníků lázní. Dnes je v jejích prostorách kino. Přecházíme přes MOST Ohři. V první části výletu půjdeme po žluté turistické značce, která nás dovede na zajímavá místa v kraji, který si tak oblíbil Heinrich Mattoni.

Kaple sv. Anny - nechal ji v pneudorománském slohu vystavět v roce 1884 na skále nad řekou H. Mattoni. Od kaple je pěkný výhled na celou Kyselku.

Löschnerův pavilon - bývalá budova stačírny minerálních vod, zrekonstruovaná, dnes sloužící jako Mattoni Muzeum. V muzeu jsme se dozvěděli vše o historii Kyselky, o Heinrichu Mattonim a i o historii stáčení místní minerální vody.

Rozhledna Bučina - nechal ji pro návštěvníky lázní v roce 1880 vystavět H. Mattoni. Kamenná, 13 metrů vysoká rozhledna je po rekonstrukci a je z ní pěkný výhled na Kyselku, do údolí Ohře, na Krušné Hory a část Doupovských hor.

Z rozhledny se začneme nazpět do Kyselky vracet po červené značce.

Lesní kaple -  zrekonstruovaná kaplička, postavená na skalnatém ostrohu nad Ohří v polovině 19. století.

Mattoniho vila - honosná vila, kde žil Heinrich Mattoni se svojí rodinou. V současnosti v katastrofálním stavu, čeká na rekonstrukci.

Ottův pavilon - lázeňská budova pojmenovaná po řeckém králi, nyní se rekonstruuje.

Mattoniho vodopád - Mattonim uměle vybudovaná jeskyně s vodopádem sloužící k pobavení lázeňských hostů. Do vodopádu je přiváděna voda z Ottova pramene. Voda je velice chutná a osvěžující.

Socha Heinricha Mattoniho - odhalena na tomto místě po smrti H. Mattoniho v roce 1914. V současnosti je k vidění kopie sochy. Původně zde byla umístěna busta dr. Löschnera, muže, který Mattoniho v jeho podnikatelském záměru s minerální vodou významně podporoval. Nyní je busta i s originálem sochy umístěna v Mattoni Muzeu.

Stallburg - bytový dům pro zaměstnance lázní nechal vystavět H. Mattoni na konci 19. století. První velký objekt lázní, který prošel celkovou rekonstrukcí.

Jindřichův dvůr, Švýcarský dvůr, Vilemínka - bývalé objekty lázní, které na svojí rekonstrukci čekají, nebo v nich už probíhá.

Dále pokračuje červená značka do místní části Radošov, kde si můžeme prohlédnout významnou stavbu, která nijak s lázněmi nesouvisí, ale je to unikát.

Radošovský dřevěný krytý MOST přes Ohři - byl vystavěn se svolením krále Karla IV. na staré obchodní stezce v druhé polovině 14. století. Původně celodřevěný, od 18. století stojí MOST na kamenných pilířích.

V Radošově jsme náš výlet po kraji Heinricha Mattoniho ukončili. Nazpět do Kyselky jsme se dopravili autobusem.

Možnost občerstvení byla v Mattoni Muzeu a pak i v Radošově v restauraci Na Špici.

Jednou, až bude vše po rekonstrukci bude to nádherné místo. Nyní na člověka dopadají chmury nad tím, jak může být celoživotní dílo jednoho člověka prakticky zlikvidováno za dvacet let nezájmu. Z Kyselky jsme odjížděli s nadějí, že se zde blýská na lepší časy.

Mattoni Muzeum
otevřeno od 1.4. do 31.10. od 9-17 hodin mimo pondělí.
Ostatní místa volně přístupná, pokud okolo nich není oplocení kvůli probíhající rekonstrukci.

Poslední aktualizace: 26.8.2018
Krajem Heinricha Mattoni na mapě
Autor: neratovak

Příspěvky z okolí Krajem Heinricha Mattoni

Původní společenský dům v Kyselce
Výstavní lázeňský dům původně sloužil pro společenské a kulturní vyžití…
Krušné hory (Ostrov u KV, Klínovec, Národní park Stráž nad Ohří). Okruh…
Ottův minerální pramen sloužil od roku 1867 jako zdroj minerální vody Mattoni, ale dnes již průmyslově využíván není. Místo, kam je…
Mattoniho vodopád
První zmínky o lázních Kyselka jsou z roku 1834. V roce 1852 navštívil…
Socha zakladatele lázní Kyselka pana Jindřicha (Heinricha) Mattoniho stojí v Kyselce v parku u silnice, kousek od místa, kam je…
Na rozhlednu Bučina u Kyselky u Karlových Varů Po náročném vystoupání na rozhlednu, nádherný výhled na řeku Ohři a Krušné hory,…
Rozcestník na červené turistické trase z Lázní Karlovy Vary do Kadaně označuje nad Kyselkou místo začátku červeně značené odbočky k…
Když jsme zjistili, že po deštivých a chladných dnech bude pondělí asi…
Při našem pobytu na Karlovarsku jsme měli vybráno několik zajímav…
Lázně Kyselka leží na pravém břehu řeky Ohře poblíž jejího soutoku s lomn…
Mattoni muzeum je muzeum stáčení minerálních vod a minerálky Mattoni, kde mohou návštěvníci nahlédnout do histo…
Muzeum Mattoni se nachází na adrese: Kyselka č.p. 64, Löschner, 362 72…
Kamenná rozhledna v jihozápadní části Doupovských hor na vrcholu Bučiny (582 m) je 11 m vysoká svyhlídkovou plošinou ve výšce 10 m.…
jedeme z Bečova přes Karlovy Vary do obce Kyselka v obci Kyselka je podnik…
Na trasu se lze vydat od autobusové zastávky Dubina po červené tur. značce…
Obec známá především unikátním dřeveným krytým mostem přes Ohři z 18…
Pomník Obětem 1. světové války se nachází v Radošově nedaleko Kyselky. …
Radošovský dřevěný most - je historická památka, zapsaná v rejstříku…
Krytý most v Radošově má značně zajímavou a pohnutou historii. Že…
Pomník obětem 1. světové války stojí v centru Radošova v horní části malé návsi kousek od kostela sv. Václava (více o kostelu zde).…